Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stallplan  (läst 3824 gånger)

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
Stallplan
« skrivet: 25 apr-17 kl 15:31 »
Hej!
Vi har börjat med får och lammar nu för andra året. Har inhyst dessa i en lätt modifierad ladugård vilket inte varit så praktiskt. Skissar nu på att göra om maskinhall till fårstall.  Tanken är att inredningen går att flytta vid utgödsling. Portarna i mitten går att köra traktor genom för utgödsling och att lämna balar. Fåren går in och ut fritt hela vintern med vid lamningen i vår blev vi av med ett lamm och har haft dem inne över natten efter det tills lammen blir större om det är räven som är i farten... Har kikat på lite olika alternativ och försökt att peta ihop en proffsritning i paint :P Kom gärna med förslag och synpunkter!

Med vänlig hälsning Marcus

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stallplan
« Svar #1 skrivet: 25 apr-17 kl 21:30 »
Hur många tackor planerar du att ha? Och när ska de lamma? Hur stor yta finns att tillgå i maskinhallen?

För övrigt så föreslår jag att du ska satsa på bra foderbord av någon typ som hindrar lammen från att gå i fodret, och där det är enkelt att ta bort ratat grovfoder istället för ombyggda IBC-tankar.
Den foderhäck du visar behöver göras ren många gånger på en säsong, kanske dagligen, för hur fint ensilage man än har, så kommer tackorna att rata det grova på fodret, och kvarblivna foderrester är potentiella smitthärdar. I synnerhet om det handlar om fuktigt ensilage.
Till en fyra-fem-åtta tackor kan man få det att fungera med sådana lösningar, men om det handlar om  trettio tackor t.ex, så vill man inte hålla på med "komplicerad rensning av foderhäck" dagligen, och till slut slarvar man, och så får fåren Listeria eller något annat tråkigt.

Med bra foderbord/fodergrindar, så behövs inte några speciella krubbor för kraftfoder, kraftfoder kan ges på foderbordet.

Vi har valt att köpa Veno diagonal grindar med rörliga rör, och dessa fungerar mycket bra. Vi har 20-25 tackor i vår besättning, varierar lite mellan åren.

Ska du ha rundbalar, satsa på en begagnad stationär balupprullare typ "Rullman" (eller liknande), så slipper du slita med att få av fodret från rundbalarna. Dessa går att köpa begagnade (med lite tur, de säljs fort när de kommer ut på markanden), och för en 10-15 tusen sparar man massor med tid och arbete.

En upprullare kan antagligen stå i förrummet på din skiss, en bal i taget  läggs i med med traktorn, och så kör du in foder direkt från upprullaren till foderborden i en stor skottkärra.

Ju fler tackor du tänker dig att ha, desto bättre är det med god flexibilitet. Beroende på du löpande under stallsäsongen vill/behöver gruppera och gruppera om dina djur, så är det smart att kunna flytta runt grindar för att skapa olika stora fållor.

Så bygg inte fast dig i en lösning med fasta avdelningar, om inte dessa är väldigt stora och kan delas upp i sin tur, för då kommer du antagligen att ångra dig allteftersom flocken växer, eller om du ändrar på lamningstidpunkt t.ex.
Kom också ihåg att skapa utrymme lammkammare (där lammen kan äta grovfoder och kraftfoder). Du använder kanske inte sådan idag, men om du i framtiden väljer att få lamm som helt eller delvis ska födas upp på stall (lamning i december-januari eller rent av på hösten), så måste en sådan till om uppfödningen till stora lamm ska fungera.

Att ha frostsäkra vattenkoppar är utmärkt, placera vatten-anslutning och koppar på smarta ställen, så att de  dels hindrar uppsättning av lamningsboxar, men också så att de går lätt att göra rent. Flottörkoppar behöver rengöras ungefär en gång per vecka när lammen kommit, för att det inte ska "växa bakterier" runt flottören.

Snygg skiss!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stallplan
« Svar #2 skrivet: 25 apr-17 kl 21:38 »
Nu la jag märke till att det ju fanns mått på din plan.

Jag vet ju absolut inte hur du har med utomhusutrymme runt maskinhallen, om du ska ha rasthagar t.ex. utanför dubbeldörrarna, men jag tycker nog att du ska försöka ha så mycket yta som möjligt inomhus för fåren, snarare än "en massa gångar".

Minst en, kanske båda, av de stora dubbeldörrarna kan ingå i ytan som fåren får tillgång till. Kan de bara stängas ordentligt, så behöver de inte öppnas så länge fåren går inne. Tänk eventuellt allt som en stor yta, med ett långt längsgående foderbord längs ena sidan.

Glöm inte ventilation bara! Om det är täta väggar, så kan man använda vindväv på övre delen av väggen för att ventilera.

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
SV: Stallplan
« Svar #3 skrivet: 26 apr-17 kl 07:43 »
Hej skogaliten!
Tack så mycket för ditt svar och dina reflektioner, mycket värdefullt!
Jag har i nuläget 7 lammande tackor och kommer succesivt att öka upp till 15-20st i takt med att jag hinner sätta upp fårnät runt betet kanske upp till 50 . Vi har också utarrenderat större delen av marken i 3 år till till en bonde som har nötdjur på platsen. Det finns goda möjligheter till rasthagar. Bortre dubbeldörrarna på skissen leder till en hage, medan dubbeldörrarna med balen leder till ladgårdsplanen, den kan de gå över till en annan hage om man stänger av vägen till ladgårdsplanen med en grind. Tanken med gångarna är ett förslag som jag hört många gillar för att kunna se till djuren utan att öppna massa grindar eller klättra över (alla gröna linjer är flyttbara grindar så att hela ströbädden kan köras ut med traktor). Det är bara under lamningen som jag tänker dela av området då jag har märkt att de helst är ute, men jag vill kunna stänga om dem om natten för rovdjur medan lammen är små.
Ja, foderbordet har jag också funderat på längsgående en vägg för att enkelt kunna ta ut ströbädden. Större delen av säsongen får de i foderhäck ute så tänkte ha en enkel lösning inne den månad som lammen behöver för att växa på sig så att de klarar sig undan en räv. Men som du säger är det nog värt att göra ett riktigt foderbord som man kan fylla på utifrån med både kraftfoder och ensilage/hö. Hållbara och bra lösningar lönar sig i längden, det har du rätt i :) Rullare verkar smidigt. Hade tänkt en ännu enklare lösning då man puttar till balen på ett underlag så att man rullar ut den. Blir lite hantering med traktor extra, men då slipper jag å andra sidan ha en upprullare stå där de andra 10 månaderna som de betar och matas ute. Hittar man en begagnad "rullman" till vettigt pris är det dock intressant, då frun inte gärna kör traktor :) Vattenkopparna tänkte jag som en grund. Sätter man ventil så kan man koppla från en T-koppling som man vill, alternativt ha en tappkran men bära vatten brukar bli ett moment som tar tid och blir lite bökigt så det slipper man gärna. Hade inte tänkt mig en lammkammare då lammen "växer med betet", kanske är det en ideologisk vacker tanke att inte ha så mycket kraftfoder och inte så ekonomisk...men jag gillar smaken som kommer av lamm på mindre bete. Dessutom luktar det godare i en ladugård som har ett minimum av kraftfoder (till tackorna som flushing och sedan t.o.m laktationen).
Ventilationen är god då det är plank utan lock och 12m högt i tak. Jag hoppas få tag på ett stort gäng grindar så att man kan göra en flexibel lösning alltifrån hur behoven varierar, det verkar vara den modell som flest förespråkar. Med vänlig hälsning Marcus!

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stallplan
« Svar #4 skrivet: 26 apr-17 kl 11:18 »
Om jag skulle göra mitt stall lättarbetat så hade jag gjort som skogaliten är inne på och gjort ett rejält foderbord som man ändå enkelt kan komma till och mocka ur runt alla sidor alternativt ett som går att flytta, men tror det sistnämnda kan bli dyrare. Tänker ett foderbord man kan gå på utan problem för att sopa osv. Jag hade också gjort så att den mesta av fordringen och städning av vattenkoppar mm kan skötas utan att man måste gå in till fåren. Undantag blir när det är lamning.
När det gäller att stänga in djuren för skydd mot räv är det enligt mig bättre att stänga in den tackan som har lamm i en egen box ett par dagar, beroende på hur många lamm, ungtacka, och hur de mår. Lägger till ett dygn för varje lamm, ett dygn för om det är en ungtacka osv. Så se till att ha många extra grindar till lammboxar. Lammboxar har man med fördel längs väggarna och i hörn där det är lugnare.
Jag hade också förutom vattenkoppar sett till att ha en kran med rinnande vatten (och avlopp) så jag kan fylla vattenhinkar till de tackor som står inne. Jag hade också sett till att ha en eller två boxar inom synavstånd, kanske lukt också till avelsbaggarna. De boxarna behöver vara mer rejäla och högre än lammningsboxarna med bara grindar.
Jag hade haft ett utrymme vid portarna in mot gården där jag kunde vara utan att där var några får. Men, som man kan öppna upp mot om man vill flytta får det hållet.
« Senast ändrad: 26 apr-17 kl 11:23 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
SV: Stallplan
« Svar #5 skrivet: 26 apr-17 kl 13:14 »
Hej! Tack för tips! Ja jag tänkte mig grindplaceringen så att man kan fylla på fodret lätt, vattenkopparna blev efter väggarna för utgödslingens skull men har man tappkran kan man ju ha hinkar med längs gångarna när det inte är större besättning.. tittar även på tillfälliga vattenkoppar under lamningen för att minska manuell hantering då jag jobbar på ambulansen och har djur som fritidsintresse :) Det lammet som blev taget var 1v. Kan ha varit räv men har också hört att det finns tvåbenta tjuvar i farten. Tänkte stänga in dem i ca 1månad på kvällen borde räcka mot räven tycker man. Är det däremot lodjur eller tvåbening så är det inte mycket man kan göra tänker jag eller?  :'( Funderar på foderbord längst ena sidan som kan fyllas utifrån alternativt ett mitt i men då blir det krångligare att komma åt bland bökande får, har sett att man har så breda att man kan gå i dem men då får man ha ett par rena stövlar/skor bara för det ändamålet eller? Tror man ska försöka åka runt lite och höra/se hur andra gör men detta forum har också varit en kompletterande guldgruva i många fall :) Mvh

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stallplan
« Svar #6 skrivet: 26 apr-17 kl 21:35 »
Jag tänker mig ett foderbord placerat från ena porten till den andra. Alltså det hållet. Du får räkna så det blir tillräckligt med ätplatser bara. Tänker att foderbordet är minst lika brett som en bale är hög. När du har runt 50 tackor kan du rulla en bale rakt ut över foderbordet. Angående att ha rena stövlar. Det var det jag menade med att ha ett utrymme precis innan för porten på några kvadratmeter. Från det utrymmet går du rakt upp på foderbordet. Du smutsar alltså inte ner dina stövlar genom att gå där det finns gödsel. I alla fall inte varje dag. När det är lamning får du kanske ha båda delar. När det gäller vatten, se till att det finns en värmekabel i kranen och det är så värt pengarna att investera i ett frostfritt vattenkoppssystem till fåren när du ändå bygger om. Ett alternativ kan vara att ha eluppvärmda baljor kopplade till vattenledningen. Jag har en dubbelboka ute i hagen som servar tre hagar och en sjukhage om det skulle behövas. Men då låser jag inte in alla fåren på nätterna utan bara de som precis fått lamm och de ger jag vatten i spann så länge de är inne.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stallplan
« Svar #7 skrivet: 27 apr-17 kl 16:40 »
Hej skogaliten!
Tack så mycket för ditt svar och dina reflektioner, mycket värdefullt!
Jag har i nuläget 7 lammande tackor och kommer succesivt att öka upp till 15-20st i takt med att jag hinner sätta upp fårnät runt betet kanske upp till 50 . Vi har också utarrenderat större delen av marken i 3 år till till en bonde som har nötdjur på platsen. Det finns goda möjligheter till rasthagar. Bortre dubbeldörrarna på skissen leder till en hage, medan dubbeldörrarna med balen leder till ladgårdsplanen, den kan de gå över till en annan hage om man stänger av vägen till ladgårdsplanen med en grind. Tanken med gångarna är ett förslag som jag hört många gillar för att kunna se till djuren utan att öppna massa grindar eller klättra över (alla gröna linjer är flyttbara grindar så att hela ströbädden kan köras ut med traktor). Det är bara under lamningen som jag tänker dela av området då jag har märkt att de helst är ute, men jag vill kunna stänga om dem om natten för rovdjur medan lammen är små.
Ja, foderbordet har jag också funderat på längsgående en vägg för att enkelt kunna ta ut ströbädden. Större delen av säsongen får de i foderhäck ute så tänkte ha en enkel lösning inne den månad som lammen behöver för att växa på sig så att de klarar sig undan en räv. Men som du säger är det nog värt att göra ett riktigt foderbord som man kan fylla på utifrån med både kraftfoder och ensilage/hö. Hållbara och bra lösningar lönar sig i längden, det har du rätt i :) Rullare verkar smidigt. Hade tänkt en ännu enklare lösning då man puttar till balen på ett underlag så att man rullar ut den. Blir lite hantering med traktor extra, men då slipper jag å andra sidan ha en upprullare stå där de andra 10 månaderna som de betar och matas ute. Hittar man en begagnad "rullman" till vettigt pris är det dock intressant, då frun inte gärna kör traktor :) Vattenkopparna tänkte jag som en grund. Sätter man ventil så kan man koppla från en T-koppling som man vill, alternativt ha en tappkran men bära vatten brukar bli ett moment som tar tid och blir lite bökigt så det slipper man gärna. Hade inte tänkt mig en lammkammare då lammen "växer med betet", kanske är det en ideologisk vacker tanke att inte ha så mycket kraftfoder och inte så ekonomisk...men jag gillar smaken som kommer av lamm på mindre bete. Dessutom luktar det godare i en ladugård som har ett minimum av kraftfoder (till tackorna som flushing och sedan t.o.m laktationen).
Ventilationen är god då det är plank utan lock och 12m högt i tak. Jag hoppas få tag på ett stort gäng grindar så att man kan göra en flexibel lösning alltifrån hur behoven varierar, det verkar vara den modell som flest förespråkar. Med vänlig hälsning Marcus!

Jag har funderat lite på det du skriver om att rulla ut rundbal med traktorn "på golvet".

Även om du gör det på ett betonggolv, så drar du ju in lera och annan skit med hjulen på traktorn, så att kontamineringsrisken för fodret blir rätt hög på det sättet. Det blir väldigt mycket löst ensilage från en bal...

Dessutom behöver du städa bort ensilagerester riktigt ordentligt, för att det inte ska riskera att börja "jäsa" växa bakterier eller mögla i sådant som ligger kvar. Ett ganska drygt städjobb för en bal, och en bal, upptar mycket golvyta som upprullad. Jag/vi har missat att stänga av upprullaren och vänt ryggen till några gånger, det blir snabbt åtskilliga kvadratmetrar med fluffigt ensilage på golvet...


Vill, eller kan du inte (de är ju svåra att få tag i),  investera i en maskinell balupprullare, så tror jag att du (och kanske din fru som inte giller att köra traktor?) blir mycket gladare, och får en lindrigare arbetsbörda om ni skaffar någon av de mer manuella lösningar som existerar för att hantera rundbal.
Det finns spjut som skjuts genom balen, och så hissar man upp balen med block och talja, eller någon variant liknande den här https://www.kellfri.se/balsnurra. Dessa halvmanuella lösningar kostar inte så väldigt mycket pengar.

För våra tackor (i år 21 st tackor) går en rundbal med 120 cm diameter åt på 6-7 dagar, när lammen börjar äta mer märkbara mängder, så räcker balen kanske 5 dagar.

De som jag sett rullar ut balar med traktor, förbrukar oftast balen samma dag, och har nöt, inte de känsligare fåren. När balen förbrukas snabbt, minskar risken för kontamineringseffekter.

Om du köper tjänsten att göra ensilage balar, eller rent av köper grovfoder, så kan du fundera över att ha stora fyrkantsbalar istället för rundbalar. I fyrkantsbalarna ligger fodret i "skivor", precis som i småbalar, och kan lätt hanteras utan att upprullare krävs.

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
SV: Stallplan
« Svar #8 skrivet: 29 apr-17 kl 07:15 »
Tack för alla tips och råd! Jag ska sätta mig och rita och mäta lite och återkommer :)

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
SV: Stallplan
« Svar #9 skrivet: 14 maj-17 kl 20:37 »
Hej! Tack för värdefull feed-back! Tanken blir nu som ritningen nedan gjord på telefon :). En gång med foderbord på sidorna. Mellan foderborden (som går ta ut vid utgödsling) och väggen kan en grind sättas upp för att få några lamningsboxar (streckade linjer). Billig och enkel lösning som jag tror blir relativt lättarbetad om man hittar en balupprullare :) / Mvh Marcus

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stallplan
« Svar #10 skrivet: 15 maj-17 kl 08:59 »
Ser bra ut tycker jag! Bra att kunna ta bort allt. Hur gör du med vatten?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stallplan
« Svar #11 skrivet: 15 maj-17 kl 12:46 »
Tycker också att det ser bra ut!

Flexibilitet och att kunna flytta på inredning är jättebra.

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
SV: Stallplan
« Svar #12 skrivet: 16 maj-17 kl 07:05 »
Ser bra ut tycker jag! Bra att kunna ta bort allt. Hur gör du med vatten?

Tänkte en vattenkopp på vänstra väggen i gemensamma utrymmet samt en mot högra. Väggen mot v/k är 1,4m hög så jag sätter en tappkran vid den vattenkoppen och tar vatten manuellt till lammboxarna då det blir aktuellt och hänger över en hink på den väggen. Blir tre lammningsboxar lite på 30st tackor? Har haft en på 7 och det har krockat lite så får nog tänka att man har en eller två tillfälliga boxar i vårda/klippa utrymmet med alternativt dela in vänstra sidan med v.b. för att slippa manuell utgödsling så långt det går.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stallplan
« Svar #13 skrivet: 16 maj-17 kl 17:58 »
Tre lamningsboxar är nog lite lite på 30 tackor.

På mina ca 20-25 tackor sätter jag upp 4 boxar när lamningen ska till att börja, men oftast så blir det kanske 6-7 boxar under någon/några veckor.

Det blir ofta  enstaka tackor som blir "långliggare" i lamnigsboxen, t.ex. ungtackor (förstagångsfödare) som lyckas få trillingar, eller ungtackor som får två lamm, och som inte riktigt är "kassaskåpssäkra" som mammor. De kan behöva 4-5-6 dagar i egen box, och har man då två sådana "fall" så blir det lätt fullt i boxarna.

Men med ett flexibelt system, och gott om grindar, så löser man det.
Att hänga vanliga vattenhinkar i lamningsboxarna gör jag också, och de allra flesta av oss.

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
SV: Stallplan
« Svar #14 skrivet: 16 maj-17 kl 20:20 »
Tack för tips!
Ja det är bra att kunna vara flexibel :) Har även kobås att ta till ifall lammningsboxarna tryter. Ladugården ligger till höger i bildensförlängning. (Den "högraste" väggen leder till den gamla ladugården. Men då måste jag städa lite, har gamla fönsterkarmar och dörrar till salu om någon är intresserad :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser