Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinnrocksfrågor  (läst 8106 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #40 skrivet: 04 apr-17 kl 19:10 »
Hur mycket garn är en kardmaskin värd?  ::)
Har någon här inne en aning?  Någon mer som är intresserad av att köpa in sig i Helena Rs kartmaskin?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tillbakaigen

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #41 skrivet: 15 apr-17 kl 08:35 »
Som sagts  ovan spänner du med rockmor/ den stora skruven i fram. Var försiktig med skruvandet tills du ser hur den fungerar! Den brukar vara trög efter långt stillastående.
Plocka bort alla rörliga delar och tråden, även hjulet. Vänd spinnrocken upp och ner så ser du tydligt hur skruven ser ut. "Smörj" den med stearin. Få den att vandra fram och tillbaka tills den går smidigt genom att skruva med den stora skruven.
Lämna den nästan (2 cm) i botten = närmast hjulet.
Vänd tillbaka och montera allt. Nu har du bra utgångsläge på skruven med möjlighet att skruva mycket. Börja med att spänna din dubbla drivlina.
Sen är det en känsla du får bygga upp. Hitta först ett bra dragläge. Där garnet dras in på spolen mjukt,  jämnt och fint.
Efter det kommer du behöva skruva titt som tätt.
När spolen blir tyngre och när du tvinnar 2 trådar till 1, är gånger du får spänna. Så fort det tjorvar med indraget spänner du.
Glöm inte att skruva tillbaka när du börjar på ny spole, annars finns risken att du hamnar i botten åt "fel" håll till slut och inte har utrymme till att spänna.
Lycka till!



Postat med Alternativ.nu´s app


Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #42 skrivet: 14 jun-17 kl 14:27 »






Några garnbarn ♡♡♡
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #43 skrivet: 15 jun-17 kl 20:27 »
Jättefina! :D :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #44 skrivet: 18 jun-17 kl 10:49 »
Men hjälp så fint!!! Vad färgar du med?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Spinnrocksfrågor
« Svar #45 skrivet: 18 jun-17 kl 10:50 »
Tack för en bra tråd. Har också en lite tjorvig gammal spinnrock och jag har lärt mej massor av att läsa här!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Berberis, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser