Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket mark till får?  (läst 9376 gånger)

trasslagården

  • Gäst
hur mycket mark till får?
« skrivet: 07 feb-17 kl 23:08 »
Hej!
Är helt novis på får, har bara haft getter tidigare. Jag undrar om 1.5 ha är för litet för fem tackor +lamm, naturligtvis stödutfodring. Man kan ju ha 10 getter på detta utrymme, så fem eller fler? Är gammal vall, med klöver , kärringtand mm.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: hur mycket mark till får?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-17 kl 01:28 »
Både ja och nej.

Ur perspektivet räcker gräset på betet, så gör det antagligen det, med knapp marginal.

Men, marken man ska ha till fåren, behöver delas upp i flera fållor, och den behöver vila, eller växelbetas med annat djurslag, som fåren inte delar parasiter med, häst är mycket lämpligt, nöt är rätt bra, get är olämpligt.

Så här bör man tänka: (nu antar jag att man har får som får lamm på vårkanten, och att de går inne med tillgång till en mindre rasthage på vintern)

På våren ska tackor med små lamm börja med att gå ut på ett bete där det inte vistats får under föregående betessäsong. Lamm har ingen motståndskraft mot parasiter, så det är viktigt att första betet är "rent".

När detta första bete betats ner, flyttar man till nästa fålla, det första betet får vila och växa. Senare kan man beta där en gång till, när det vuxit tillbaka ordentligt.

När bagglammen är ca 3 månader, så kan de vara könsmogna, då måste de tas bort ur gruppen för att inte betäcka tackor i flocken (gäller alla raser utom 100% rasrena Gotlandsfår och Gutefår). Då behöver man alltså två betesfållor som är igång samtidigt, helst med avstånd från varandra, för att undvika att bagglammen försöker rymma till tackorna.

Sedan så kommer man att behöva flytta fåren fler gånger mellan sina olika fållor, allt eftersom betet börjar tryta och det kommit nytt i redan använda fållor.

Så, man behöver minst 5 fållor för att hålla nere parasittrycket, kunna skilja av bagglamm och för att marken ska kunna vila.

I ditt fall, med 1,5 hektar, så skulle varje betesfålla bli 3000 kvm, om du har 5 fållor,vilket inte är så mycket yta, och en av fållorna kan inte betas, eftersom den vilar.

Skulle du bara ha en betesfålla på 1,5 hektar, så kommer den att betas för dåligt och bli bitvis förvuxen, förvuxet gräs äts inte av får, så det blir inget bra heller.

Har du tillgång till öppnare skogsmark med gräs, sly och örter att komplettera åkermarken med, så är det väldigt bra, eftersom får ofta föredrar örter och sly framför gräs.

Skapar du t.ex. 3 fållor på marken, på 5000 kvm per styck, så blir det svårt att skilja av bagglamm, ha en fålla som vilar hela sommaren, och få betet att räcka.

Men om du är väldigt noga med att ta träckprover, avmaska vid behov, och låter en fålla växa under halva säsongen och hittar annat lämpligt djurslag som kan beta ner den på hösten, för att sedan återanvända fållan nästa år, så kan det fungera. Putsa kan fungera som ersättning till växelbete, men är långt ifrån lika effektivt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser