Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömförbrukning  (läst 3563 gånger)

HeleneS1

  • Inlägg: 1
    • Gotland
Strömförbrukning
« skrivet: 02 jan-17 kl 11:14 »
Hur vet man hur mycket ström etängselaggregatet drar? kan man räkna ut det på något sätt? jag har ett gammalt Alfa Laval Agri Stop 6K, 6000 mJoule

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Strömförbrukning
« Svar #1 skrivet: 02 jan-17 kl 12:35 »
Jag kan inte säga hur mycket det drar. Men rätt uppsatt stängsel drar nästan ingenting då strömmen går runt.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Strömförbrukning
« Svar #2 skrivet: 02 jan-17 kl 15:22 »
På 6K bör effektförbrukningen stå på typskylten (som förvisso kan ha ramlat av under årens lopp, en del lådor hade silikonsläppmedel kvar på ytan som gjorde att den självhäftande skylten lossnade lätt). Skulle tro att det rör sig om ca 15 W. Den stängselapparaten är helt "ointelligent" och drar alltid samma effekt från elnätet oavsett hur stängslet belastas. Moderna, mer avancerade stängselapparater anpassar sig däremot efter stängslets beskaffenhet och drar mindre om det t ex rör sig om ett mycket kort och väl isolerat stängsel.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Strömförbrukning
« Svar #3 skrivet: 03 jan-17 kl 11:42 »
Har letat men inte hittat någon 6K-låda med typskylten kvar. Dock hittade jag ett tidigt utkast till testinstruktion för 6K, där det står att strömförbrukningen från elnätet får vara max 50 mA. Det motsvarar effektförbrukningen 11,5 VA vid 230 V. Jag vet inte om det var denna siffra som blev slutgiltigt fastställd eller om det blev ändringar senare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser