Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga parallellogram  (läst 3839 gånger)

Rödkullan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Bygga parallellogram
« skrivet: 09 aug-16 kl 20:25 »
Ännu en stängselfråga  :)
Vi ska nu sätta upp eltråd till fåren och tänkte göra parallellogram vid grindarna, o ev i hörnen. Första stängslet vi sätter upp så genast en hel del funderingar.

Exempelvis kring parallellogramet, på alla bilder jag sett av parallellogram har stolpen som sitter i de två stolparnas överkant suttit mellan stolparna (om ni förstår). Måste den sitta så eller kan man sätta fast den horisontella stolpen på sidan av stolparna med skruvar.

Andra tips och erfarenheter tas också gärna emot

Vi sliter med att få ned stolparna i den steniga marken, 40 cm djupt täcker det eller måste vi ut och slå ännu mer? I våra marker är det också svårt att få till långa raka linjer, måste alla "hörn" ha parallellogram eller stävor, även om det kanske bara är 45 grader.


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bygga parallellogram
« Svar #1 skrivet: 09 aug-16 kl 23:56 »
Jag ska också bygga parallellogram snart.

På din sista fråga svarar jag att i stora vinklar räcker det att man tar en kraftigare stolpe, dvs någon som är 10cm i diameter. Det läste jag i lg-produkters katalog har jag för mig. Fast vad som menas med stora vinklar vet jag ej. Men har man 45 graders vinklar måst man ju ha parallellogram om man ska bli godkänt för ras. Det är ju en väldigt spetsig vinkel. Jag tänker mer på vinklar som är nästan 180 grader.

Hörnstolparna, som jag köpt med diameter 12cm ska man slå ned till en meters djup. Vilket jag inte kommer lyckas med, men gräva 70cm ska nog gå. På de andra stolparna som är på raka linjer tror jag nog 40cm räcker. Jag trycker ned dem så djupt som jag lyckas få ned spettet så mina stolpar sitter på olika djup.

Överliggaren som den heter måste ju sitta mellan stolparna som är närmast hörnstolpen. Vad för nytta skulle de göra om man skruvar fast den på sidan.
Har du sett den här filen om hur man bygger parallellogram?

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga parallellogram
« Svar #2 skrivet: 10 aug-16 kl 00:59 »
Tänk på att få ner hörnstolpen rejält så den inte lyfter när ni spänner trådarna. Här var det proffs som gjorde en hage, men de hade inte räknat med hur mjuk en mosse är så en brytstolpe (där stängslet viker ca 45 grader) med parallellogram har lyft.

Rödkullan, om man sätter överliggaren på sidan så blir det inte så starkt.

Sedan kan man ju ta en hink betong för att få fast envisa stolpar som är viktiga.

Rödkullan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Bygga parallellogram
« Svar #3 skrivet: 10 aug-16 kl 12:39 »
Tack för tipsen och länken till vildskadecenter, där var ju jättebra instruktioner och jag inser varför överliggaren måste ligga mellan för att ta upp kraften.

Vårt staket blir nog dock en lite light-version. Vi kör med 80 mm stolpar som vi försöker få ned så långt vi bara kan, men någon meter lär det inte bli. Stängslet går runt en hage på cirka 1,2 hektar så vi får se om det kommer att hålla eller om vi lär oss den hårda vägen om ett år eller två.


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bygga parallellogram
« Svar #4 skrivet: 10 aug-16 kl 15:11 »
Vi sliter med att få ned stolparna i den steniga marken, 40 cm djupt täcker det eller måste vi ut och slå ännu mer?
Det räcker inte alls utan den lyfts upp till vintern om den inte dras upp av stängslet. Den inre stolpen behöver däremot inte alls sitta djupt, det är bara yttre (hörnet) som behöver ner. Stolparna längs vägen behöver inte heller ner så djupt, men då måste man vara beredd på att de rör sig och underhålla varje vår.

Har ni provat vattna hålet innan ni slår ner? Har ni en rejäl stolpnedslagare? Tänk på att den inte får vara för liten diameter, det finns olika stora till olika stolpar.

Försök låna kedjesträckare när ni sätter upp nätet, det underlättar att få det sträckt och därmed hållbart.Var bara försiktig så ni inte drar stolparna ur marken  ;)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygga parallellogram
« Svar #5 skrivet: 10 aug-16 kl 20:29 »
Det var elstängsel det var frågan om? Kedjesträckare används till nätstängsel. Elstängsel sträcks med fjädrar som sitter istängslet, och gripple samt den särskilda grippletången.

Vi har numera 6 (drygt) km med 5-trådiga RAS elstängsel, och därmed en ruskig massa hörn. Vi började bygga dylika stängsel för över 10 år sedan. Då var instruktionerna från viltskadecenter annorlunda än idag, så vi har flera "generationer" av byggnadsteknik i våra stängsel. De instruktioner som finns nu, ger bättre och mer välbyggda stängsel än tidigare förslag. Det är t.o.m. enklare att bygga enligt de nu gällande förslagen än med de äldre förslagen.

Men, det där med att slå ner hörnstolpen en meter eller ej, är diskuterbart. Har man stenig och fast jord, som vi har på de flesta håll, så kilas stolpen fast mellan stenarna, och man får vara glad och nöjd om man får ner den 40-50-60 cm. Hörnen på stenig jord "reser sig" sällan eller aldrig, men skulle det ändå inträffa, då får man kila (med sten eller träkil) eller staga stolpen med en staglina (gripple).
10 cm stolpar skulle kräva insats med grävmaskin, vilket har många negativa effekter...

Ju mjukare, blötare och stenfriare jorden är, desto viktigare verkar det vara med den djupt nerslagna stolpen som helst då också bör vara extra grov. Vi har några områden med mjukare och fuktigare mark längs en å och en sjöstrand, där kortare hörnstolpar gärna "åker upp", så där har vi i några fall försökt (men bara delvis lyckats, stenar finns under jord där också) slå ner längre stolpar riktigt långt. Kilning och stagning har löst problemen.

Så här ser våra standardhörn ut:  Vi har 8 cm stolpar "runt om" i parallellogrammen, den horisontella stagande stolpen är en 175 cm stolpe utan spets. Staglinan läggs i en åtta runt stolpen och spänns med en gripple, vilket möjliggör att efterspänna vid behov.

Vi har medvetet satt så mycket som möjligt av alla stängsel utanför eventuell åkermark/ängsmark, som det växer mycket gräs på (alltså "i skogen", i skugga), för att minimera jobbet med röjning under nedersta tråden. Vi har fått lov att dra stängslen så för LST, och vi har också kunnat göra färre hörn på det sättet.

Lycka till med bygget!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser