Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Simmar får??  (läst 5816 gånger)

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
Simmar får??
« skrivet: 26 maj-16 kl 12:46 »
Hej! Jag planerar att stängsla in ett sjuhelsikes stort område till mina får. Det gäller ett naturreservat där våran fastighetsgräns går utmed en å. (Givetvis i samråd med länsstyrelsen). Men som ni vet kostar det ju sällan gratis att stängsla till fårskallarna, så om jag kan minimera stängslandet gör jag gärna det. Kan jag låta gränsen mot ån vara öppen? Eller finns det risk att fåren simmar över till grannen? ??? Förstår att frågan är en annan vid lågvatten då man i princip kan vada över, men i vanliga fall alltså? Vad är era erfarenheter?

..spontant tänker jag att svaret är nej - de gillar inte vatten, eftersom ett av mina lamm drullade i vattentunnan häromdagen och det blev ett satans liv på hela skocken! ;D
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Simmar får??
« Svar #1 skrivet: 26 maj-16 kl 13:51 »
De kan, men kommer troligen inte simma över. Däremot lämnar du en lätt väg öppen för vargen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Simmar får??
« Svar #2 skrivet: 26 maj-16 kl 14:09 »
Och generellt sett så får man ju mycket mera ut av sitt bete om det delas in i mindre bitar, så att de inte har tillgång till allt på en gång

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Simmar får??
« Svar #3 skrivet: 26 maj-16 kl 16:18 »
Jag håller med vad bägge tidigare sagt:

1. Får simmar helst inte, även om det förekommer. De undviker även att besöka vattensjuk mark i normalfallet. Men det finns fårbesättningar i skärgårdsmiljö t.ex., som hålls på öar, och som självmant flyttar sig korta sträckor mellan öarna.

2. Det blir ett mycket bättre reglerat betestryck inom betesområdet, om man delar in ett större område i flera fållor, som flyttar fåren mellan allteftersom de ätit upp lagom mycket. Stängsel mellan betesfållor kan man låta ha lägre standard än på det stängsel som avgränsar utåt.

2. Vargen, Björnen och Lodjuret simmar och vadar gärna över vattnet. Väldigt många av de senaste årens fall av vargattacker på får, har skett på mark där det varit stängslat mot land, och öppet mot vatten (sjö eller å). Även halvbra stängsel ger ett visst skydd. Att ha helt ostängslat är billigt och arbetsbefriat, men också ett direkt inbjudningskort till rovdjuren.
Den anda platsen i Sverige där man inte behöver oroa sig för de stora rovdjuren (förutom örn) är Gotland.

Det finns annat att använda än just stängsel vid vatten, dessa skydd (bojar med lapptyg, sensorer som ger ifrån sig ljudsignaler m.m.) verkar åtminstone fungera hyggligt bra. De som jag träffat, som har sådant och som bor i rovdjurstäta områden (varg och björn), har efter i varje fall 5-6 års användning, klarat sig helt från attacker. Då har de rovdjurssäkra fårnät (typ Titannät) som dels är förhöjda OCH kompletterade med eltråd, mot landsidorna.


Jag vet inte var du bor, LST i olika Län gör lite olika tolkningar, men för några år sedan, så återtog vi stora arealer betesmark som är extra skyddsvärda (dock utan att vara reservat eller ha biotopskydd), också med Länsstyrelsens stöd och gillande, men vi ville bygga nytt i form av rovdjurssäkrade (så gott det går) stängsel.

Vi ansökte om bidrag för Rovdjursavvisande stängsel, även mot Å och sjöstrand, fick bidraget och har byggt sådana, även längs stränderna, dock med visst avhåll  så att det "rörliga friluftslivet" kan ta sig fram längs stränderna. Det handlar om 1-2 meter upp från vattnet eller från den vattensjuka marken närmast vattnet.

Det största sammanhängande området är på ungefär 10 hektar, och där finns rovdjursstängslet som ytterstängsel, och vi har delat in området i flera fållor. Annars finns risk för att vissa, mindre populära delar, inte blir betade alls, och då blir marken inte godkänd som betesmark alls...

Ta och prata med LST, och Viltskadecentrum, för att få hjälp med att planera ditt stängsel. Om det är ett naturreservat, så borde de vara än mer villiga att hjälpa dig, både med råd och bidrag, för jag antar att bete är en förutsättning för den miljön som utgör naturreservatet.

Det finns bidrag för rovdjursskyddande stängsling av "icke blocklagd mark", om det skulle vara så att den marken som ska stängslas tillhör den kategorin. Dessa pengar är avsedda till t.ex. sådant som stängsling av naturreservat...

Lycka till, och berätta gärna hur det går!

Lite nyfiket: i vilken del av Sverige är det? Hur stora arealer handlar det om? Hur många och vilken sorts får är det?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Simmar får??
« Svar #4 skrivet: 26 maj-16 kl 21:24 »
Vi har ett två meter brett dike som vi trodde skulle hindra fåren, men icke... Lite längre bort har vi en å som är lite bredare. Fåren har inte tagit sig över men när vi hade getter där så tog sig ett gäng bockkillingar över även där. Innan jag flyttade till gården har det gått hästar i samma hage. Det hade inte varit några problem tills det köptes in några fjordingar. Plötsligt sprang det fjordingar i byn   ::)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Simmar får??
« Svar #5 skrivet: 27 maj-16 kl 10:56 »
Det är rätt kul när man i skärgården ser en ko stå och beta med vattnet upp på halva kroppen :)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Simmar får??
« Svar #6 skrivet: 07 jun-16 kl 16:08 »
Några av våra hagar gränsar till havet (Östersjön). Fåren har inte varit i och simmat de tio åren vi haft dem. Inte hästarna heller, däremot grannens kor som vi växelbetar med. Problemet löstes med att dra stängslet en bit ut i vattnet mellan de två hagar som de gick/simmade och efter det har funkat. Vi har också diken i hagen som är drygt en meter breda på sina ställen. Dessa skuttar fåren över, men de är ändå kvar i samma hage så det kvittar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
SV: Simmar får??
« Svar #7 skrivet: 05 jul-16 kl 12:27 »
Jag håller med vad bägge tidigare sagt:


Lycka till, och berätta gärna hur det går!

Lite nyfiket: i vilken del av Sverige är det? Hur stora arealer handlar det om? Hur många och vilken sorts får är det?

Jag bor nere i allra södraste delarna av Blekinge så jag tror jag kan klara mig undan såväl varg som björn ;D. Lodjur finns men är mycket ovanligt. Ån som min mark gränsar till är ganska bred, cirka 5 meter, så det verkar ju som om det ska kunna fungera. Än så länge är det bara en skock på 7 stycken blandrasfår - men dom är den s.k. testgruppen. Funkar allt som det ska (de betar rätt saker, rymmer inte osv) så blir det cirka 40 tackor till.
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Simmar får??
« Svar #8 skrivet: 05 jul-16 kl 12:40 »
Du slipper nog björn, men vargen kommer till dig en dag. Men om myndigheterna i ditt hörn av Sverige tycker att en å är tillräcklig så kör på det, stängsel är inte till för att hålla vargen ute utan för att vara myndigheterna till lags.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Simmar får??
« Svar #9 skrivet: 05 jul-16 kl 16:56 »
Jag bor nere i allra södraste delarna av Blekinge så jag tror jag kan klara mig undan såväl varg som björn ;D. Lodjur finns men är mycket ovanligt. Ån som min mark gränsar till är ganska bred, cirka 5 meter, så det verkar ju som om det ska kunna fungera. Än så länge är det bara en skock på 7 stycken blandrasfår - men dom är den s.k. testgruppen. Funkar allt som det ska (de betar rätt saker, rymmer inte osv) så blir det cirka 40 tackor till.

Hursomhelst, kan du få pengar, qch/eller praktisk hjälp via Länsstyrelsen för att stängsla, så ta emot hjälpen!

Det är ett stort jobb att stängsla med bra stängsel, även för att hålla fåren inne, så hjälp är aldrig fel. Får rymmer inte om det finns rimligt bete och vettigt stängsel...

För övrigt så håller jag med @Själv är bäste dräng, förr eller senare kommer vargen vandrande....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser