Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordborr - någon som har erfarenhet?  (läst 10562 gånger)

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
Jordborr - någon som har erfarenhet?
« skrivet: 23 apr-16 kl 17:10 »
Jag ska stängsla in totalt ca 1 Ha fördelat på två hagar och kommer att ha 80mm stolpar i hörn/parallellogram samt 70mm stolpar som mellanstolpar. Totalt runt 200 stolpar.
Nu till mina frågor.
Jag tänkte förborra med bensindriven jordborr och slå ned stolparna sista biten med hejare. Totalt djup ca 70cm.
Funkar det att förborra med t ex 50mm eller 60mm borr och heja ned stolparna eller ska man köra på 80mm borr? Misstänker att hålet ju blir större än borren? Vill helst ha en borr för alla hål om det går.
Vet inte säkert hur marken är men det är matjord överst iallafall, möjligen mindre sten och rötter längre ner. Ska man ha en jordborr som hanteras av en eller två personer?
Funkar billigare borrar, exempelvis dessa:
https://www.kellfri.se/jordborr-52-cc-med-60-mm-borr
http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-jordborr-52-cc-1-5-kw-inkl-3-borr-p36503045
http://www.rcholmshop.se/jordborr/jordborr-med-bensin-motor-80mm-2-mans-modell.html


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-16 kl 17:33 »
Svaret är att det beror på din jordmån.
Är det hårt och en massa seg lera så är det en klar fördel att ha ett borr i samma storlek som stolpen.
Är det mjukt så är ett mindre borr att föredra om du ens skall borra.

Är jorden mjuk så skulle jag inte borra alls då stolpen får bättre stöd om den får pressa bort jorden.
Dessutom upplever jag det som att använda maskinen tar längre tid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: 23 apr-16 kl 19:58 »
Eller så bor man i stenriket Maråker så kan man inte borra alls för att det finns sten ta mig fan överallt...  8)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-16 kl 20:55 »
Har provat att borra, men med traktor- (hydral-)driven borr. Fungerade OK på åkermark utan särskilt mycket sten, men var värdelöst utanför åkern. Nu kommer man ju inte åt med traktorn "ute i skogen", men spett och hejare var enklare.
Stolparna sitter väldigt bra om de får kila fast sig mellan stenar men om man får ett för stort hål, vilket man riskerar med borren, så måste man kila fast stolpen själv.

Avstå från att köpa en jordborr, hyr eller låna istället och prova om jordborr är en bra ide på just din mark.
Den är ju tung att släpa runt på också, ett spett är lättare att ta med, om man inte kör med t.ex. ATV och kärra.

Vi har satt mer än tusen stolpar för stängsel på vår fastighet de senaste fyra åren. Med spett och hejare för det mesta.
På åkermark med föga sten, har vi tryckt ner stolpar med frontlastaren (farligt om man gör fel, ett grunt spettat hål och så inte stå och hålla i stolpen fungerar), men de flesta stolparna är satta i skogsterräng, med stenar och rötter. En jordborr skulle inte vara till någon nytta där.

Låna/hyra traktor med dubbelverkande frontlastare, evt. med förare, en dag eller två, kan vara ett alternativ till jordborr. Det finns också aggregat för traktor som är till för att slå ner stolpar. Om en maskinfirma (typ maskinringen eller liknande) i närheten har en sådan, och stolparna ska sättas där en traktor kommer åt, så är det ett bra alternativ också. Då blir stolpsättningen färdig i ett nafs.   

Jag känner inte till någon som har annan jord än lerjord utan sten, som ser en jordborr som ett bra alternativ till spett och hejare.

Det är inte att spetta hålet som är jobbigast (utom på torr lerjord), utan att slå ner stolpen. Och är det jobbigt att spetta (på andra marktyper än lerjord) så handlar det om att det finns mycket sten, och fungerar inte jordborren alls.

Jag vet inte var du håller till, och vilken sorts mark du har, men de få i mina trakter (med moränjord normalt sett) som skaffat jordborr, har varit missnöjda. Det fungerar helt enkelt inte att borra, och så är borren tung.

Jag vill också tipsa om att sätta stängslet utanför dikena/åkermarken där så är möjligt, gärna genom skogsterräng (efter att ha röjt undan nödvändigt av sly/buskar/småträd i en gata för stängslet). Långsiktigt är det mycket tids- och arbetsbesparande, eftersom det växer mycket mindre och långsammare av gräs under nedersta tråden i skogens skugga. Ju mindre man behöver gå med trimmern under nedersta tråden, desto bättre....

Tänk på att stängslet ska stå i minst 5 år, så att optimera var man sätter stängslet är väldigt viktigt. Och varje sommar måste man trimma minst 2 gånger under nedersta tråden, regniga somrar fler än det...

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-16 kl 21:12 »
Bra tips där!
Kanske ska jag helt enkelt beställa stolparna och en hejare först och testa det.
Blir det för jobbigt så får det bli en jordborr med. Då kanske det inte är så dumt med en mindre dimension av borr, mest så att man luckrar upp jorden något och sen får man väl trampa jorden efteråt så att det blir stabilt.
Som det ser ut så verkar min mark bestå av jord och lera just där stolparna ska ner. (Vi har inte morän här.)
Har bara flytläge på lastarmarna på min traktor annars kunde man ju ha testat med den.
 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-16 kl 21:22 »
Om man säger så här.
Hejaren är inte det lättaste verktyget att jobba med, men det är effektivt och när man hittar tekniken så blir det lättare.

Lite som att jobba med ett tvåmeters spett.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-16 kl 21:09 »
Har beställt en idag från RC Holm med 80mm borr. Enmansmodell. Vi får se hur den funkar. Och hur länge.

trailerprojekt

  • Gäst
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #7 skrivet: 02 maj-16 kl 10:37 »
Ska man vara ärlig, naturvänlig och trygg på samma gång bör man skaffa rätt saker.

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/skruvp%C3%A5lar/skruvp%C3%A5le-eco-p6191000

Eftersom de har en lång garantitid, kommer ner till KÄRLFRITT och har en CE-märkning.

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #8 skrivet: 02 maj-16 kl 10:40 »
Ska man vara ärlig, naturvänlig och trygg på samma gång bör man skaffa rätt saker.

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/skruvp%C3%A5lar/skruvp%C3%A5le-eco-p6191000

Eftersom de har en lång garantitid, kommer ner till KÄRLFRITT och har en CE-märkning.

:D
Ja en snabb överslagsräkning på detta och jag hamnar på en stängselkostnad på ca 100.000 för en hektar   ;D

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #9 skrivet: 26 maj-16 kl 09:17 »
Nu har jag hunnit få ner ca 60 stolpar och kan säga att jordborren jag köpte var ett riktigt kap!
Jag har mestadels lerjord, ibland mixat med sten och rötter. Inga problem alls om stenarna inte är för stora. Rötter är lite jobbigare då man ofta måste lossa borret från motorn och manuellt skruva upp borret igen om rötterna inte gått av.
Jag börjar förstås med att sätta hörnstolparna, som är 80mm i diameter och 200cm långa. Borrar först ett hål med 80mm borr ca 50-60 cm och slår sedan ned stolpen till 70cm med hejare. Funkar klockrent varje gång. Kilar ned lite väggrus (0/16) runtom stolpen och de sitter riktigt bra. Samma sak sedan med mellanstolparna, samma borr med.

Jordborren var denna och den räcker alldeles utmärkt i mitt fall.
h**p://www.rcholmshop.se/jordborr/jordborr-med-bensin-motor-80mm-borr.html
Kvalitén var bättre än jag trodde. Motorn startar mycket lätt och det är inga problem att hantera den själv om man inte är alltför otränad.
Själva borret var dock inte helt rakt vid leverans utan wobblade lite men inget som störde. Tills igår, när jag förmodligen stötte på ett nedgrävt träd och den gled runt denna. Nu är borren något böjd men jag tror att jag kan knacka den rakt igen.
Det enda jag saknar på jordborren är en backväxel. Hade varit perfekt de gånger man borrat ner mellan rötter eller fastnat och vill göra omtag. Men det är ganska lätt att lossa på borret då det sitter med en saxsprint.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #10 skrivet: 26 maj-16 kl 16:25 »
Tack för att du delar med dig!

Alllan

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #11 skrivet: 16 sep-16 kl 16:20 »
Titta på Jordborr 5,5hk B&S med olika borralternativ: http://www.demex.se/jordborr-sv.aspx


Jag ska stängsla in totalt ca 1 Ha fördelat på två hagar och kommer att ha 80mm stolpar i hörn/parallellogram samt 70mm stolpar som mellanstolpar. Totalt runt 200 stolpar.
Nu till mina frågor.
Jag tänkte förborra med bensindriven jordborr och slå ned stolparna sista biten med hejare. Totalt djup ca 70cm.
Funkar det att förborra med t ex 50mm eller 60mm borr och heja ned stolparna eller ska man köra på 80mm borr? Misstänker att hålet ju blir större än borren? Vill helst ha en borr för alla hål om det går.
Vet inte säkert hur marken är men det är matjord överst iallafall, möjligen mindre sten och rötter längre ner. Ska man ha en jordborr som hanteras av en eller två personer?
Funkar billigare borrar, exempelvis dessa:
https://www.kellfri.se/jordborr-52-cc-med-60-mm-borr
http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-jordborr-52-cc-1-5-kw-inkl-3-borr-p36503045
http://www.rcholmshop.se/jordborr/jordborr-med-bensin-motor-80mm-2-mans-modell.html

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #12 skrivet: 09 jan-17 kl 22:28 »
Hej
Jag googlade på jordborr en dag och fick upp en Man som tillverkar jordborrar i Skåne,minns inte riktigt hans namn.Han har jordborrar av olika dimensioner som kan borras ner i vilken jord som helst utan svårigheter,även lerjord.Han har varit med i olika tidningar med reportage och har varit i sin branch i många tiotals år så han om nån kan dela med sej om sina tips.Det är verkligen värt att finna denna information.Han berättar att med jordborren kommer komposten  till rötterna i färskt tillstånd och det är där den ska vara och inte på en hög nånstans,denna Man har växter som blir flera meter höga och hans pumpor i växthuset väger flera hundra kilo och allt odlas Ekologiskt och utan bekämpningsmedel.Jag ska försöka finna hans namn och mejlsida men jag har inte tillgång till google så måste till biblioteket,om nån finner den så lägg gärna ut den här till andra som kan överraskas

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #13 skrivet: 09 jan-17 kl 22:55 »
http://www.skurupsborren.se/

 Vet inte om hemsidan är aktuell fortfarande. Har en sådan borr och borrat i sand och lera med måttliga stenar, det har gått bra.

 Har även prövat hans jordiseringsmetod men inte sett någon större skillnad mot att kompostera på vanligt sätt.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Jordborr - någon som har erfarenhet?
« Svar #14 skrivet: 11 jan-17 kl 23:00 »
Just det skurupborren ! Jo han har jag talat med och det är aktuellt fortfarande och kul att höra att du har den och det fungerar för den ska jag köpa ett par av


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser