Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselfrågor  (läst 8409 gånger)

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
Stängselfrågor
« skrivet: 26 mar-16 kl 20:47 »
Hej!
Avvaktar nu svar från Länsstyrelsen/JBV angående min ansökan om rovdjursstängsel.
Jag planerar att hägna in två områden á 0.5ha vardera med 5-trådigt stängsel och trästolpar enligt rekommendation för just rovdjursstängsel för får och eventuellt getter.
Frågan är bland annat vilken dimension jag ska ha på stolparna?
En tanke jag har är att köra alla stolpar med samma dimension så att jag får ner priset genom att köpa helpallar. Alltså 80mm stolpar som både hörn/hörnförstärkning/mellanstolpar/grindstolpar.
Jag undrar också vilket avstånd jag max kan ha mellan två stolpar. Har läst mig till att man kan ha allt mellan 3-12m mellan, men 12m låter ju väldigt långt?
Jag bör kunna borra med bensindriven jordborr på de flesta ställen. Hur djupt bör stolparna sitta, framför allt hörnstolparna?
Återigen det jag läst mig till: om översta tråden ligger på 110cm, så är stolpen 120cm ovan mark, då bör den ner ca 100cm i marken. Så en stolpe på ca 250cm blir det då?
Hoppas att någon kan ge mig lite tips :-)

Mattias

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stängselfrågor
« Svar #1 skrivet: 27 mar-16 kl 10:49 »
Vad är det för "rekommendation" du läst? Jag har bara läst viltskadecenters rekommendation och där använder de inte 80mm stolpar runt hela hagen utan har "småstolpar" mellan dessa stolpar som finns var 50:e meter (sid 70). Om du inte vill göra så kan du väl ta 60mm stolpar runt hela?
Jag skulle inte ta 80mm som hörnstolpar, utan du måste väl bygga parallellogram med 12cm hörnstolpar?


http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #2 skrivet: 27 mar-16 kl 14:05 »
Det är inget krav att hörnstolparna och eller parallellogramstolparna ska vara 10-12 cm vad jag kan läsa mig till. Däremot har jag talat med fårägare som fått sitt stängsel godkänt med 70-stolpar i hörnen och 60mm som mellanstolpar. Allt handlar nog om hur stabilt det verkligen är när allt är klart och det har kanske med jorden att göra med?
Men, visst kan man köpa 12cm-stolpar till hörnen och 60-70mm stolpar till resten. En kostnadsfråga också. Det går ju åt två jordborr istället för en med. Tänkte bara utfall det fanns några här som hade erfarenhet av det scenario jag tog upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #3 skrivet: 27 mar-16 kl 14:51 »
Hur man ska "tolka" viltskadecenters rekommendationer, varierar mellan olika Länsstyrelser. Så om man fått en ansökan godkänd så måste man fråga hur den egna LST väljer att tolka .

Vår LST godkänner endast trästolpar som mellanstolpar vid rovdjursstängsel med el, alltså inte glasfiber/plasstolpar. Vi har använt 80 stolpar till hörnen (parallellogram), och så 60 stolpar som mellan stolpar, man behöver inte ha jättestolpdimension i hörnen om man har moränjord. Avståndet mellan stolparna varierar. På väldigt rak stängselsträcka, och på helt slät mark 6-8 meter som mest, men så snart det finns små svackor eller höjder, så måste man sätta en stolpe på lägsta punkten, en på högsta punkten, för att hålla nere nedersta tråden, så ibland finns det stolpar med bara 1-2 meter emellan.

Jordborr hyrde vi första gången vi skulle stängsla. Det gav väldigt lite mervärde jämfört med spett, borren tung och svårmanövrerad, spettet enkelt lätt och flexibelt. Men då pratar vi om olika sorters morän, inte lera.
 Att använda "hejare" (metallhylsa med handtag) istället för klubba är fantastiskt mycket bättre. Minimerad risk att halvmissa och skada toppen av stolpen, lättare att styra så stolpen blir rak, och man kan vara två vid behov.

Efter att ha byggt många kilometer med 5-trådiga, bidragsberättigade rovdjursskyddande elstängsel kan jag ge TS några goda råd:

Om LST godkänner detta förfarande: bygg utanför själva betesmarken, utanför eventuella diken och i skogskanten. Arbetet med röjning under nedersta tråden minskar på detta sätt, samtidigt som man kan komma åt dikena för underhåll vid behov.

Lägg mycket tid på att definiera stängsellinjen, inklusive att räkna ut hur många hörn det blir (varje hörn är 90 grader, så en justering av strävka kan bli flera hörn), det är tid man tjänar vid själva bygget, och gör det lättare att veta hur mycket material man behöver skaffa.

Lycka till med bygget! Välbyggda rovdjursskyddande stängsel är lättunderhållna i många år framöver, förutom det där med att klippa under nedersta tråden.

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #4 skrivet: 14 apr-16 kl 09:52 »
Tackar!
Det där med djup då? Hade räknat med att stolparna ska ner en meter, tills igår när en bekant hävdade att 40-60 cm är fullt tillräckligt. Det låter lite lite, eller?
Eftersom 180 och 200-stolpar är både enklare att hantera och billigare än 250-stolpar så är det ju lite avgörande om man inte måste ner till 1 meter för att få stabilitet. Men återigen, det beror ju på marken i sig.

Dimensionen: Skulle man gå ner till 70-stolpar så går priset ner med 10:-/stolpe och det går 54 st fler på en pall.
Så den stora frågan många ställer sig, spelar storleken någon roll (När det handlar om 1 cm hit eller dit)?   ;D

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Stängselfrågor
« Svar #5 skrivet: 14 apr-16 kl 09:59 »
Ska hörnet stå stabilt efter en vinter behöver du få ned hörnstolpen 1 meter, likaså de två stödstolparna till hörnet.

Sedan får man avgöra själv om det är värt det extra arbetet att få ned dem så djupt.. Själv har jag valt att inte göra det pga att det hade blivit för dyrt. Så jag går över stängslen på våren och rätar upp hörnen istället.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stängselfrågor
« Svar #6 skrivet: 14 apr-16 kl 12:30 »
Jag köpte 175cm stolpar (80 x 175) som vi bankade ned på en åker och jag ångrar mig att jag inte köpte 2 meters stolpar för de var så lätta att få ned att stolparna blev för korta på en del ställen. Ungefär 20cm ovanför fårnätet skulle jag ha plats för en isolator också vilket det knappt fanns plats till på vissa stolpar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Stängselfrågor
« Svar #7 skrivet: 14 apr-16 kl 14:18 »
Eftersom andra haft samma problem så finns det förlängare till elstängsel

http://www.bukefalos.com/threads/forlangning-av-stolpar-till-hagen.1032072/

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #8 skrivet: 14 apr-16 kl 16:53 »
Tackar!
Det där med djup då? Hade räknat med att stolparna ska ner en meter, tills igår när en bekant hävdade att 40-60 cm är fullt tillräckligt. Det låter lite lite, eller?
Eftersom 180 och 200-stolpar är både enklare att hantera och billigare än 250-stolpar så är det ju lite avgörande om man inte måste ner till 1 meter för att få stabilitet. Men återigen, det beror ju på marken i sig.

Dimensionen: Skulle man gå ner till 70-stolpar så går priset ner med 10:-/stolpe och det går 54 st fler på en pall.
Så den stora frågan många ställer sig, spelar storleken någon roll (När det handlar om 1 cm hit eller dit)?   ;D

Hur tjocka eller långa stolparna behöver vara i hörnen, varierar med vilken sorts mark (jord) man ska sätta stolparna i. Stolparna på raksträckorna ska "bara" hålla upp/ner tråden, så det behöver inte sitta så "hårt", där fungerar 6 cm stolpar utmärkt.

På sandig/stenig moränjord, så fungerar 8 cm 175 cm stolpar utmärkt i hörnen. Där räcker det med att få ner dem 40-60 cm. Vissa år kanske man får rätta till, men oftast håller hörnen bra.
Har man mjuk åkerjord, så är det såpass lätt att få ner stolparna, så då får kostnad och ambitionsnivå avgöra.

Men med "mjukare" jordtyp, t.ex. lera/dyjord, där det periodvis är väldigt blött, så är det en smaksak. Endera väljer man att göra som Halte, och som vi också gjort, att använda 8 cm stolpar, 175  cm långa, och rätta till, eller gräva djupt och använda "bamsestolpar".

Vårt val blev de lite klenare stolparna även i de "mjuka" hörnen. På vissa ställen har vi stabiliserat med "kilar" av avsågade 6 cm stolpar, eller satt en extrastolpe utanför stängslet (med eltrådar på), för att stärka hörnet.

Det blir mycket billigare än att använda grova stolpar som ska grävas ner så djupt så att grävmaskin nästan blir ett måste. Dessutom så kommer man inte till med maskiner på alla ställen....

Vi har konsekvent 6 cm stolpar på raksträckorna, och 8 cm stolpar i hörnen. På vissa ställen så har vi använt 250 cm stolpar för att höja stängslet, t.ex. när det finns stenar/stenhögar/jordhögar eller annt som rovdjur skulle kunna hoppa in via.

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #9 skrivet: 14 apr-16 kl 23:32 »
Hur tjocka eller långa stolparna behöver vara i hörnen, varierar med vilken sorts mark (jord) man ska sätta stolparna i. Stolparna på raksträckorna ska "bara" hålla upp/ner tråden, så det behöver inte sitta så "hårt", där fungerar 6 cm stolpar utmärkt.

På sandig/stenig moränjord, så fungerar 8 cm 175 cm stolpar utmärkt i hörnen. Där räcker det med att få ner dem 40-60 cm. Vissa år kanske man får rätta till, men oftast håller hörnen bra.
Har man mjuk åkerjord, så är det såpass lätt att få ner stolparna, så då får kostnad och ambitionsnivå avgöra.

Men med "mjukare" jordtyp, t.ex. lera/dyjord, där det periodvis är väldigt blött, så är det en smaksak. Endera väljer man att göra som Halte, och som vi också gjort, att använda 8 cm stolpar, 175  cm långa, och rätta till, eller gräva djupt och använda "bamsestolpar".

Vårt val blev de lite klenare stolparna även i de "mjuka" hörnen. På vissa ställen har vi stabiliserat med "kilar" av avsågade 6 cm stolpar, eller satt en extrastolpe utanför stängslet (med eltrådar på), för att stärka hörnet.

Det blir mycket billigare än att använda grova stolpar som ska grävas ner så djupt så att grävmaskin nästan blir ett måste. Dessutom så kommer man inte till med maskiner på alla ställen....

Vi har konsekvent 6 cm stolpar på raksträckorna, och 8 cm stolpar i hörnen. På vissa ställen så har vi använt 250 cm stolpar för att höja stängslet, t.ex. när det finns stenar/stenhögar/jordhögar eller annt som rovdjur skulle kunna hoppa in via.
Är det 5-trådigt stängsel ni har? Hur högt sitter översta tråden då? Var i Sverige är detta? Vi är i norra Värmland, och just här ligger frostfritt djup på minst 1.6m.
Jag har mest jord, men lera finns här och där.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #10 skrivet: 15 apr-16 kl 00:30 »
Ja, vi har 5-trådigt elstängsel. Uppdelat på två slingor (en slinga på var sida om den lilla grusvägen som går genom fastigheten) med var sitt elaggregat.
 
Översta tråden sitter på 130 cm +-5 cm, det blir ju inte exakt, men 130 är målet. Nedersta tråden sitter på 20-25 cm.
Vi finns i de vildare (glesbefolkade) delarna av gränstrakterna mellan Östergötland, Närke och Sörmland. Formellt bor vi i Östergötland, men det är några få kilometer till Närkes- eller Sörmlandsgränsen,

Vi sätter så mycket som möjligt av stängslet utanför åker/betesmark. Alltså i "skogen". Där är det huvudsakligen stenig moränjord. Men vi har också en del stängsel som går längs en å med översvämningsmark. Där är marken mycket mjuk...Men det fungerar fint med 8 cm stolpar i alla fall.

Vi har inte brytt oss om vad frostfritt djup är alls. Det är stängsel vi bygger, inte hus. Lite sättningar får man tåla, men det är ganska liten påverkan av tjäle/tjällossning, jämfört med andra händelser. Fjädrarna jämnar ut sättningarna, och så får man gå runt och spänna sina gripples (fantastisk uppfinning det där!) en gång på våren, om tråden slackar någonstans. Vi sätter alltid gripples "en stolpe bort" från fjädrarna, det blir så enkelt att spänna tråden lagom då. Sådana där trådspännare på rulle m.fl. fungerar mycket sämre.

Snörika vintrar så kan en eller annan stängselstolpe knäckas av snövallens tyngd/storlek längs vägen, (eller av att grannen råkade köra på stängslet vid snöröjning - har hänt, han rakade ner en sträcka på 7-8 stolpar på raken ett år), stormar det så ramlar det grenar eller träd över stängslet, oftast så tar fjädrarna upp kraften, men ibland knäcks en stolpe eller två, vilda djur (älg eller kronhjort) som fått panik under jakt har gått igenom stängslet någon gång. Och så har "tappat träd av skogsmaskin" också...

Njea, vi upplever inte att tjälen/frostfritt djup skulle vara så viktigt, men vi har ju inte så djup tjäle. Yttre påverkan skadar stängslen mer.

Vi bor lite extra högt, och väderlekstjänsterna har alltid fel om vintertemperaturen här, vi har haft tjäle varje vinter sedan vi flyttade hit, även om t.ex. centralorten saknat tjäle helt. När det regnar i centralorten, så snöar det hos oss...Det är mycket kallare än vad SMHI m.fl. tror, och det är långt till närmsta mätstation.
Säger de 0 grader, så har vi oftast 5 minus...

Dessa händelser ställer till mer än vad tjälen eller översvämningarna gör (vår/höst, snösmältning och höstregn).

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #11 skrivet: 15 apr-16 kl 06:28 »
Jag træffade en som varit fårbonde i ett vargrevir i många år. Hon sa att lænsstyrelsens rekomenderade højd ær før lågt - oavsett vad lænssyrelsen sæger så hoppar dom øver. Så + 50 cm. Hon sa också att man måste vara noga med att dom inte kan krypa under. Det gæller føresten lamm också - børjar dom rymma så fortsætter dom.

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #12 skrivet: 15 apr-16 kl 20:01 »
Ja, vi har 5-trådigt elstängsel. Uppdelat på två slingor (en slinga på var sida om den lilla grusvägen som går genom fastigheten) med var sitt elaggregat.
 
Översta tråden sitter på 130 cm +-5 cm, det blir ju inte exakt, men 130 är målet. Nedersta tråden sitter på 20-25 cm.
Vi finns i de vildare (glesbefolkade) delarna av gränstrakterna mellan Östergötland, Närke och Sörmland. Formellt bor vi i Östergötland, men det är några få kilometer till Närkes- eller Sörmlandsgränsen,

Vi sätter så mycket som möjligt av stängslet utanför åker/betesmark. Alltså i "skogen". Där är det huvudsakligen stenig moränjord. Men vi har också en del stängsel som går längs en å med översvämningsmark. Där är marken mycket mjuk...Men det fungerar fint med 8 cm stolpar i alla fall.

Vi har inte brytt oss om vad frostfritt djup är alls. Det är stängsel vi bygger, inte hus. Lite sättningar får man tåla, men det är ganska liten påverkan av tjäle/tjällossning, jämfört med andra händelser. Fjädrarna jämnar ut sättningarna, och så får man gå runt och spänna sina gripples (fantastisk uppfinning det där!) en gång på våren, om tråden slackar någonstans. Vi sätter alltid gripples "en stolpe bort" från fjädrarna, det blir så enkelt att spänna tråden lagom då. Sådana där trådspännare på rulle m.fl. fungerar mycket sämre.

Snörika vintrar så kan en eller annan stängselstolpe knäckas av snövallens tyngd/storlek längs vägen, (eller av att grannen råkade köra på stängslet vid snöröjning - har hänt, han rakade ner en sträcka på 7-8 stolpar på raken ett år), stormar det så ramlar det grenar eller träd över stängslet, oftast så tar fjädrarna upp kraften, men ibland knäcks en stolpe eller två, vilda djur (älg eller kronhjort) som fått panik under jakt har gått igenom stängslet någon gång. Och så har "tappat träd av skogsmaskin" också...

Njea, vi upplever inte att tjälen/frostfritt djup skulle vara så viktigt, men vi har ju inte så djup tjäle. Yttre påverkan skadar stängslen mer.

Vi bor lite extra högt, och väderlekstjänsterna har alltid fel om vintertemperaturen här, vi har haft tjäle varje vinter sedan vi flyttade hit, även om t.ex. centralorten saknat tjäle helt. När det regnar i centralorten, så snöar det hos oss...Det är mycket kallare än vad SMHI m.fl. tror, och det är långt till närmsta mätstation.
Säger de 0 grader, så har vi oftast 5 minus...

Dessa händelser ställer till mer än vad tjälen eller översvämningarna gör (vår/höst, snösmältning och höstregn).

Oj, 130 cm på 175-stolpar, då blir det inte mycket kvar i backen. Men om det räcker så är det ju bara bra, för vem vill slå stolp i onödan?
Kör nog på 200cm och kapar dem i efterhand om de inte behöver slås ned så mycket.

130 cm, det är ju 20 cm högre än rekommendationen. Behövs detta för att hålla vissa djur inne eller hoppar vargen över annars?
Har läst att om man har lamor eller alpackor så bör man ha högre än 110cm, gäller detta även för andra, vanliga, djur?



skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #13 skrivet: 16 apr-16 kl 01:02 »
I den steniga moränjorden, så är det svårt att få ner stolparna längre än 45-50 cm... Stenarna kilar fast stolparna så fint, när vi måste ta upp någon stolpe, så är det urjobbigt. Som sagt, vid behov tar vi fram de extra långa stolparna...
Ett stängsel med trästolper består av summan av stolparna, inte av varje stolpe för sig. Det är väldigt viktigt att ha raka stängsellinjer, och undvika t.ex. "svaga böjar". Böjar försvagar stabiliteten enormt. Så man får göra extra 90-graders hörn istället för att justera stängsellinjen.

Det är stor skillnad på stängsel och t.ex. plintar till hus. Plintarna måste ner till frostfritt djup, men det behövs inte för stängslen.

Som jag nämnt tidigare: ta ut stängsellinjen noga! Gå många gånger längs den tänkta sträckan, markera ut var hörn ska vara med t.ex. plaststängselstolpar (bra att ha hur som för tillfälliga fållor eller avgränsningar), syfta linjen, lägg märke till stenar, gamla slutfåror, små kullar, diken eller liknande, justera linjen eller byt väg helt om det finns för mycket "grejs" i vägen. Vi väljer oftast att bygga in hinder som diken, mindre flyttblock eller gamla stengärdesgårdar innanför stängslet, helt enkelt för att det är enklar att dem innaför än att behöva passera dem.

Anledningarna till att vi snittar på 130 cm är följande:

*110 cm stängsel är för lågt för viga lantras/allmogefår! Min dotter fick för sig att lära en bagge tricks för många år sedan, bl.a. tränade de hoppning. Efter den träningen seglade baggen över 120 cm lätt som en plätt när han kände för det...
*Vi vill inte att lodjuret eller vargen hoppar in. Det är kuperad terräng här, så det kan finnas ett "avstamp" någonstans som vi inte har koll på.
*Vi har hästar som betar samma hagar som fåren (med något undantag). Det är visserligen nsv brukshästar som inte är rymningsbenägna, men vi vill ha den standarden, bl.a. så att mina döttrar känner sig trygga när deras hopphäst är här på sommarbete.
*Dovhjorten hoppar inte över 120-130 cm, men väl över 100-110 cm. Vi har enormt tät dovhjortsstam här, med såpass stora flockar (uppåt 100 djur kan vara i samma grupp) så att de kan beta rent ett område på bara en natt om de kommer in. Kronhjort och Älg kan ta sig in, men det är små grupper eller ensamma djur som inte ställer till med någon skada.
*Dovhjort (och Kronhjort) delar delvis samma parasiter som får samt sprider fästingar och därmed fästingburna sjukdomar. Det är onödigt att behöva ha mer parasiter än nödvändigt. Btw det finns inga rådjur här längre, dovhjorten har helt tagit över.

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #14 skrivet: 18 apr-16 kl 08:57 »
Grymt tack för alla förslag och synpunkter! Det är mycket att tänka på så här första gången men tur då att det finns hjälpsamma människor att fråga  :)

Mattias

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #15 skrivet: 18 apr-16 kl 09:10 »
Jordborr funkar riktigt bra men är samtidigt en risk för att stolpen inte skall stå stadigt.

Tillverka eller skaffa dig tillgång till en stolpslägga. Dvs ett lite tjockare rör med ena änden stäng och två handtag då slår du ner långa stolpar utan några som helst problem och utan risk att skada dom.
« Senast ändrad: 18 apr-16 kl 21:44 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #16 skrivet: 18 apr-16 kl 21:36 »
Jordnära funkar riktigt bra men är samtidigt en risk för att stolpen inte skall stå stadigt.

Tillverka eller skaffa dig tillgång till en stolpslägga. Dvs ett lite tjockare rör med ena änden stäng och två handtag då slår du ner långa stolpar utan några som helst problem och utan risk att skada dom.

Ja! det är verkligen ett bra verktyg för att slå ner stolpar. Mycket bättre än "vanlig" slägga. Dessutom kan man vara två som slår när det behövs.

Kallas ibland "hejare".

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #17 skrivet: 19 apr-16 kl 11:19 »
Ja! det är verkligen ett bra verktyg för att slå ner stolpar. Mycket bättre än "vanlig" slägga. Dessutom kan man vara två som slår när det behövs.

Kallas ibland "hejare".

Ja jag tänkte ha både och. Borra en bit och sedan slå i resten med hejare.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Stängselfrågor
« Svar #18 skrivet: 19 apr-16 kl 15:33 »
Min egen erfarenhet av att bygga rovdjursavvisande stängsel är dessa:

*Försök ha så raka sträckor som möjligt. Int svängande hit och dit. Rakt med hörn och sedan rakt igen.
*Till hörnstolpe hade jag 10 cm, 2,50. Spettade ner till 70 cm och slog ner med hejare lite till.
*Till andra stolparna i parallellogrammen tog jag 8 cm 2,50
* Var noga när du gör parallellogrammen, stolparna ska hamna så långt ifrån varandra som möjligt. Jag använde 8cm 2,50 som överliggare.
* På raksträckorna kan du ha 5 eller 6 cm
* Spänn ordentligt
* Se upp med gropar och hopphjälp
* Se till att ha bra jordning och bra aggregat.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #19 skrivet: 19 apr-16 kl 18:09 »
Min egen erfarenhet av att bygga rovdjursavvisande stängsel är dessa:

*Försök ha så raka sträckor som möjligt. Int svängande hit och dit. Rakt med hörn och sedan rakt igen.
*Till hörnstolpe hade jag 10 cm, 2,50. Spettade ner till 70 cm och slog ner med hejare lite till.
*Till andra stolparna i parallellogrammen tog jag 8 cm 2,50
* Var noga när du gör parallellogrammen, stolparna ska hamna så långt ifrån varandra som möjligt. Jag använde 8cm 2,50 som överliggare.
* På raksträckorna kan du ha 5 eller 6 cm
* Spänn ordentligt
* Se upp med gropar och hopphjälp
* Se till att ha bra jordning och bra aggregat.

Gilla!....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser