Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på att planera litet fårstall  (läst 5235 gånger)

tommy f

  • Gäst
Tips på att planera litet fårstall
« skrivet: 19 maj-15 kl 17:06 »
Hej!
Vi har kommit över en byggnad på 6,5x7m (45kvm) som vi tänkte sätta på plint med grusgolv till våra får. (4 tackor och 1 bagge). Men har lite idétorka på hur vi ska utforma/inreda den invändigt. Med boxar osv. Vi skulle gärna villja ha lite Hö och halmförvaring därinne också samt att baggen behöver kunna skiljas av vid lamning, kan fårgrindar från knarrhult ihopsatta i ett hörn av den gemensamma boxen hålla kvar baggen eller bör man bygga en helt separat Box av trä eller dyl? Även tillfälliga fårgrindar tänkte användas som lamningsbox. Någon som kan ha lite tips ?😊 tänk fritt i en ruta på 6,5x7m då dörrar, fönster och allt kan placeras efter behov 😊 tanke 1 va att ha 4,5x5,5m gemensambox som man kanske då kunde sätta tillfälliga boxar i vid behov. Övriga ytor för Hö och halm förvaring samt gångar. Men som sades, tar gärna tips 😊
« Senast ändrad: 19 maj-15 kl 19:54 av tommy f »

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tips på att planera litet fårstall
« Svar #1 skrivet: 19 maj-15 kl 23:21 »
Jag hade inrett det så att det i ena delen (halvan beroende på hur stort ni behöver) var hö, halm och annat kraftfoder. Fixa gärna lastpallar eller liknande att lägga det på då det inte håller bra direkt på marken eller golvet. Hade även haft annat foder och skötselgrejer där. Sedan delat av med typ fodergrindar köpta eller hemmabyggda och foderbord mot en stor box i andra delen som fåren bor i. Då kan ni fodra från ena sidan utan att behöva gå in till fåren och bli nersprungna. Ingångsgrind därifrån som öppnas mot foderförvaringssidan så att ni kan gå in till djuren när det behövs. Vid foderbordet hade jag också placerat vattenspannar eller vad ni tänkt ha till vatten även det så att man kan lyfta in spannarna från utsidan av storboxen. Till baggen hade jag byggt en fast box i trä så att han lätt ser de andra fåren men, inte kan hoppa ut. Bara fårgrindar kan bli lite för klent när det gäller att hålla en bagge ifrån brunstande tackor. Även baggboxen hade jag byggt så att han kan fodras och ges vatten utan att man behöver gå in till honom.

Sedan när det är dags för lamning hade jag byggt tillfälliga lammboxar med fårgrindar inne i storboxen. Om ni ska ha dem på lösdrift behövs en utgång från boxen direkt till hagen. Sen behöver ni en dörr så ni kan ta er in och ut till skötsel- fodersidan. Baggboxen kan ni sätta i ett hörn vid foderbordet antingen så att den går in på foderförvaringssidan eller går in på fårsidan. Gångar stjäl bara utrymme så det hade jag inte haft några. Fönster kan vara bra att sätta så att fåren inte kommer åt dem. Antingen högt eller lägre men, då med galler för. Bra med många fönster så att ni inte är beroende av annan belysning dagtid. Fårens utgång hade jag satt på kortsidan och er dörr hade jag satt på långsidan i den änden som ni har foder- och arbetsyta.

Hoppas du förstår hur jag tänker.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tommy f

  • Gäst
SV: Tips på att planera litet fårstall
« Svar #2 skrivet: 19 maj-15 kl 23:55 »
Tackar så mycket för ett mycket bra svar! 😊 där fick vi mycket bra tips som vi kommer annvända oss av! 😊

tommy f

  • Gäst
SV: Tips på att planera litet fårstall
« Svar #3 skrivet: 05 okt-15 kl 11:52 »
Tänkte lägga upp nån bild på hur vi tillslut gjorde vårat fårhus om någon är intresserad :)

Här framför den gamla ladan ska det bli ny liten väg till fårhuset samt en utfart därifrån.


Tog ner en del träd.


Och körde på massor till den blivande lilla vägen.






Här ska det bli en utfart


Och här där den lilla boden står ska fårhuset stå.


Kört på mer fyllnadsmassor och förberett en parkering vid huset.




Gjöt sulor som plintarna skall stå på. 50x50 ca 10-15sm tjocka med armering i.


Grävde ur och gjöt plintar som byggnaden skall stå på.


Fyllde igen runt plintarna samt isolerade runt dem. Började sedan maka ut 350 ton 0-40 bärlager till den nya infarten, vägen, parkeringen samt som golv i fårhuset. Här håller vi på med infarten.


Och här vägen till fårhuset, förbi den gamla ladan.


Här fylls parkeringen


Fyller runt plintarna.


Parkering vid huset och vägen förbi gamla ladan börjar bli klar.


Byggt syllen som fårhuset ska stå på, byggd av dubbla 2 tum 6.


Här syns parkeringen samt nya infarten.


Börjat rest stommen.




Panel på framsidan, ena dörren är direkt in till fårdelen för urmockning för hand, men direkt i en skopa utanför.


Baksidan målad.


Tak på gång, plåt med kondensskydd.


Klart utvändigt, väg och infart med.




Fåren fick en liten fålla för att kunna gå ut och ta luft samt anpassa sig till vårbetet sen.




Invändigt vart det osb på väggarna, öppet i tak, trä på ena delen av golvet för att kunna sopa lite och halm i fårens del såklart :) Vi gjorde även två mindre höförvaingar på takstolarna där man får in 50 småbal på 12kg/st.
Vi satt in en ho som leder ut vattnet när man gör rent fårens vattenbalja satt man ska slippa kuta ut för att tömma den.


Avskärmningen mot fårens del.




ett hörn avsedd för halm satt det blir lätt att ströa.


fårens del vart ca 25 kvm, fördelat på 5 får, med fri tillgång att gå ut. Det finns även möjlighet att gränsa av vid ev lammning och om baggen behöver stå själv.





Gilbert

  • Gäst
SV: Tips på att planera litet fårstall
« Svar #4 skrivet: 05 okt-15 kl 11:58 »
Hej!
Vi har kommit över en byggnad på 6,5x7m (45kvm) som vi tänkte sätta på plint med grusgolv till våra får. (4 tackor och 1 bagge). Men har lite idétorka på hur vi ska utforma/inreda den invändigt. Med boxar osv. Vi skulle gärna villja ha lite Hö och halmförvaring därinne också samt att baggen behöver kunna skiljas av vid lamning, kan fårgrindar från knarrhult ihopsatta i ett hörn av den gemensamma boxen hålla kvar baggen eller bör man bygga en helt separat Box av trä eller dyl? Även tillfälliga fårgrindar tänkte användas som lamningsbox. Någon som kan ha lite tips ?😊 tänk fritt i en ruta på 6,5x7m då dörrar, fönster och allt kan placeras efter behov 😊 tanke 1 va att ha 4,5x5,5m gemensambox som man kanske då kunde sätta tillfälliga boxar i vid behov. Övriga ytor för Hö och halm förvaring samt gångar. Men som sades, tar gärna tips 😊

Du borde ha en "sällskapsbagge" och låta baggarna gå ute, så slipper de störa och dregla inne där tackorna är i samma lokal.

Vi tar bara in vid lammning.

tommy f

  • Gäst
SV: Tips på att planera litet fårstall
« Svar #5 skrivet: 05 okt-15 kl 13:01 »
Vi har haft våran bagge gått med tackorna sen i våras utan något som helst problem :)
Och eftersom gestrikefår bara brunstar 1 gång per år på sensommaren/mot hösten så behöver man ju inte vara orolig att han ska betäcka dom i tid och otid. Vi tänkte slå upp en lambox när det blir dags för lamning och om då baggen blir dryg så tänkte vi slå upp några fårgrindar och göra ett eget hägn åt honom tills det lugnar ned sig, då kan han ändå lukta på och se dom andra.
Vi får se om det funkar, annars får vi tänka om :)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tips på att planera litet fårstall
« Svar #6 skrivet: 05 okt-15 kl 18:16 »
Tack för att du visar hur det blev!  :) Det ser jättefint ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser