Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bonderøvens staket - någon som testat?  (läst 4109 gånger)

sanil

  • Inlägg: 26
    • Skåne
Bonderøvens staket - någon som testat?
« skrivet: 22 feb-15 kl 09:45 »
Någon som testat göra ett sådant här staket som Bonderøven gjort till sina får?


Om ja, hur fungerar det?  :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-15 kl 10:19 »
Det är ju bara en variant av s.k Hedge laying, även om det i det här fallet blir ett dött staket

http://en.wikipedia.org/wiki/Hedge_laying

Det har ju använts mycket länge i bla Storbritannien

sanil

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #2 skrivet: 22 feb-15 kl 10:49 »
Jo, så långt är jag med :) Men skulle vilja höra lite personliga erfarenheter av folk som testat!

citron

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-15 kl 11:04 »
Har inte själv provat men dessa staket var väldigt vanliga förr i bruk samhället även till grisar, med fördel så använde dom gärna  material med taggar på.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-15 kl 11:12 »
Har inte själv provat men dessa staket var väldigt vanliga förr i bruk samhället även till grisar, med fördel så använde dom gärna  material med taggar på.
Ja, jag såg även detta i Indien då de gjorde sådana staket runt åkrarna för att hålla vildsvinen ute. De använde någon buske med flera centimeter långa tornar

Tekniken finns annars beskriven i boken "självhushållning" av John Seymour som finns i butiken här på alternativ

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 11:17 »
Jag har också funderat på ett sådant staket. Tänkte i så fall ha det vid trädgårdslandet. Det känns som om vi har ris och grenar i obegränsad mängd och det är bökigt både att elda och kompostera.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sanil

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #6 skrivet: 22 feb-15 kl 22:00 »
Ja, jag såg även detta i Indien då de gjorde sådana staket runt åkrarna för att hålla vildsvinen ute. De använde någon buske med flera centimeter långa tornar

Tekniken finns annars beskriven i boken "självhushållning" av John Seymour som finns i butiken här på alternativ
Intressant! Håller det ute vildsvin borde det var rätt effektivt.

Ja, jag läste i den boken igår - har den redan hemma :) Nackdelen är ju att man måste vänta flera år innan buskarna är tillräckligt stora att börja lägga. Så en fördel med Bonderøvens variant är att den går att använda på en gång, kanske tills den andra häcken växt till sig.

sanil

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #7 skrivet: 22 feb-15 kl 22:06 »
Jag har också funderat på ett sådant staket. Tänkte i så fall ha det vid trädgårdslandet. Det känns som om vi har ris och grenar i obegränsad mängd och det är bökigt både att elda och kompostera.
Ja, vi fick med en liten skogsdunge när vi köpte vår lilla gård i höstas - och där är också jättemycket sly och småträd som behöver rensas ut för det har fått växa okontrollerat där i flera år. Kul att fler också är intresserade! Tar du tag i bygget får du gärna rapportera ;)

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #8 skrivet: 17 feb-16 kl 07:59 »
Jag har sedan några år tillbaka ett sånt staket. Det håller djuren på rätt sida och fåglar har bo i det. Man får fylla på vartannat år om man vill behålla höjden, som är viktig för vår del eftersom det fyller stor funktion som vindskydd.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #9 skrivet: 17 feb-16 kl 09:13 »
Jag har för mig att Håkan Hallander beskriver en variant i "Husdjur till husbehov" I alla fall var det et vanligt sätt att gära för.
Jag tror att det är ett tidskrävande, men billigt, sätt att gära, och att det av den anledning är en metod som är bättre till att hålla djur ute än inne ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bonderøvens staket - någon som testat?
« Svar #10 skrivet: 17 feb-16 kl 09:42 »
Jag har gjort ett sådant "staket" inne i vår "park". Perfekt för att lägga alla grenar, parkslid osv. Det fungerar som vindskydd och komposthög, samlingsplats för alla nyttoinsekter och ser samtidigt väldigt trevligt ut. Vi har inga djur  mer än dagishundar och några frigående höns, så det är inte ämnat som staket.
Vi har ingen kompostkvarn så det är perfekt att bli av med allt stort skrymmande (som inte ska eldas i brasan).
Bara det att det ser ombonat och ger vindskydd är ju underbart!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser