Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för att starta med BARF!  (läst 10141 gånger)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Tips för att starta med BARF!
« skrivet: 09 jan-14 kl 09:06 »
Hejsan!
Min snart 9-åriga storpudel har varit besvärlig med mat  hela sitt liv. I flera år bytte vi foder men de senaste åren har vi kört med Royal Canins energi foder, där hon får i sig vad hon behöver även i de små mängder son hon äter.
Det har funkat bra men nu tycker vi att hennes ögonproblem blivit större och så även tandsten och en tand som hon indikerade smärtade för en djurkommunikatör.
Djurkommunikatören som själv har erfarenhet av 6 hundar och 4 katter (alla har fått BARF) menade att Louise säkert skulle må bättre och bli balanserad av BARF med tillsats av kolloidalt silver för rensa ut parasiter, bakterier och inflammationer.

Har läst en del på internet men blir ändå inte riktigt klok på det!
Köpte igår Bravo hamburgare på vom utan spannmål och Mush foder, kött från olika djur men också grönsaksmix. (Kvinnan som hjälpte mig i butiken sa att de bör äta 3 sorters olika kött per vecka för att få i sig allt de behöver näringsmässigt)  De är frysta i 500 grams förpackningar och då är frågan...
Eftersom Louise väger ca 20-22 kg kan man väl inte tina en hela sådan förpackning om det kanske räcker till 2-3 dagar? Hur mycket rått foder behöver hon till sin vikt?

Hur gör ni med färdigköpt fryst mat?
Har valt att börja med kött utan ben... i och för sig tror jag att två förpackningar innehöll malda kycklingvingar och brosk... för att starta mjukt.
Hur och när utfodrar ni era hundar? För mig känns det som om morgonen eller förmiddagen är den bästa, är det sedan 1 mål som gäller?
Mald mat äter de ju troligen från hundskålen men när hon vant sig tänker jag köpa med bitar och även försöka hitta från gårdar som slaktar eller jägare... då kan jag tänka mig att de går iväg till någon matta eller dylikt för att äta i lugn och ro.
Ska man blanda upp det nya med det gamla en tid, eller sluta tvärt?
Om hon matvägrar eller inte är intresserad av det man ställer fram, tar man bort det då och provar senare?

Har säkert fler frågor men dessa är vad jag kom på nu.
Himla lycklig över svar från er som har erfarenheter!
Tack och kram!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #1 skrivet: 09 jan-14 kl 11:51 »
Hej jag barfar mina lapphundar. Väger 21 och 23 kg så det är ju ungefär som din. De ska ha ca 2 % av sin kroppsvikt, vilket blir 400-450 gr/dag till din hund. Jag fuskar lite med Bravo, Mush, Nordic eller Vom & Hundemat ibland, lättare ta med på semestern t.ex. Annars äter mina mest kycklingvingar, skrov, inälvor från nöt och vilt. Vill du att din hund ska gå upp i vikt kan du prova med Vom & Hundemat, det är fullfoder med oljor och allt hundarna behöver. Mina som lätt går upp i vikt ger jag hellre Bravo. Jag ger mat 1/dag, men de vill inte äta alla dagar. Det är mest ben de behöver lite tid för att vänja sig vid, färskfoder bruka funka att bara byta till. Annars kan du ju ge torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen eller tvärtom. Blir de dåliga i maten så brukar det gå ganska fort så gör foderbytet efter hur du jobbar, gärna på helgen om du är ledig då och kan gå ut lite oftare. Bli inte orolig om hunden inte dricker lika mycket, färskfodret innehåller ju mer vätska. Dricker hon för lite kan du röra ut färskfodret i lite vatten.
Kollodialt silver är helt kanon, tog klådan (överkänslig mot mögelsvamp) på min hund på 4 dagar. Både min sambo och jag använder, aldrig förkylda nuförtiden. Hundarna får i sin mat, det tycker jag är enklast, tvättar även ögonen på en av hundarna med silver. Faktiskt på en höna också.... Det är lite dyrt men så otroligt bra.  Det finns sidor på FB både med Kollodialt silver och BARF. Skicka gärna pm om det är något du undrar över. Lycka till och tänk på att inga frågor är dumma bara en del svar ;)

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #2 skrivet: 09 jan-14 kl 11:55 »
Tack för ditt fina svar Mita!
Om du kör med Mush förpackningarna, tar du upp en... ja ha, du gör ju av med en sådan "korv" per dag minst!
Men kan man ta upp en förpackning och låta den ligga i kylen ett dygn till nästa utfodring?
Vet du HUR länge de kan ligga, 2 dygn?
Vill ju absolut inte ge henne något som blir dåligt så klart!
Kram!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #3 skrivet: 09 jan-14 kl 12:15 »
Jag tror korvarna kan ligga minst 2 dagar i kylen.
Mina hundar får Vom og Hundemat (växlar mellan med och utan lax) på morgonen.
På kvällen ger jag kött, ben och inälvor.
Jag ger fiskolja och nyponpulver, till mina två gamlingar ger jag Seniorblandning från Svenska Djurapoteket.
Den riktigt gamla av gamlingarna (15 år) får några gånger i veckan lite överkokt ris i sin mat, han kan ibland kräkas och det verkar som om riset förhindrar detta.
Jag ger inte grönsaker annat än om det blir nåt över härhemma.
Lycka till!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #4 skrivet: 09 jan-14 kl 13:14 »
Tack Charlotte för bra information!
Det är både lite skrämmande och intressant att göra denna förändring!
Tack!
Kram!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
Mat till hunden
« Svar #5 skrivet: 13 jun-20 kl 20:57 »
Hej! Jag är helt ny här och det verkar jättefint! Väntar på en stor hund från Ryssland, och funderar mycket på mat och näring osv. Vet inte vad BARF betyder..? Iaf så tänker jag att jag och min hund i princip ska äta samma mat, tillsammans. Vi behöver ner i vikt och bygga muskler båda två☺️ 
Äggröra, oljor, havregrynsgröt, lite kött och fisk. Läste att nån ger hunden mat 1gång/dag, och det är väl mer naturligt än 3?! Hur många ägg tex kan en stor hund äta varje dag? Vet att den ej ska ha rå äggvita. Eller??
Jag dricker chaga/sprängticka och mycket ingefära och gurkmeja. Är det lika bra för hundar? Skulle vara kul om nån har recept på godis oxå😃
Tacksam för era svar/ Karin 🌹

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #6 skrivet: 13 jun-20 kl 21:41 »
En vuxen hund ska normalt klara sig med ett mål per dag, små valpar kan behöva 2-3 mål per dag. Men alla hundar är individer, man får komma överens med sin hund om vad som passar.
Ibland - t ex när vädret är alldeles för varmt för hunden och den inte är särskilt aktiv - är det fullt normalt att aptiten blir dålig och hunden inte vill ha ett ordentligt mål oftare än varannan eller var tredje dag.

För en del hundar fungerar det bra att mat alltid står framme och den äter vad den behöver, för andra fungerar inte det utan de äter tills de spricker eller maten tar slut. Jag tror det där beror på vad hunden har fått lära sig som mycket liten valp, hundar från samma kull har ofta snarlika matvanor.

Rent allmänt kan man nog säga att de flesta hundar inte gillar sånt som på ett eller annat sätt har med svamp att göra. Kryddväxter som luktar eller smakar starkt är inte heller särskilt lämpliga. Möjligen är ingefära ett undantag - hundar brukar gilla pepparkakor!
Och det är väl säkert välkänt att hundar inte bör få lök eller choklad. Det påstås på en del håll  - jag har dock inget belägg för det - att det bara skulle vara rå lök som är farlig. Väl värmebehandlad (kokt eller stekt) lök skulle enligt de påståendena vara ofarlig.  Men jag har inte vågat lita på dem - alltid petat bort lök från matrester som hunden ska få osv.
Ett annat påstående som jag inte har belägg för är att purjo skulle vara mindre farlig än annan lök.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #7 skrivet: 17 jun-20 kl 09:15 »
Ok! Jag hade oxå i bakhuvudet att de äter typ var tredje dag i naturligt tillstånd. Det blir spännande att se hur min vän vill göra! Skulle va kul om vi synkade hyfsat och kan käka ung samma. Går på grönt pulver, magnesium och chaga/sprängticka själv, så hoppas såklart det faller honom i smaken! Tack

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #8 skrivet: 17 jun-20 kl 09:16 »
Vad betyder barf förresten??

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #9 skrivet: 17 jun-20 kl 09:31 »
Förkortningen BARF står för Biologically Appropriate Raw Food (Biologiskt Anpassad Rå Föda)

En stor hund från Ryssland? Är den vuxen så har den troligen ätit lite av varje redan. Vad är det för ras?

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #10 skrivet: 17 jun-20 kl 15:57 »
Aha! Vet ej vilka raser tyvärr. Han har bott i fosterhem i två år och ser lite överviktig ut.. skulle tippa på nåt billigt sämre foder.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #11 skrivet: 17 jun-20 kl 15:59 »
Och jättesvårt att kolla försäkring till honom..
Har ju varken exakt födelsedatum el någon ras att ange... har du nåt tips på hur jag ska göra med det? Vågar ju inte ringa dem och prata om det..

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #12 skrivet: 17 jun-20 kl 16:19 »
Har vi inte nån medlem här på forumet som är ombud för ett djurförsäkringsbolag? Hen borde kunna tipsa om hur man löser sådana saker. Normalt sett är det ju inga svårigheter att teckna försäkring på en blandrashund.  Har man tillräckligt med kapital bakom sig och inte lever ur hand i mun, så kanske man kan ta chansen att inte försäkra hunden och stå för eventuella veterinärkostnader själv istället.

Har dom på fosterhemmet någon uppfattning om hur gammal hunden var när den kom dit?
Vet du hur mathållningen har sett ut där? Kan ju vara lämpligt att börja på ungefär samma sätt och gå över till något som man tycker är lämpligare sakta och gradvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #13 skrivet: 17 jun-20 kl 16:24 »
Försäkringar o regler är inte min starka sida. Men det brukar inte vara något problem att prata med försäkringsbolaget när man skall ta en försäkring, värre när det har hänt något. Och för att du skall slippa krångel senare så är det nog bäst att de får ge förslag på vad du skall ha för försäkring.

Men kolla så du inte får med mask i magen från Ryssland. Som Ryssarna säger om vargen, - Den kommer inte ensam.

Och så får vi hoppas att den är psykiskt stabil, för en vuxen stor hanhund kan vara en riktig arbetsuppgift att ta sig an.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Tips för att starta med BARF!
« Svar #14 skrivet: 17 jun-20 kl 17:58 »
Har vi inte nån medlem här på forumet som är ombud för ett djurförsäkringsbolag? Hen borde kunna tipsa om hur man löser sådana saker. Normalt sett är det ju inga svårigheter att teckna försäkring på en blandrashund.  Har man tillräckligt med kapital bakom sig och inte lever ur hand i mun, så kanske man kan ta chansen att inte försäkra hunden och stå för eventuella veterinärkostnader själv istället.

Har dom på fosterhemmet någon uppfattning om hur gammal hunden var när den kom dit?
Vet du hur mathållningen har sett ut där? Kan ju vara lämpligt att börja på ungefär samma sätt och gå över till något som man tycker är lämpligare sakta och gradvis.
Nä, jag vill ha en försäkring. Jag ringer och pratar med dem helt enkelt! Han är 4 år, uppskattningsvis. Finns inget födelsebevis ju. Det måste ju ha hänt fler gånger hos förs bolagen.
Tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser