Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselfråga  (läst 14078 gånger)

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #40 skrivet: 08 nov-13 kl 20:25 »
Nja har man mils vis med tråd så får det sitta uppe ett jäkla jobb att vinda upp allt . Men var och en gör som den passar en best. Så nu mera är  det bara stål tråd som gäller .

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #41 skrivet: 08 nov-13 kl 20:39 »
Att det är ett jäkla jobb måste man räkna med.Att ta in allt under vintern är ett måste!
Annars är det bara skit kvar efter att älgar och annat vilt har promenerat genom det fram och till baka hela vintern...
Jag har också stora hagar så jag vet precis hur det är ;)
Men det spelar ingen roll hur stora hagar man har,det är bara att vinda på...

Även om man använder stråltråd så måste man arbeta väldigt på våren med att reparera alla skador genom att skarva och laga och lappa...
Det är därför det går snabbt och enkelt med tråd eller band att vinda upp på hösten och sedan sätta ut fräscht tråd igen på våren.
Går lika fort som att försöka lappa ihop och skarva i småbitar med järn tråd på massvis med ställen med dålig kontakt under tid som följd...

Frågan är bara om man vill göra det hela ordentligt förhållandevis snabbt eller rackla på under lång tid 8)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #42 skrivet: 09 nov-13 kl 01:20 »
:)Kom bara ihåg att det finns inget stängsel som  ersätter ett bra bete.Det går att hindra dem ett tag med det ena eller det andra men sanningen vinner till slut.
Börjar får stå och beta ut genom stålstängslet så är det väldigt ofta en god inikation att betet har tagit slut för ett tag sedan.
Sedan så syns ju både snören och band bättre än ståltråd.


De har inte rymt alls förrän nu på hösten, det har varit gott om bete åt dem hela tiden. Snarare för mycket för deras antal.

Men nu är det ju höst, gräset drar sig tillbaka så det är ju självklart att betet är slut nu. Så är det ju för alla på hösten, fåren fattat bara inte att gräset är lika slut på andra sidan stängslet som innanför därför fick de sig elstängsel nu med rep överst.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #43 skrivet: 09 nov-13 kl 01:26 »
Ta dem från sommarhagen och utfodra dem med vinterfoder så är problemet löst...

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #44 skrivet: 09 nov-13 kl 04:48 »
Somliga värkar ha väldiga problem med viltet vintertid nått som ja aldrig märkt med ståltråd. Så antingen så vänder dom eller hoppar över tydligen  för tråden är lika hel på våren  ;D

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #45 skrivet: 09 nov-13 kl 10:04 »
Ta dem från sommarhagen och utfodra dem med vinterfoder så är problemet löst...

Mmm jag hoppas det är så enkelt nästa år nu när det är el på allt haha...
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 10:30 av Blå Bergen »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stängselfråga
« Svar #46 skrivet: 01 aug-16 kl 09:47 »
Skaka liv i tråden med en liten fråga...

Ska utöka min bagghage och behöver då stängsla i en sluttning med inslag av berg.

Elstängsel ska de bli men ska man satsa på metallstolpar eller trästolpar? har inga planer på att sätta upp nät just på denna sträcka.
Trästolpar kan man ju skruva lite extra stöd till mm...men dom behöver ju djupare för att stå lagom stabilt. Metallstolpar har jag aldrig provat..

Någon som provat sig fram?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #47 skrivet: 01 aug-16 kl 11:56 »
Här har jag ibland borrat i berget och ibland lagt en flat sten med ett borrhål i. Nu har jag testat att gjuta fötter i mineralbaljor när jag ändå har blandaren igång till något annat. Tänkte att jag skulle ha ett antal flyttbara trästolpar med stadig fot att ställa där jordlagret är tunt och invid vägen på en sträcka där jag har problem med snöröjningen. En granne har provat att gjuta fast tryckta stolpar med gott resultat.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfråga
« Svar #48 skrivet: 01 aug-16 kl 21:39 »
Vi har gjort metalldubbar med stolpfäste, alltså ett grovt armeringsjärn med ett plattjärn på 30 cm fastsvetsat på, allt målat med något rostskyddande,  och tre hål frö bult i plattjärnet, som fästen till en rad stolpar över en berghäll. Trästolparna hade vi kapat av den spetsiga delen från, och skruvat fast i trästolpen.
Hålen borrades med elektrisk hammarborr ( och typ 150 meter skarvsladd), metalldelen slogs ner i hålet och limmades med något slags specialprodukt som jag inte kommer ihåg vad det var för något. Stolparna (och stängslet), har nu varit på plats i 10 år utan problem

Jag tror att LG-produkter numera säljer något liknande färdiggjort numera.
https://www.lgprodukter.se/category.html/bergdubb

Jag har också "betongsuggor" till stolpar, men upplever att dessa fungerar bäst om man bara har en eller två stolpar i följd. Det blir lätt vingligt om det handlar om ett längre stycke.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #49 skrivet: 07 aug-16 kl 20:24 »
Att det är ett jäkla jobb måste man räkna med.Att ta in allt under vintern är ett måste!
Annars är det bara skit kvar efter att älgar och annat vilt har promenerat genom det fram och till baka hela vintern...
Jag har också stora hagar så jag vet precis hur det är ;)
Men det spelar ingen roll hur stora hagar man har,det är bara att vinda på...

Även om man använder stråltråd så måste man arbeta väldigt på våren med att reparera alla skador genom att skarva och laga och lappa...
Det är därför det går snabbt och enkelt med tråd eller band att vinda upp på hösten och sedan sätta ut fräscht tråd igen på våren.
Går lika fort som att försöka lappa ihop och skarva i småbitar med järn tråd på massvis med ställen med dålig kontakt under tid som följd...

Frågan är bara om man vill göra det hela ordentligt förhållandevis snabbt eller rackla på under lång tid 8)

Hej!

Inte alls- har stora hagar med rejäla stängsel- skulle inte funka att samla in.......

Använd 8cm stolpar, i hörnen 10 cm fyrkant- parallellogram- hightensiletråd 2-2,5mm och inte ringisolatorer.

Inte stora reparationsbehov på våren.

MVH/ bo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, hofboss, erland76, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser