Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselfråga  (läst 14075 gånger)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Stängselfråga
« Svar #20 skrivet: 25 okt-13 kl 09:50 »
Här är det HT-tråd och vi håller på att skapa vargstängsel med 5 trådar. Vi gör sålunda: när vi släpper ut fåren på bete i maj ser vi till att ha så mycket ström som möjligt i hagen fåren är i. Då lär sig lammen att ståltråd gör ont. Vi håller på med detta i en månad ungefär. Sedan är det inte så viktigt längre för då har lammen lärt sig. Tacklammen som man behåller kommer ihåg. Så småningom har man en avelsflock där alla tackor vet att ståltråd gör ont.
Dessutom är det bra att ha ström i staketet för att hålla vildsvin borta från beteshagarna.
Och 5-trådigt staket gör att jakthundar och annat inte tar sig in i hagen.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #21 skrivet: 25 okt-13 kl 11:01 »
Menar du att ni har ström på tråden en månad sen stänger av för den inte behövs?
Min erfarenhet är att både lamm och tackor ganska snabbt kommer på att det inte är ström på tråden och går rakt igenom. Och har dom väl börjat gå ut så är det knappt lönt att hålla på att försöka fixa så dom inte gör det. Bättre att gå till en annan hage och börja rymningssäkra och flytta dom dit istället.
Oftast är det en eller ett par som gärna tar sig ut. Har sett att det finns nån slags antenn men kan ha på dessa tackor. Ingen som har testat?

http://se.lgprodukter.se/product.html/antenn?category_id=90

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #22 skrivet: 25 okt-13 kl 11:20 »
Håller med dig, ewe. Ett elände när strömmen har varit av ett tag utan att man vet om det. Ett år hade åskan ställt till det och en driftig tacka hade upptäckt strömbristen innan jag gjorde det. Jag gick in med liv och lust in i projektet att lära om henne, men det lyckades inte. Två tackor som tappat respekten för el har dock blivit "troende" igen, men de fick rejält med ström i sig. Den ena fastnade i ett elnät och blev rätt matt innan jag stängde av strömmen, och den andra lyckades på något sätt få en stöt i skallen så hon blev vimmelkantig och attackerade en björk.

Jag vågar inte låta djuren tappa respekten för tråden, det blir så mycket merjobb då ;) Frigående djur är kul, men inte får under betessässong för de kan gå långt.

En granne testade en sådan antenn, och det gick bra så länge tackan hade den på sig, sedan var det samma visa igen ;D

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #23 skrivet: 25 okt-13 kl 12:39 »
Haha, för att attackera en björk får man väl vara bra groggy.

Har varit emot elnät sen jag såg det först gången just för att jag tror dom kan fastna i det...

Jag kommer införskaffa en stängseltestare till nästa år. Hittade typ en liten lampa man hänger på tråden som blinkar. Hoppas den syns på långt håll bara annars kan man ju lika gärna kila dit och testa med vanlig...

Tänkte länka till den men jag hittar den inte nu.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #24 skrivet: 25 okt-13 kl 12:43 »
Nu hittade jag en av dom. Men tror att det fanns en annan lite billigare som blinka så länge strömmen är på. Har för mig det var på LG Produkter men hittar den inte.

http://www.bole-produkter.se/Hem/Produkt/sv-SE/1300455/Stangselovervakare-Fence-Alert-Speedrite.aspx

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #25 skrivet: 25 okt-13 kl 13:45 »
Hej!
Aluminiumtråd är overkill, det är i skarvar, grindar mm som du tappar ledningsförmågan.
mvh/ bosse

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Stängselfråga
« Svar #26 skrivet: 25 okt-13 kl 14:25 »
Nä, vi stänger inte av elen efter en månad. Efter en månad har vi el på hela systemet, inte bara hagen fåren är i.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Stängselfråga
« Svar #27 skrivet: 25 okt-13 kl 15:00 »
Jag gissar att en stor nackdel med aluminiumtråd är att den är för mjuk. Det blir lätt en knorr och så bryts den av. Det blir det inte med en 2,5-3mm ståltråd och skulle man få till en knorr så "tål den ändå att luta sig mot". Med råge.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #28 skrivet: 25 okt-13 kl 19:37 »
...Hittade typ en liten lampa man hänger på tråden som blinkar. Hoppas den syns på långt håll bara annars kan man ju lika gärna kila dit och testa med vanlig...
Vi har en som blinkar när spänningen är över 3 kV och den skulle jag inte vilja vara utan. Om du inte ser hagen inifrån ditt hus, så dra eltråd vidare från hagen en bit så du kan se lampan från t.ex. köket, då är det lätt att hålla koll. Har du grindar som kopplar bort strömmen, se till att den sitter på sista sektionen.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #29 skrivet: 25 okt-13 kl 20:49 »
Är det en sån variant jag länkade till du har Olof? Syns den bra även i dagsljus på längre avstånd? Tycker det verkar jättebra isf.
Kollade på en billigare men vet inte var jag hittade den nu. Men då kanske den inte är lika bra heller men här skulle behövas mer än en...

Jag gissar att en stor nackdel med aluminiumtråd är att den är för mjuk. Det blir lätt en knorr och så bryts den av. Det blir det inte med en 2,5-3mm ståltråd och skulle man få till en knorr så "tål den ändå att luta sig mot". Med råge.


Åh, jag hatar den knorren!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #30 skrivet: 25 okt-13 kl 22:10 »
Nej det är inte en sådan. Den är mer lik denna (men inte riktigt samma)
http://www.hastshopen.se/product.html/stangselindik-lampa?category_id=224
Vår är inte mer än 4 år gammal men ändå i ganska dåligt skick så räkna inte med att de håller alltför länge.

Den vi har syns på långt avstånd, flera hundra meter i mörker och mer än 50 meter i dagsljus.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Stängselfråga
« Svar #31 skrivet: 25 okt-13 kl 22:25 »
Glimlampor som utsätts för korta spänningspulser som från ett elstängsel brukar inte bli långlivade om man inte är beredd att kosta på en del elektronik omkring den för att så att säga förlänga pulsen, så att lampan lyser tydligt även med en lägre toppström. Men sådana anordningar brukar man tyvärr inte kosta på i enkla kontrollampor som ska hängas på stängsel.

Idag är det tekniskt fullt möjligt att göra en sådan kontrollampa med LED som får i princip obegränsad livslängd, om elektroniken runt omkring är välgjord, väl skyddad mot väder och vind osv. Men sen ska ju någon vara beredd att betala vad det kostar också...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #32 skrivet: 26 okt-13 kl 08:31 »
Det är LED i den, men det är det runtomkring som inte är tillräckligt välgjort för utomhusklimat: rost, solblekt, sköra kabelhöljen, fästet mot jordpinnen lossnar, en skruv har fallit bort etc. Dessutom är jordkabeln svart och syns inte så det har hänt flera gånger att kommit för nära trimmertråden.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #33 skrivet: 31 okt-13 kl 21:48 »
Får aluminium tråd imorgon som ska sättas upp så får fåren gå ut igen.
Hoppas att el är lösningen mot idiotbaggens påhitt med att hoppa ut.

Han hoppar ut och tar med sig tre tackor. Så nu hoppas jag att el fungerar annars får han la flytta.....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #34 skrivet: 31 okt-13 kl 22:48 »
Se till att han får smaka på elen, annars kommer han bara att ta fart.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #35 skrivet: 31 okt-13 kl 23:30 »
Hoppas det går bra.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #36 skrivet: 08 nov-13 kl 17:40 »
Aluminumtråd uppsatt, minst 6000 volt i tråden sen förra helgen.

Inga får har rymt sen elen kom upp, inga hundar kommer in utan att vi vill det heller och det har hörts på dem att elen känns bra. De har bara försökt gå igenom en gång.

Dock så vet jag inte om fåren fått sig smällar än eller om de varit nöjda med att få gå i sommarhagen igen. Imorgon kommer elen upp i den andra beteshagen också där de rymt tidigare och då är tanken lite att släppa in dem där och se vad de gör och om de får någon smäll. Kom just på att jag inte sett dem gå precis intill stängslet sen elen kom upp heller så de måste fått sig ett par kyssar, då de vanligtvis stryker tätt intill näten, gnuggar sig mot stolparna och stoppar ut huvudena och töjer loss näten från stolparna när de ska beta utanför hagen.

Med andra ord; Framgång - men än vågar jag inte ropa Hej. Det gör jag när de går i "rymmningshagen" utan att rymma. ;)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #37 skrivet: 08 nov-13 kl 18:49 »
 :)Kom bara ihåg att det finns inget stängsel som  ersätter ett bra bete.Det går att hindra dem ett tag med det ena eller det andra men sanningen vinner till slut.
Börjar får stå och beta ut genom stålstängslet så är det väldigt ofta en god inikation att betet har tagit slut för ett tag sedan.
Sedan så syns ju både snören och band bättre än ståltråd.

Snören och band är överlägsna både wire,järntråd och alutråd om man använder bolestolpar av plast.
Bolestolpen är enl mig den bästa stängselstolpen som finns,den funkar naturligtvis med alla typer av tråd.Järntråd kan vara ett alternativ där angränsande marker inte utgör någon lockelse alls,eller där stängslet ska stå uppe året om.

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #38 skrivet: 08 nov-13 kl 18:57 »
Vad som glöms bort att säga om el bad el rep är att dom strömförande trådarna bruka gav  när tung blöt snö har lagt sig på .

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #39 skrivet: 08 nov-13 kl 19:19 »
Jag tolkar ditt inlägg som att din erfarenhet är att de små rostfria trådarna i stängselrep går av pga av snötyngden  då de hänger kvar ute under vintern.
Det låter fullt möjligt och jag tror att du har helt rätt.
Personligen så tas all sådan mtrl in i god tid innan snöfall,har aldrig haft tråd i sommar hagarna ute över vintern.

Vinterhagen utgörs bäst av vanligt fårstängsel av järntråd,ev kompletterat med en eltråd långt in på vårkanten då lammen börjar bli för nyfikna.Det lär dem även i ett tidigt stadium att eltrådar inte är att leka med...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser