Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselfråga  (läst 14075 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Stängselfråga
« skrivet: 21 okt-13 kl 21:58 »
Hej igen.

Nu skall det beställas elstängsel som komplement till fårnäten på hagarna här.
Dels för att minska belastningen på näten då fåren trycker på dem så de lossnar när de försöker beta på andra sidan stängslet.
Detta har gjort att vi bara "lagat" med spännband istället för att spika fast då de ändå trycker loss igen. Så nu ska de få elstängsel där, samt ovan stängslet så ingen ska kunna hoppa ut utan problem så att säga.

Så här tittar jag alltså efter olika alternativ, Granngården var ju hutlöst dyra i butiken så jag beslöt mig för att kolla runt på nätet istället och det visade ju sig vara mycket billigare att handla elstängsel via den kanalen.

Nu vill jag ha era tips och råd om vad för elstängsel jag borde köpa, det ska ju såklart vara så billigt som möjligt men ändå hållbart - man vill ju inte behöva köpa nytt nästa år igen.

Jag vill gärna ha elband därnere för då kan den lille jakthunden inte rymma utanför mina gränser utan hållas innanför området. Han går gärna in och leker med fåren, vilket fåren uppskattar också så det får han ju fortsätta med men han får inte fortsätta vidare utanför hagarnas gränser.  ;)

Hittade Elektrisk plastkabel till bra pris, men är tveksam till hållbarheten. Vad tror ni?  http://www.afsa.nu/elektrisk-plastkabel-400-m-6-ledare/1237-0

Annars tittar jag på LG Produkter;

Polytråd Multi http://se.lgprodukter.se/product.html/polytrad-multi?category_id=49  tror denna är väldigt tunn så den får isåfall sitta över nätet.
Elband Star http://se.lgprodukter.se/product.html/elband-star?category_id=51 räcker 12mm åt både får och rymmmingsbenägen beagle?
Elstängselrep Basic tittade jag på också men enligt LG-hemsidan så var det bara till tillfälliga eller korta hagar?

Har ni andra tips/länkar så uppskattas de väldigt mycket!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #1 skrivet: 21 okt-13 kl 22:38 »
Hej!
Har provat i princip allt sen tidigt -80tal,  inom elstängsel,  permanenta/tillfälliga, trä/plast/glasfiber/stålstolpar, elband/plasttråd/wire/rep OCH
kommit fram till;

Permanenta staket- trästolpar och ståltråd (1,5 mm el mer) (hightensile är OK men lite jobbigare att hantera- jag ser inte riktigt fördelarna...)
Tillfälliga staket- järnstolpar och ståltråd (inte hightensile el motsv)
Jag använder 8cm svarvade impregnerade stolpar med parallellogram i hörn och vid grindar.
Grindar görs av elrep. Grindarna görs så att dom är strömlösa när grinden är öppen.
Isolatorer- Med järnkärna håller lite bättre än utan, men finns risk för att det jordar om kärnan inte är centrerad. (köp inte grisknorrar) Den sorten som skruvas med 2 skruvar är mycket bra- lite dyra och tar lite längre tid att montera.

Fjädergrindar är INTE bra till djur med lång svans
E-Linegrindar håller inte mer än 1-3 säsonger (elasticiteten försvinner och metall-ledarna går av), funkar dåligt om dom blir blöta och det sen blir minusgrader.

elband och plasttråd håller inte i längden, är dessutom farligare för djuren
elrep/stålwire håller längre men är mycket farligt för djuren.
Plaststolparna tål inte att hanteras för mycket (går sönder), glasfiberstolpar håller bra med då MÅSTE du använda handskar.

Själva elstängselapparaten; KÖP SÅ KRAFTIGT SOM MÖJLIGT!!! Jorda ordentligt!!!!

Köp/ låna stängselboken (Jordbruksverket tror jag)

mvh/ bosse




ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #2 skrivet: 21 okt-13 kl 23:17 »
När vi har nät brukar vi bara sätta en eltråd med distansisolator. Vi har fårhagen längs en större väg och vill inte ha får på fel sida.
Finns det hoppande får kan det funka att bara sätta ett tunt rep över nätet.

Vi använder trästolpar med ståltråd och tycker det funkar bäst. El repet används som ett rep, ovanför nätet utan el påkopplad eftersom det inte leder strömmen lika bra och håller inte heller lika länge.

Varför är rep och wire mycket farligt för djuren??

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 23:56 »
Vajer går inte av och rep ger väldiga brännsår  som är svår läkta det är lika dant med el band dom ger också brännsår det är min erfaren het .Så ja har nu mera bara ståltråd då den går av väldigt lätt fast den har desto bättre lednings förmåga.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #4 skrivet: 22 okt-13 kl 01:38 »
Vajer går inte av och rep ger väldiga brännsår  som är svår läkta det är lika dant med el band dom ger också brännsår det är min erfaren het .Så ja har nu mera bara ståltråd då den går av väldigt lätt fast den har desto bättre lednings förmåga.

Hej!
Japp!! Hemska skador- tro mej..... :'(
MVH/Bosse

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #5 skrivet: 22 okt-13 kl 08:30 »
På hästarna har elrep/band fungerat riktigt bra förutom att efter X antal år så går de rakt igenom/under då det förlorat styrka.

Menar ni att fåren inte kommer respektera elen utan prova igen och igen så att de fastnar och skadar sig? Dvs skrubba sig mot stolparna och beta utanför nätet och trycka loss nätet.

Okej så det behövs ingen el över fårnätet mot hoppande får? Baggen har tagit med sig några tackor de senaste nätterna ut. Gräset börjar ju bli dåligt i hagarna och han tror ju att det är bättre utanför. ;-)
Då kan man ju köra med "billigt skit" isåfall om man vill.

Väl mer om det skulle komma varg som el i övre repet kanske kan vara smart?

Tanken med elrep/band därnere var att hunden skulle få synlig gräns och veta om det. Men är det inte ok med får då får det bli ståltråd istället.


bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 12:07 »
Hej!

Eltråd över nätet kommer inte det hoppande fåret få någon elstöt av- det saknas jordkontakt.

Hunden kommer att fatta att det är elstaket oavsett vad du har för tråd/ band.

MVH/ bosse

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 13:01 »
Nej det är inte nödvändigt med el på översta tråden. Har man hoppare så kan dom trassla in sig och fastna i nät och tråd. Inte bra med el på då, om du frågar mig.

Ja skulle inte testa elnät. måste vara lätt för dom att fastna i nätet...?

Elrep tycker jag du ska välja bort. Det leder inte strömmen tillräckligt bra och det håller inte i längder.
Jag undrar också hur dom lyckas få brännskador av stängslet??

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #8 skrivet: 22 okt-13 kl 13:11 »
Elnät till får som haft vanligt fårnät är nog på gränsen att kallas djurplågeri. De lär fastna och plågas, kanske dö.

Elrep går inte av i första taget utan glider mot djuret. Det är bara att testa att hålla hårt i ett rep som glider genom händerna för att förstå hur de bränner.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #9 skrivet: 22 okt-13 kl 13:47 »
Jo jag vet hur det känns att bränna sig på rep. Har en stor hund som inte helst vill gå i koppel så det händer ganska ofta.
Men jag undrar hur fåren lyckas bränna sig.
Är det ström på så är det ju meningen att dom inte ska gå emot tråden... Är det så dålig ledningsförmåga att dom inte får stötar?
Eller är det när elen krånglar och det inte är ström på repet som dom bränner sig?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 13:51 »
Fåren har ju hela sin kropp skyddad av ull, det är i princip bara benen som är utsatta. Brännskadorna brukar hästar råka ut för.

När ett djur blir skrämt bryr det sig inte om att det är ström i tråden.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Stängselfråga
« Svar #11 skrivet: 22 okt-13 kl 13:56 »
Jag säger bara: 3mm tråd på ekstolpar 3x3. Sånt tål att klia sig emot tills det "svider" på riktigt.
Och helst ska det va gratis. ;)

Tråden på vänstra sidan är till jord men ska även gå att sätta lågt nät på för höns och harar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #12 skrivet: 22 okt-13 kl 14:17 »
Okej, hästar får brännskador.
Ullen skyddar ju mot stötar från eltråd och från brännskador av repet? Ben och huvud får stötar som gör att dom har respekt för eltråden och inte går emot med kroppen heller. Blir dom skrämda så hoppar dom över eller emellan trådarna. Har man då ståltråd så går den av men det gör inte repet. Och det leder till att dom på nät sätt fastnar och får brännskador på benen...? Eller?
Förlåt att jag är trög... :-[

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #13 skrivet: 22 okt-13 kl 14:35 »
Oftast går det bra med rep och får, men de har lättare att få en repslinga om benet än en ståltrådsslinga. Ståltråden tänjer sig inte mycket, medan plastrep tänjer sig uppemot 30%. Ståltråden har också fördelen att den garanterat ger en stöt om du nuddar den, repet består mest av plast och har du otur är flera av ledarna av. Fåren springer oftare igenom rep/band- stängsel eftersom det är fysiskt lättare än spänd ståltråd. Nackdelen med ståltråd är att den kan vara svårare att se, därfär kör vi med ett billigt vitt band högst upp.


ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #15 skrivet: 22 okt-13 kl 15:42 »
Fy vilka hemska sår på hästarna!!
Okej, tack för förklaring. Nu är jag med.

Har inte varit med om några sår, vilket jag är glad för.
Har testat rep men, som du skriver så går ledtrådarna i repet av och det bli dåligt med ström. Därför använder vi nu det elrep vi har kvar, utan el, ovanför nät eller elstängsel precis som ni.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #16 skrivet: 24 okt-13 kl 21:03 »
Okej vi har bestämt oss för att det blir eltråd på 2 rader till fåren nu. En på beaglenivå vilket också är fårens huvudnivå när de försöker beta utanför nätet och därmed trycker loss fårnätet. Den andra blir lite högre upp.

Sen blir det rep överst mot hoppande får då vi har gammalt elrep kvar från hästhagen som fanns här innan fåren kom, då den översta nivån över nätet inte kommer ha el iallafall och det känns som det är mest schysst mot fåren att ha ett synligt rep/band där över nätet så de inte hoppar rakt in i tråden som inte syns och fastnar.

Vad tror ni om det?

Hittade denna, aluminiumtråd på Granngården http://www.granngarden.se/product/aluminiumtr-d-2-0mm-400m
4 ggr bättre ledningsförmåga än vanlig ståltråd tydligen, någon som testat? Hållbarhet osv, man vill ju inte ha tråd som går av bara fåren trycker på lite.

Sen får vi ju hoppas att fåren får stötar mot huvudet och därefter aktar sig för att gå för nära stängslet, olyckligt om de lär sig att ullen bryter elen och att det inte svider alls då. :-\

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #17 skrivet: 24 okt-13 kl 22:21 »
Man behöver inte den extra ledningsförmågan i aluminium när man har 5000v som spänning, men jag har varit sugen på Al-tråd för viktens skull. Aldrig testat, men pratat med folk som använde den förr och de sa att den var lätt men mjuk (precis vad man kan vänta sig av olegerad aluminium). Fördelen med el är att fåren inte står och trycker på tråden alls. Det räcker med att de är lite blöta i ullen så hittar strömmen in till dem ;D

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #18 skrivet: 24 okt-13 kl 23:25 »
Med en fjäder i elståltråden håller den för betydligt mera utan att gå av, dessutom är den alltid lagom spänd oavsett temperatur.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #19 skrivet: 24 okt-13 kl 23:41 »
Kolla länken här.

http://www.bole-produkter.se/Hem/Produkter/sv-SE/60366/Jarntrad.aspx

Vi har järntråd 2,5mm och använder sträckare på det, men den är onödigt grov. Välj en mjuk järntråd.

Fåren går inte emot tråden om elen är på och trycker inte så att den går av. Bara dom kommer på att det är el och det gör ont att gå emot.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser