Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel - Vad gör jag för FEL??  (läst 24758 gånger)

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« skrivet: 25 maj-11 kl 21:16 »
Jag blir galen, jag måste göra nåt fel då jag stänger hage till fåren. Jag har nu för första gången stängt med 3 eltrådar, men får ingen ström i det! Jo lite, lite... Men inget fåren känner... De har tidigare gått i galvat nät(ingen ström) och i dessa flyttbara elnäten. Ingen av fåren är speciellt rymningsbenägen, men det kommer INTE fungera med 3 trådar och ingen ström!

Jag har starkt aggregat, vet i skrivande stund inte vad det heter men det var ett av de "värsta" de hade på Granngården för tre år sen. Det är på 14 joule, men jag har inte 14 m jordning... Jag har två spätt ca 1 m ifrån varann. Jag har en rätt tunn koppartråd ca 15 m till stänglet, där jag har kopplat den till alla 3 stängseltrådar. Jag har bundit ihop de 3 trådarna på några ställen, för jag inbillar mig att strömmen går mer "runt då". Staketet är inte i en fyrkant utan det är tre sidor, en å bildar den 4 sidan. En lada står längs en sida, här har jag tagit en eltråd(från/till alla 3 trådar) som ska leda förbi ladan.

VAD är felet? Jag TROR att jag har bra isolatorer, det ser ut så iaf, och det går inte i jord någonstans. Ändå visar bara min mätare 1000 som är det lägsta den visar, och inte högsta som jag helst vill ha, 5000.

Förstår någon vad jag menar, vill och har nåt förslag, så skriv! Jag är desperat, och lär ha får runt byn snart......  :-\

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 21:34 »
Börja med att testa vad du har för spänning mellan jordkopplingen på apparaten och jord (dvs marken du står på). Om apparaten bör ge 5000 volt, och du bara har 1000 volt mellan staket och jord, då har du troligen de andra 4000 volten mellan jord (marken) och jordkopplingen på apparaten. Då har du troligen jordat jordledningen alldeles för dåligt.

Bästa sätt att få en god jordning är att få ner flera meter kabel i vatten. Antingen i riktigt blöt jord, eller i botten på ett vattendrag eller en sjö. Ta en lång ståltråd och fäst i jordkopplingen på apparaten och lägg ner tråden i ån med några stenar över (om jag uppfattar dig rätt har du ån ganska nära). Då bör du få 0 volt mellan jord och jordkoppling, och alla 5000 volten mellan jord och staket.

Att koppla ihop trådarna gör inte att strömmen går mer runt. Det skall inte vara någon ström alls om staketet har ordentliga isolatorer. Däremot skall det vara en spänning mellan staket och jord. Strömmen bildas bara under ett ögonblick när någon tar i tråden och får en stöt. Att koppla ihop trådarna med varandra lite här och där gör dock att även den understa tråden matas med ny spänning av de övre trådarna, om det är så att den tappar spänning pga högt gräs.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 21:39 »
99% säker på att din jordning inte är bra..

ha helst 3 m mellan jordspetten , är det torr mark där du har aggregatet så dra en tråd till på stängslet och koppla jordspett och aggregat i den. Slå i spetten så djupt som möjligt , använder du galvade rör så kan du borra något extra hål i dom ,för vatten.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 21:43 »
Jorda mer! Utan bra jordning fungerar det aldrig! Man behöver inte nödvändigtvis köpa jordspett för 100 kr styck. Här går det lika bra med gamla gardinstänger och plåtbitar som grävts ner i ett dike  :-X
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 21:50 »
Jorda mer... Jag var rädd att ni skulle säga det...  ;) Ser mig gå och slå ner 14 spätt i mååånga meter... :(  Men den idé att lägga ståltråd i ån är ju kanonbra. Jag har nära till ån så det måste ju gå! Jag ska pröva det! Tack alla för era råd, jag visste jag kunde lita på er!  :D

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 21:56 »
14 Joule? Fy tusan...

*hurves*

Vi har 10 Joule, och det räcker då gott och väl till för att sänka husbonn på gården när han kommer mot tråden.  :)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 22:09 »
Är inte gränsen max 5 Joule?
Eller har man höjt den?

Strumpan

  • Inlägg: 21
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 22:13 »
Jag får ut 5-6000 volt,watt eller joule eller vad det heter!
Det ger rejäla domningar iaf i mina händer! Fåren bekommer det inte. Har nu tröttnat och satt vanligt nät istället. Lite mer jobb men jag slipper jaga djur runt hela byn! Tycker så synd om dej med får på rymmen. Vet att det är astråkigt! Lycka till!
Samlar på ufon. Här och vänder.

Neiklot

  • Gäst
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #8 skrivet: 25 maj-11 kl 22:29 »
Ranni: Var bor du?

Ngn kanske kan titta över.. :)

/Neiklot

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 22:35 »
När man ska slå ner fler jordspett för elstängsel så får man inte slå ner dem för nära varandra, speciellt inte om marken är torr och har dålig ledningsförmåga. 10 jordspett i en liten klunga blir inte bättre än ett eller två.

Har man en stängselvoltmeter finns det ett sätt att ta reda på hur nära varandra man kan sätta jordspetten. Börja med att slå ner ett jordspett och jorda stängselapparaten i det. Kortslut stängslet till en bra jordförbindelse (även om det är något som man inte får ha stängslet anslutet till - t ex nergrävd vattenledning av metall eller elnätets skyddsjord). Tryck ner en skruvmejsel eller någonting i jorden bra långt från jordspettet (gärna 50-100 m bort) och dra en isolerad kabel därifrån (det duger med vad som helst - lampsladd, gammal telefonledning etc) till jordspettet. Mät spänningen mellan kabeln och jordspettet med stängselvoltmetern. Mät sedan mellan kabeln och en skruvmejsel etc som sticks ner i jorden en bit från jordspettet, prova olika ställen för att se hur långt bort du måste gå för att inte få mer än max en tiondel av spänningen på jordspettet. Där kan du slå ner nästa jordspett. Ska du slå ner fler, så håll minst detta avstånd mellan dem. Allra bäst är förstås att slå ner och koppla in ett i taget och göra om mätningen innan man bestämmer var varje jordspett ska slås ner.

Det går naturligtvis bra att slå ner vad gammalt skrot som helst som jordspett, men se till att alla är av samma material och har samma ytbehandling. Det är inte alls lyckat att t ex slå ner några stål- och några kopparspett och koppla ihop dem, stålspetten korroderar bort snabbt då. Det i praktiken bästa är galvat stål.

När det gäller glädjesiffror på energi från stängselapparater så är det så att elsäkerhetsstandarderna begränsar den energi som går ut i stängslet "utenergin" till 5 J vid 500 ohms last. Dock får utenergin vara högre om man lastar ner stängselapparaten mer, men i ett 500 ohms motstånd anslutet till den får aldrig mer än 5 J kunna utvecklas. Men som "skrytsiffra" brukar tillverkarna istället ange den s k laddenergin, dvs den energi som lagras i stängselapparaten inför varje puls. Nu får man inte ut all den energin utan i bästa fall 70 % av den, oftast bara nedåt 40-50 %.
Anledningen till att myndigheterna begränsar utenergin är risken för brand vid överslag i stängslet och torrt gräs i närheten.

Spänningen får vara max 10000 V vid obelastad stängselapparat eller 5000 V i 500 ohm. Högre spänning i obelastat skick fyller ingen funktion och ökar bara risken för överslag vid isolatorer. Högre spänning i 500 ohm kan ge för kraftiga muskelryckningar hos människor och djur som kommer åt stängslet - risk att man sliter av ledband och sånt.

Det finns också andra begränsningar - t ex tiden mellan två pulser, pulslängden och strömmängden i varje puls. De har mest med risken för hjärtflimmer att göra.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 22:49 »
Jag blir lite förvånad över att det måste så drastiska stängsel. Vi använder bara fårstängsel oftast. Inga problem. I somras stängde vi en vall med 3trådar el. Döm om min förvåning över att vi aldrig såg ngn. som testade!!!! Det verkade som om fåren anade sig till att det var el i stängslet. Inga problem alltså. Vad har du för får? Vi har Gutar och de har aldrig gått på el förut men det verkar som de känner elen,märkligt. Hittills har vi aldrig haft ngn. "rymmare" de håller sig så snällt innanför hagarna. Att tänka på är kanske det att stängsla "naturligt" alltså naturliga gränser. Flytta fåren ofta. :)

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 22:50 »
tack för ovärderlig infomration som jag behöver även om jag begriper väldigt lite av det du skriver:) skall sätta någon med hjärna på att översätta:) jaghar inga probemmed stängslet,men sånt härär bra att kunna ändå
Disability is an attitude

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #12 skrivet: 25 maj-11 kl 22:55 »
14 Joule? Fy tusan...

*hurves*

Vi har 10 Joule, och det räcker då gott och väl till för att sänka husbonn på gården när han kommer mot tråden.  :)


Haha, då ska jag inte be dig komma förbi då, för att hjälpa mig med stängslet...  ;D

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #13 skrivet: 25 maj-11 kl 22:57 »
Ranni: Var bor du?

Ngn kanske kan titta över.. :)

/Neiklot

Jag bor i Östra Jämtland, känner du dig manad kanske?  ;)

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #14 skrivet: 25 maj-11 kl 23:01 »
När man ska slå ner fler jordspett för elstängsel så får man inte slå ner dem för nära varandra, speciellt inte om marken är torr och har dålig ledningsförmåga. 10 jordspett i en liten klunga blir inte bättre än ett eller två.

Har man en stängselvoltmeter finns det ett sätt att ta reda på hur nära varandra man kan sätta jordspetten. Börja med att slå ner ett jordspett och jorda stängselapparaten i det. Kortslut stängslet till en bra jordförbindelse (även om det är något som man inte får ha stängslet anslutet till - t ex nergrävd vattenledning av metall eller elnätets skyddsjord). Tryck ner en skruvmejsel eller någonting i jorden bra långt från jordspettet (gärna 50-100 m bort) och dra en isolerad kabel därifrån (det duger med vad som helst - lampsladd, gammal telefonledning etc) till jordspettet. Mät spänningen mellan kabeln och jordspettet med stängselvoltmetern. Mät sedan mellan kabeln och en skruvmejsel etc som sticks ner i jorden en bit från jordspettet, prova olika ställen för att se hur långt bort du måste gå för att inte få mer än max en tiondel av spänningen på jordspettet. Där kan du slå ner nästa jordspett. Ska du slå ner fler, så håll minst detta avstånd mellan dem. Allra bäst är förstås att slå ner och koppla in ett i taget och göra om mätningen innan man bestämmer var varje jordspett ska slås ner.

Det går naturligtvis bra att slå ner vad gammalt skrot som helst som jordspett, men se till att alla är av samma material och har samma ytbehandling. Det är inte alls lyckat att t ex slå ner några stål- och några kopparspett och koppla ihop dem, stålspetten korroderar bort snabbt då. Det i praktiken bästa är galvat stål.

När det gäller glädjesiffror på energi från stängselapparater så är det så att elsäkerhetsstandarderna begränsar den energi som går ut i stängslet "utenergin" till 5 J vid 500 ohms last. Dock får utenergin vara högre om man lastar ner stängselapparaten mer, men i ett 500 ohms motstånd anslutet till den får aldrig mer än 5 J kunna utvecklas. Men som "skrytsiffra" brukar tillverkarna istället ange den s k laddenergin, dvs den energi som lagras i stängselapparaten inför varje puls. Nu får man inte ut all den energin utan i bästa fall 70 % av den, oftast bara nedåt 40-50 %.
Anledningen till att myndigheterna begränsar utenergin är risken för brand vid överslag i stängslet och torrt gräs i närheten.

Spänningen får vara max 10000 V vid obelastad stängselapparat eller 5000 V i 500 ohm. Högre spänning i obelastat skick fyller ingen funktion och ökar bara risken för överslag vid isolatorer. Högre spänning i 500 ohm kan ge för kraftiga muskelryckningar hos människor och djur som kommer åt stängslet - risk att man sliter av ledband och sånt.

Det finns också andra begränsningar - t ex tiden mellan två pulser, pulslängden och strömmängden i varje puls. De har mest med risken för hjärtflimmer att göra.

Hjärtflimmer? *harkel* Vi har ju funderat på en sån där defibrilator(hjärtmaskin) här i byn då många kan behöva den, och det är långt till sjukvården. Men det kanske räcker att lägga den sjuke på mitt staket istället?! Ja, om jag nu får till strömmen på det...  8)

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #15 skrivet: 25 maj-11 kl 23:18 »

Haha, då ska jag inte be dig komma förbi då, för att hjälpa mig med stängslet...  ;D

Aja... man får väl hålla undan fingrarna från tråden bara. 

Men jag jobbar ju bara med höns jag förstås...

*behöver inget elstängsel*  ;D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #16 skrivet: 25 maj-11 kl 23:36 »
Ranni;det hänger på jordningen,precis som flara har svarat.
Vill du ha max effekt utav aggregatet måste du ha fler spett,köp granngårdens foga-spett. Föreslår att du jordar med minst 5 spett,3 meter emellan i fuktig mark. Vet ej vad du har för isolatorer men det är viktigt (har själv haft stolpar som kittlat mig när isolatorerna vart dåliga)

"Gillar" Torbjörns inlägg :)

Att du har ett kraftigt aggregat är bra,då kan ditt intresse växa utan att du behöver uppgradera det. det räcker väl till hur många mil som helst ;) Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #17 skrivet: 26 maj-11 kl 09:27 »
Vi stängde med 2 trådar och använde en av dem som jord, kan kanske funka hos dig också? Så slipper du i alla fall slå ner tusen jordspett... ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #18 skrivet: 26 maj-11 kl 18:42 »
Idag la jag ner ett 15 m lång ståltråd i ett vattenfyllt dike, och VIPS! Jag har 3000 V på trådarna!  ;D ;D Det stod 3.2 tror jag på aggregatet och min elstängselmätare visade på 3000 så det stämde nog bra. Vad glad jag blir!! Men det aggregatet jag har skulle kunna ge ut mkt mer vad jag förstår. Hur? Mer jordspätt? Mera ståltråd i dikena? Något jag inte har sagt tidigare, men jag har ingen torr jord, tvärtom...

Tack snälla snälla ni som har kommit med alla goda tips. Stor kram till er alla! :-*

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Stängsel - Vad gör jag för FEL??
« Svar #19 skrivet: 26 maj-11 kl 19:13 »
Kika på matningsdelen också,kanske är tråden där för tunn.  :-X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser