Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ackumulatortank=värmepump?  (läst 5467 gånger)

Ståhl

  • Gäst
Ackumulatortank=värmepump?
« skrivet: 27 mar-06 kl 19:37 »
 ??? Har en fundering? ???

Är det sant att en ackumulator är den enklaste formen på värme pump?
Att om du värmer i botten med samma temperatur exempelvis en solfångare som ger en låg temperatur en dålig dag.......kan uppnå högre temperatur i toppen av tanken än du värmer med?
Ock att den temperaturskillnaden är större med höjden på tanken?

Den som aldrig frågar förblir ovetandes ::)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-06 kl 20:12 »
Du tänker dig alltså att värmen skall "koncentreras" på nåt sätt i tanken och skapa en fraktion längst upp som är varmare än tillflödet från värmaren (solfångaren t.ex.).

Enl. alla (av mig ?) kända termodynamiska principer så vill ju alltid värme sprida ut sig (entropin ökar) så det skulle vara intressant att få veta lite mer om detta fenomen om det nu existerar.

Jag sällar mig tillsvidare till skaran ovetande ...  :-\

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-06 kl 20:46 »
Man vill alltid fylla på värmen längst upp i tanken för att få en skiktning med varmt vatten upptill, kallt vatten nertill och en skarp gräns däremellan. Värmer man längst ner kommer vattnet att röras om så att alltihop blir ljummet.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-06 kl 21:19 »
Skiktning sker även om man värmer i botten, se alla tankar gjorda för solfångare som har solslingan i botten. Det är en fråga om hur man tillför värmen. Har man en kopparslinga borde det bli en långsam värmerörelse. Någon stans läste jag att om man använder inflödesrör så skall flödet vara mindre än 3 cm i sek. Kanske ett tummregel?

Men om man kan få högre temp än inflödet låter lite för bra. Möjligtvis kan det ha sitt ursprung i att högsta inkomna temp hamnar i toppen och tittar man sedan på medelvärden så kan det upplevas som högt.
Skall på sikt bygga en anläggning som kommer att vara lite extrem i detta hänsenede så vi får väll se  ;)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-06 kl 22:42 »
Skiktning sker även om man värmer i botten, se alla tankar gjorda för solfångare som har solslingan i botten.

Det har de för att solfångarna funkar bäst vid låg temperatur.

Bo

  • Inlägg: 4238
En vätska med jämn temperatur
« Svar #5 skrivet: 28 mar-06 kl 11:45 »
skiktar aldrig upp sig så att den blir ojämn. Det strider mot en erkänd naturlag.

Ståhl

  • Gäst
Re:En vätska med jämn temperatur
« Svar #6 skrivet: 28 mar-06 kl 16:36 »
skiktar aldrig upp sig så att den blir ojämn. Det strider mot en erkänd naturlag.

 :-[.....är inte så bra på alla grundlagar....det var väl därför jag frågade.....

Tänkte mest på att värme stiger.....

Så om man låter en tank som är  uppvärmd uppifrån...dvs skiktad.....stå helt orörd så jämnar temperaturen ut sej ???

Ståhl

  • Gäst
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-06 kl 17:03 »
Skiktning sker även om man värmer i botten, se alla tankar gjorda för solfångare som har solslingan i botten. Det är en fråga om hur man tillför värmen. Har man en kopparslinga borde det bli en långsam värmerörelse. Någon stans läste jag att om man använder inflödesrör så skall flödet vara mindre än 3 cm i sek. Kanske ett tummregel?

Men om man kan få högre temp än inflödet låter lite för bra. Möjligtvis kan det ha sitt ursprung i att högsta inkomna temp hamnar i toppen och tittar man sedan på medelvärden så kan det upplevas som högt.
Skall på sikt bygga en anläggning som kommer att vara lite extrem i detta hänsenede så vi får väll se  ;)


Jo det är väl från någon "solfångare".....som utlåtande kanske kommit från från början ???

Dela gärna med dej av dina extrema ide'er ;)
Har själv lite ide'er :-[......om att göra en väldigt hög ackumulatortank med plattvärmeväxlare i ett stigar rör brevid tanken med portar mellan varje växlare ut till tank.Ock sedan tillföra solvärmen uppifrån och ner.....men jag är rädd att jag måste ha ett gäng termostater för "bypass" om in temperaturen är låg......för att inte kyla ???.....kallt utvatten till solfångarna verkar vara A och O för att få verkningsgrad vid lite sol :-\

Kom gärna med synpunkter......kunskap är gratis om vi delar med oss ;)

Bo

  • Inlägg: 4238
Det är en annan sak
« Svar #8 skrivet: 28 mar-06 kl 17:58 »
om man låter en tank som är  uppvärmd uppifrån...dvs skiktad.....stå helt orörd så jämnar temperaturen inte nödvändigtvis ut sej.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #9 skrivet: 28 mar-06 kl 21:43 »
Det borde gå att växla upp värmen från solfångare med en värmepump. Detta för att kunna få ut användbara temperaturer under en större del av året och slippa ladda ackumulatorn med låg temperatur.

Ståhl

  • Gäst
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #10 skrivet: 28 mar-06 kl 22:23 »
Det borde gå att växla upp värmen från solfångare med en värmepump. Detta för att kunna få ut användbara temperaturer under en större del av året och slippa ladda ackumulatorn med låg temperatur.

 :o.....går inte en sånn däringa värmepump på el :-\
Jag är nog lite elallergisk......när räkningen kommer ;)
Kanske därav grundfrågan ::)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #11 skrivet: 28 mar-06 kl 22:37 »
:o.....går inte en sånn däringa värmepump på el :-\
Jag är nog lite elallergisk......när räkningen kommer ;)
Kanske därav grundfrågan ::)

Hur har du tänkt få runt mediet i solfångaren utan el?

För att t.ex. värma upp ett hus med centralvärme behövs åtminstone sisådär 60 grader. Problemet med solfångare är att när värmen behövs som bäst fungerar solfångaren som sämst. Genom att låta solfångaren ladda kalla sidan på en värmepump skulle man kunna få ut nettovärme även när solfångaren ensam inte skulle kunna ge någon användbar värme alls.

Ståhl

  • Gäst
Re:Ackumulatortank=värmepump?
« Svar #12 skrivet: 28 mar-06 kl 23:08 »
Jo ja vet .....det var lite ironiskt :-[
Men så länge man har "gratis" ackumulerad solvärme att lägga i pannan så vill man inte dra på sej mer elkostnader....en cirkulationspump får räcka :-[.....vill snarare dra ner på förbrukningen för att kunna eventuellt producera sin egen el...kanske en dröm....men tanken hålls vid liv här ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
DaisyMalone, frökenfräken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser