Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spricka i batteri  (läst 5316 gånger)

ason

  • Gäst
Spricka i batteri
« skrivet: 30 okt-05 kl 18:41 »
Hej!
Någon som vet om man kan laga en spricka i ett 6V batteri och isåfall med vad?  Bara sprickor på översidan så inget läcker ut...kanske vid laddning. Ngn som har ett tips eller är det bara att kassera batteriet???

/lena

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Spricka i batteri
« Svar #1 skrivet: 30 okt-05 kl 19:39 »
Hej Lena!

För det första _tror_ jag inte att den sprickan gör någon större skada, sen så är det nog 'bara' att värma massan som tätar mellan cellen och kärlet. Kom bara ihåg den stora explosionsrisken!

På den "gamla goda" tiden var det vanligt att man bytte enstaka celler i sitt bilbatteri, och det var av samma design som dina batterier. Man lödde bort blybygeln mellan cellerna och värmde loss tätmassan.

Det är utifrån detta som jag tror att det bara är att värma massan tills den tätar igen.

Lycka till!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Spricka i batteri
« Svar #2 skrivet: 30 okt-05 kl 19:39 »
Jag är ingen expert, men jag skulle nog kassera batteriet.., om du inte har gott om pengar så testa med plastic padding, finns massa varianter till olika ändamål, så det kanske kan fungera, är det ett batteri som sitter i en traktor, eller flyttas runt på annat sätt så var säker på att det blir tätt. Kommer det ut gaser från batteriet, och de får kontakt med en gnista så smäller det ganska högt och med otrevlig batterisyra som sprutar omkring.., Är det ett torrbatteri så vet jag inte hur det fungerar.

ason

  • Gäst
Re:Spricka i batteri
« Svar #3 skrivet: 30 okt-05 kl 20:44 »
hej igen...och tack för svaren!!

Jag använder batteriet till reserv backup vid el avbrott, batteriet är blybatteri så lite nojig är man att få sönderfrätta kläder...men som sagt man får vara försiktig när man flyttar på det och det är sällan. Hmm plastik padding ingen dum idé!!

/lena

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Spricka i batteri
« Svar #4 skrivet: 30 okt-05 kl 22:50 »
Godafton.

Vill dela lite mera med er; Explosionsrisken ökar nog inte av den sprickan, då dina påfyllningslock med allra största sanolikhet är av vanlig (d.v.s. EJ explosionssäker) typ vilket gör att batteriet kommer att smälla oaktat sprickan om batteriet står och gasar när grannen kommer och leker med tändaren. För det andra så mår batterier bäst av att stå stilla, så försök att hitta en sval (15-20 grader) plats där dom får bo med en bra laddare så kommer dom att hålla längre.

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Spricka i batteri
« Svar #5 skrivet: 31 okt-05 kl 05:07 »

Hej
Batteriet är troligen ett bilbatteri eller liknande, med syran i flytande form inuti, jag gissar det, för bilden är ju lite begränsad.

Sprickan MÅSTE inte vara något som påverkar funktionen alls. Denna typ av batterier måste inte vara täta, så enda risken är att det läcker ut syra, är om det lutas ganksa mycket. Och luta det ska du inte alls göra!

Men äldre batterityper gasar alltid ändå, så ur det perspektivet spelar det ingen roll, det är bara så att den typen av batteri måste ALLTID stå i ett utrymme som är så väl ventilerat att det aldrig blir farligt mycket gas. Med eller utan spricka.

Nu så är det bara att använda det, så länge det fungerar, men hålla det under uppsikt om det börjar växa oxid ur sprickan eller kring polerna. Eller om det slutar ta laddning eller blir varmt, så ska du också göra dig av med det.

XXXXXXXXXXXX

Hade det varit ett modernt ventilreglerat batteri, ja då skulle det snart blivit obrukbart och måste kasseras. Och då skulle det kunna komma gas ut ur batteriet. Och andra otrevligheter som att det börjar svälla och bli överhettat och åstadkommer brand och explosion, om man har otur.

Då hade jag rekommenderat att byta ut det omedelbums och inte använda det alls.

Att låta batterier stå som reserv för länge, är ingen bra lsöning, om du inte vet hur du ska hantera det.

Mikael Perman.



Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Spricka i batteri
« Svar #6 skrivet: 21 feb-06 kl 06:59 »
  God morgon ! Jag inhandlade en VW i slutet på 1960-talet, och på köpet fick jag ytterligare en bil av samma märke. Tyckte jag ville ha även den bilens batteri i arbete; därför parallellkopplade jag batterierna, som ju var placerade på golvet under baksätet. På det ena batteriet var locket ersatt av en tjock pappskiva. Det gick bra en tid, men förmodligen tog pappskivan "stryk" av batterisyran och dess gaser, och en morgon när en av mina passagerare kastade sig in och satte sig i baksätet small det oerhört, och någon av de andra i bilen skrek: "Ut för h-e"!  Allt gick väl; brand uppstod icke, men den som satte sig över batteriet sade senare att han sett en stor blixt mellan smalbenen! Det luktade mycket illa efter smällen!   När mannen hastigt satte sig ned hade någon av baksätets spiralfjädrar fått kontakt med batteriets poler och kortslutit polerna med gnistor som följd, och då tändes gasen i batteriets närhet!  På den tiden fanns inga explosionssäkra påfyllningslock; jag trodde inte det fanns nu heller! Det var "PowerMizers" inlägg som fick mig att skriva detta. Det verkar som om nyare batterier saknar påfyllningslock, och har slutet system,kan det vara så?  Hälsningar!  G.S


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser