Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bertil - en ovanlgt vänlig hane?  (läst 1041 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Bertil - en ovanlgt vänlig hane?
« skrivet: 08 jul-07 kl 19:01 »
Jag hämtade förra veckan min första Belgisk Jätte-hane hos Kima.
Han var svår att få i transportburen.
Då han bott hos mig i två dar kunde jag klippa (putsa) klorna utan att han protesterade.
Han har efter en vecka hos mig bara bitit mig en gång och det var när mina ståldubbade stövlar slant i leran, och Bertil blev klämd om halsen av mitt armveck, under det att jag parrerade färden nerför lerkanan (vanligtvis gångstig).
Vi enades senare, över en morot resp en mugg kaffe, om att det var förlåtligt att bitas då man blev klämd och omvänt att man fick tåla att bli klämd hellre än att få en ofrivillig lerinpackning.
Jag har hanterat honom ofta då han har fått beta (på lina) på gräsmattan de korta stunder det inte regnat.
Nu undrar jag om alla BelgiskJätte-hanar är så lugna och trygga?
Bertil kommer bra överens med mina katter och min hund också.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Bertil - en ovanlgt vänlig hane?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-07 kl 19:12 »
jag har tyska jättescehckar och speciellt hanarna är mkt lugna. man kan göra nästan vad osm helst med dom. inga problem alls. eftersom jag ställer ut mina knainer så är det en del tvättning, kloklippning och noppning av hårstrå .m.m. och det är inga protester speciellt inte på hanarna.
de kommer oxå mkt bra överrens både med katt och hund. har en jättegullig bild på det på min blogg http://brantas.bloggspace.se
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sally

  • Inlägg: 641
Re:Bertil - en ovanlgt vänlig hane?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-07 kl 20:25 »
Algot och Torsten är också otroligt vänliga och trevliga. De är en korsning mellan fransk vädur och belgisk jätte. Kanske är det storleken som gör att de är så lugna. Om jag jämför med de småkaniner jag haft är dessa mycket sällskapliga och orädda. Mina går bra ihop med både höns och katter ;D.

Sally
Går det...så går det!

småbruk-gunnel

  • Gäst
Re:Bertil - en ovanlgt vänlig hane?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-07 kl 01:46 »

de kommer oxå mkt bra överrens både med katt och hund. har en jättegullig bild på det på min blogg http://brantas.bloggspace.se



Tittade på ditt blogg -vad är Lotus för en ras ?  
Väldigt snygg är han. :)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Bertil - en ovanlgt vänlig hane?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-07 kl 06:30 »
han är en samojed, en helt underbar hund med världens bästa temperament !
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

 

Kogatans

  • Inlägg: 83
    • Skåne
    • Kogatans kaningård
Re:Bertil - en ovanlgt vänlig hane?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 21:52 »
Mina belgisk jätte pojkar är med jätte snälla.. jag tror det är storleken som gör det. desto större desto lugnare  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser