Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?  (läst 9442 gånger)

Boerlady

  • Inlägg: 65
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #20 skrivet: 25 sep-09 kl 21:36 »
lite olika val från mig

hovawart
bouvier de flandres
beauceron
estrela mountain dog
grosser schweizer sennenhund
kuvaz
maremma
cane corso
boerboel
anatolisk herdehund
ovtjarka
komondor

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #21 skrivet: 25 sep-09 kl 21:42 »
Jag har haft en estrela och skulle gärna ha en här på gården. Det är en härlig hund. Älskar att ligga högt o spana. Jag är säker på att den skulle vakta båda får och höns och inte röra dom alls. Sakner min Tina.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #22 skrivet: 29 sep-09 kl 12:32 »
blev tipsad om broholmern för nån vecka sen. nån som vet mer om den rasen?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mickel Räv

  • Gäst
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #23 skrivet: 29 sep-09 kl 12:41 »
Svar på ursprungsfrågan: Akitan är framförallt och från början en jakthund. Den japanska Akitan är den ursprungliga modellen och den med stabilast temprament. I den amerikanska akitan har man blandat in bl. a mastiffer och andra raser som ligger lång ifrån ursprungsakitan. Akitan är en jättfin och fascinerande hund om man förstår sig på hundar av urhundstyp. Att skaffa en stor jakthund som vakthund på en gård med djur verkar väldigt konstigt.

Mickel Räv

  • Gäst
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #24 skrivet: 30 sep-09 kl 00:17 »
Hovawart har klarat uppgiften som just gårdshund tidigare, även Berner Sennen m.fl. Om de har en "rejä" jaktinstinkt, är det något som gått fel i aveln. En gårdsvar är en vakthund. En mildare variant än anatolisk, maremma, ovcharka, estrela m.fl.

Vad roligt att du nämner Bernersennen i detta sammanhang! Dessa hundar verkar ju folk se som harmlösa nallar nuförtiden, men jag har växt upp med en bernersennen och han vaktade rejält. När han gick lös ute på villatomten kunde ingen som hunden inte kände väl gå in genom grinden. Någon i familjen måste gå ut och hämta personen och då gick det ju bra förståss. Den hunden var ganska tuff, men detta var ju på 70-talet och rasen kanske har blivit mycket mildare nu. Mot familjen och även mot oss barn var han jättesnäll och mysig. Jag har dock aldrig träffat en hund i så total avsaknad av jaktinstinkt. Jag kunde tryggt lämna honom i ett rum med med mina lösa kaniner. Bernersennen är helt underbara hundar och skulle definitivt vara mitt förstahandsval som gårdshund om rasen inte hade haft så dålig hälsa. Många dör i cancer redan i 8-årsåldern. Däremot tror jag att ledproblemen är bättre än för ett par decennier sedan. En bernersennen blir ofta extremt fäst vid sin matte eller husse. Så den som äger en bernersennen får känna sig dyrkad.

Som vuxen intresserar jag mig för en helt annan typ av hund, spetsar av urhundstyp. Jag har själv en shiba som är ju är en jakthund som är nära släkt med just Akitan (fast den japanska varianten). Min shiba har många råttliv och musliv på sitt samvete. Jag skulle aldrig låta henne komma i närheten av kaniner eller höns. Jag kan inte tänka mig att Akitan skulle sakna denna typ av killerinstinkt som de flesta jakthundar av urhundstyp har. Jag skulle inte välja Akitan som gårdshund. Men eftersom jag inte har gård med djur så skulle jag gärna ha en Japansk akita och funderar faktsikt på det. De jag har träffat har gjort ett väldigt gott intryck på mig.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #25 skrivet: 10 nov-09 kl 21:26 »
Mitt ex har en amerikansk akita-hane som tydligen vaktar rejält. Mycket respektingivande, men också mycket familjekär. Han använder honom som eftersökshund på älg också, och där är han ytterst lysande! Vansinnigt spårsäker, och stressar aldrig.

Jag gillar Akitorna, men jag skulle vilja träffa en riktig, Japansk...

Själv är jag väldigt sugen på en Hoffe...  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Åsa Johnson

  • Inlägg: 1
    • Lappland
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #26 skrivet: 13 jan-13 kl 18:18 »
Hejsan!
Har 2  hanvalpar kvar  efter mina fina hundar som vaktar alpackorna. Mamman är en vacker och mycket klok rakryggad schäfer och pappan är en ståtlig och lugn pyrenéer/samojed. De är utomordentliga djurvaktare och ingen jakt finns i någon av dem. De finns annons på Blocket med bilder, överskrift " gårdshundvalpar" i Västerbotten. De finns i Lycksele.
MVH Åsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogskälla, tuslus, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser