Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad blir bäst? - hund  (läst 2585 gånger)

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
Vad blir bäst? - hund
« skrivet: 02 feb-13 kl 20:05 »
Har ni några råd om hur en omplacering går lättast för hunden? Han är rätt så gammal och har alltid bott med mig. Ska man skicka med saker "hemifrån" så han känner sig hemma på nya stället eller blir det bara förvirrande för honom? Jag vill ju inte att han ska gå omkring och leta efter mig. Jag har aldrig varit hos dem så mina spår finns inte där. De kommer hit och hämtar hunden. Blir det synd om honom om jag träffar honom någon gång sedan han flyttat och sedan åker ifrån honom igen?
Nej, jag vet, en hund är ingen människa, men han är van vid mig och rätt smart.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Vad blir bäst? - hund
« Svar #1 skrivet: 02 feb-13 kl 20:32 »
Min ringa erfarenhet är att hunden anpassar sig mycket snabbare än den tidigare ägaren. (Har tagit en omplaceringshund själv, som var mycket "mattig" och gammal.)

firstaxelle

  • Inlägg: 17
    • Hälsingland
    • first Axelle's Kennel
SV: Vad blir bäst? - hund
« Svar #2 skrivet: 02 feb-13 kl 20:36 »
jag har inte skickat med något speciellt och omplaceringarna är jobbigare för oss människor än hundarna upplever iallafall jag. min mamma fick överta min tävlingshund och vist sura hon några gånger i början när hon inte fick följa med oss hem, men nu följer hon inte ens med till dörren och henne träffar ja ju varje vecka. lika hund ja satt ut på foder som hade väldigt starka band till mej och som kommer hit på klippning hon följer villigt med ägaren hem igen, klart hon blir super glad att träffa mej men dom tyr sig snabbt till sitt nya hem. låt dom bo in sig några veckor sen så tror ja inte det är några problem att hälsa på.
har oxå tagit över omplacering och tagit ca 1-2 månader sen är hunden helt anpassad till en och lyssnar osv. men dom börjar ty sig redan efter några få dagar.
lycka till!!
Hönsägare - Araucana, Isbar samt svarta o vita Dv silkes
hunduppfödare av Pudel o Briard samt ägare av Ragdoll katt

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad blir bäst? - hund
« Svar #3 skrivet: 02 feb-13 kl 21:14 »
Vi lämnade vår bc till en nära pensionerad släkting när han var åtta är. Vi träffar hunden rätt ofta och till och från har han bott här igen några veckor under släktingens sjukdom. Nu är hunden elva år snart och lika go, lydig (eller ej) och tillgiven alla vem som än har hand om honom. Men han har aldrig varit en "enmanshund". Det är nog lite jobbigare då, men det går säkert jättebra, skicka bara med koppel,  matskål, klotång etc och möjligen en filt eller matta som är hundens egen och inte nytvättad.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Vad blir bäst? - hund
« Svar #4 skrivet: 02 feb-13 kl 21:25 »
Hunden jag tog över låg inte på "sin" filt en enda gång. Men det är säkert olika.

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Vad blir bäst? - hund
« Svar #5 skrivet: 02 feb-13 kl 21:28 »
Man blir lätt lurad av hundens minne när man återser den efter åratal. Innan återseendet så har den nog glömt en efter några dagar.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Vad blir bäst? - hund
« Svar #6 skrivet: 05 feb-13 kl 20:50 »
Tack för svaren! Då skickar jag med det nödvändigaste och väntar ett par månader med att besöka honom. Det där med hundens minne har jag faktiskt aldrig tänkt på, men det är klart att det är så, att en hund inte går och tänker på någon som inte är där. Nu känns det lite lättare.

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Vad blir bäst? - hund
« Svar #7 skrivet: 10 mar-13 kl 07:57 »
Det har gått bra för hunden, han lyssnar på sin nya matte och verkar trivas. Här blev det lite tomt, fast bra också, att slippa skynda sig hem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 2 användare
Hans Hultén, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser