Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränslesnål jaktbil  (läst 6092 gånger)

magnus_s

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
Bränslesnål jaktbil
« skrivet: 05 okt-18 kl 17:27 »
Dags för nytt åk, vill ha något bränslesnålt då jag åker mycket, plats för två mellanstora hundar skall finnas, fyrhjulsdrift ej nödvändigt men dock bra markfrigång samt minst 3 säten.
Vad rekommenderas?
Max:40 000:-

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #1 skrivet: 05 okt-18 kl 17:57 »
Markfrigången är inte stöddig på de flesta snåla, hyfsat bekväma bilarna. Men det borde väl gå att höja fjädringen lite och kanske klämma in liite högre däck. Tar du en bil som har diesel samt låg skatt så får du mer pengar över till jakten :) Kanske en Hyundai i30 kombi med 115 hk diesel från ca 2010. Kamkedja, snål, billig skatt och inte så många fel (bakbromsar och bränslefilter).

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #2 skrivet: 05 okt-18 kl 18:43 »
vad tycker du är bränslesnålt? bensin eller diesel? skruvar du själv/gillar du att skruva? Hur mycket i procent kör du i skog kontra landsväg?
har du dålig erfarenhet av något märke?

utan att veta mer, en Subaru.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

magnus_s

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #3 skrivet: 05 okt-18 kl 19:22 »
vad tycker du är bränslesnålt? bensin eller diesel? skruvar du själv/gillar du att skruva? Hur mycket i procent kör du i skog kontra landsväg?
har du dålig erfarenhet av något märke?

utan att veta mer, en Subaru.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

hmm ja du, bränslesnålt för mig är mellan 0,6-08 skruvar själv till stor del, om det är nått jag inte behärskar så har jag en vän som är mekaniker. Procent i skogen är väl 40 ca  :) absolut, forester bensinare går nog kanske få för dom pengarna. Förväntar mig givetvis ingen utställningsbil för dom pengarna. Annars Santa Fee? nån med koll på dom?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #4 skrivet: 05 okt-18 kl 19:43 »
Suzuki jimny?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #5 skrivet: 05 okt-18 kl 21:09 »
inget fel på Santa fen om du inte behöver riktig 4x4. dock så vet jag inte hur stryktåliga och bra de är när de gått +20000 mil. Subaru har "inga"  bekymmer. Toyota rav4 kanske?
i den prisklassen hade jag nog valt något rejält, tillverkat i stor volym som har gott om reservdelar.
vet inte så många som har hög markfrigång som inte är 4x4 och 4x4 drar mer...

Jimnyn som föreslogs är ju bra på mycket men för egen del har den för dålig komfort.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #6 skrivet: 05 okt-18 kl 21:34 »
När det gäller Hyundai, så undvik de större bensinmotorerna (t ex V6) om den ska ha en chans att vara bränslesnål. Förutom Santa Fe så kan den något mindre Tucson också vara intressant.

Ett par tråkiga men tänkvärda saker om man ska meka med en Hyundai-SUV är dels att chassidelar har en förmåga att vara mycket värre fastrostade än på de flesta bilar av andra märken (den egenheten har Hyundai för övrigt gemensam med Renault), och dels att det obönhörligen krävs specialverktyg om man ska byta ett bakhjulslager. För det jobbet är det bara märkesverkstad som gäller.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #7 skrivet: 06 okt-18 kl 09:21 »
En i byn har en Toyota Land Cruiser Heavy Duty, med flak, tror den är från 87, diesel.
Den verkar ta sig fram bra, såg när han körde ut på åkern i 50-60 cm snö och vände, med vanliga vinterdäck.
Sedan drog han fram en bil åt mig ur en snöhög och när jag frågade vad han skulle ha sa han, inget för den går så billigt.
Han har även en plog på den och styr iväg 2-3 dm snö utan problem.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #8 skrivet: 06 okt-18 kl 12:54 »
En i byn har en Toyota Land Cruiser Heavy Duty, med flak, tror den är från 87, diesel.
Den verkar ta sig fram bra, såg när han körde ut på åkern i 50-60 cm snö och vände, med vanliga vinterdäck.
Sedan drog han fram en bil åt mig ur en snöhög och när jag frågade vad han skulle ha sa han, inget för den går så billigt.
Han har även en plog på den och styr iväg 2-3 dm snö utan problem.
ja en land cruiser är en riktig bra bil men ska du ha en som inte är ett objekt så får du ge 2x40000 kr.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #9 skrivet: 06 okt-18 kl 13:02 »
Ja, de japanska (eller asiatiska) fyrhjulsdrivna pickuperna är ju bra, men man får nog räkna med litern i förbrukning. Skatten ligger på dryga 5000 och ett däckbyte ca 2000 dyrare än på en personbil. Men de håller bra, och det är ju fint att kunna ta en gris på flaket.

Sedan undrar jag varför man skulle behöva vända sig till en märkesverkstad för ett hjullager? En Santa Fe verkar ju lättare än vanligt att byta lager på bak.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #10 skrivet: 06 okt-18 kl 13:18 »
Välj en skattefri och tanka, repa eller köp däck för skattepengarna.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #11 skrivet: 06 okt-18 kl 14:51 »
Subaru Forester finns i dieselutförande från 2009 eller 2010 och en sån kan man få loss för 45 tusen ungefär[/size] på blocket. Trevliga bilar som går att köra under 0,6 l/mil (i verkligheten, inte på färddatorn).
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #12 skrivet: 06 okt-18 kl 16:23 »
De första dieselboxrarna från Subaru hade stora kvalitetsproblem med generalras som följd. Saknar källa mer än hörsägen men kan vara värt att kolla upp så man inte står inför ett motorbyte a 45'kr på sin nyköpta fyrtiotusenkronorsbil.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #13 skrivet: 06 okt-18 kl 17:22 »
De första dieselboxrarna från Subaru hade stora kvalitetsproblem med generalras som följd. Saknar källa mer än hörsägen men kan vara värt att kolla upp så man inte står inför ett motorbyte a 45'kr på sin nyköpta fyrtiotusenkronorsbil.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Stämmer bra det där.
Visade sig som regel innan 10 000mil
Åtgärdades ganska omgående våren -08
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

elmand

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #14 skrivet: 06 okt-18 kl 21:08 »
De första dieselboxrarna från Subaru hade stora kvalitetsproblem med generalras som följd. Saknar källa mer än hörsägen men kan vara värt att kolla upp så man inte står inför ett motorbyte a 45'kr på sin nyköpta fyrtiotusenkronorsbil.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Har jobbat med diesel går inte att köpa reservdelar till moroten mellan 2009-20015
Du får köpa ett komplet block som kostar 50k drygt pga konstruktsions fel så köp ingen diesel googla


Postat med Alternativ.nu´s app

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #15 skrivet: 07 okt-18 kl 09:52 »
Kia Sorento. Första generationen. Rambyggd med "riktigt" 4x4, inkopplingsbar framhjulsdrift och lågväxel.
Fins både bensin och diesel. Manuell och automat.
Eller Suzuki Grand Vitara. 
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #16 skrivet: 07 okt-18 kl 11:37 »
Det kan vara så att jag bara hade otur men den Grand Vitara jag hade var verkligen inte snål. Lätt över litern per mil. V6 bensin.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #17 skrivet: 07 okt-18 kl 12:18 »
Det kan vara så att jag bara hade otur men den Grand Vitara jag hade var verkligen inte snål. Lätt över litern per mil. V6 bensin.
ja alla bilar i Sorrento/vitara/Santa-fe-klassen skulle jag säga är väldigt svåra att komma under litern/mil med (bensin och årsmodell som faller i 40 kkr-klassen). så de faller utanför TS krav.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #18 skrivet: 07 okt-18 kl 13:24 »
Tja var hittar man riktig 4x4 som går under litern bensin?
Diesel fins ju åxå.
Sen vill jag inte klassa Santa Fe som riktig 4x4. Saknar vad jag vet lågväxel.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Bränslesnål jaktbil
« Svar #19 skrivet: 07 okt-18 kl 13:26 »
Nissan X-Trail?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser