Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera för boende  (läst 3916 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Renovera för boende
« skrivet: 18 dec-18 kl 09:43 »
Följande finns idag.
En tomt utanför Eslöv i Skåne.
På tomten finns ett hus så är i stort behov av renovering (växer ett träd inomhus och taket är nästan obefintligt.

Att bara låta detta stå och för falla är lite synd. Så jag funderar på hur praktiskt möjligt det hade varit att låta någon renovera mot att de fick bo där.

Men många frågor dyker upp.
Är någon intresserad av ett sånt projekt.
Hur gäller egentligen besittningsrätten i detta läge.
Eller andra smarta saker att tänka på.

El är framdraget till tomten men ej inkopplat. Det finns dock el från tomten brevid.


 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovera för boende
« Svar #1 skrivet: 18 dec-18 kl 10:55 »
Ingen skulle nappa på det då hyran är lägre än den samlade arbetsinsatsen som krävs. Exempelvis, skulle hyran vara 3000kr så har ingen lust att lägga ned arbetstid motsvarande 20 tusen kronor i månaden på att renovera. Om ett sådant arrangemang skulle funka kan inte renoveringsobjekten vara mer kostsamma än hyran. Annars skulle man behöva något avtal att man renoverar i 3 månader och sen får bo gratis i typ 2 år, men det finns knappast några kontrakt där man kan göra det giltigt. Risken är väl att hyresgästen blir vräkt innan perioden löpt ut.

Angående besittningsrätten finns ej sådant på gårdar. Det enda husägaren behöver göra är att säga att den behöver boendet för egen del och så måste hyresgästen flytta inom de 3 månader man har avtalat om, eller vad man nu har för uppsägningstid. Det är endast om man hyr ut hyreshus, dvs lägenheter, som en hyresgäst har besittningsrätt.

Tänk även på att motsatt förhållande kan råda, att man låter någon bo gratis på en fastighet i utbyte mot arbete, men att hyresgästen är nöjd med standarden och inte utför någon renovering alls. Då blir ju husägaren blåst istället.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #2 skrivet: 18 dec-18 kl 13:54 »
Tror du antog lite saker här.
Men absolut skulle man kunna skriva avtal på att man får bo där x år mot att man gör en viss typ av renovering.

Min tanke var snarare att man bodde i ett rum och renoverade på fritiden.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovera för boende
« Svar #3 skrivet: 18 dec-18 kl 14:03 »
Måste väll finnas många som är intresserade där nere. Går ju att ha husbil, husvagn eller nåt att bo i ett tag medan man bygger.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovera för boende
« Svar #4 skrivet: 18 dec-18 kl 15:42 »
Men om man skriver avtal på flera år så måste det väl skrivas in som belastning av fastigheten i fastighetsregistret? Annars kan ju fastighetsägaren sälja kåken när renoveringen är klar.

Går säkert att kringgå, men det känns som krångligt läge. Jag skulle definitivt inte vilja bo så för att sedan lämna när det blivit fint.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #5 skrivet: 21 dec-18 kl 12:54 »
Vilket upplägg tycker du hade varit intressant?



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovera för boende
« Svar #6 skrivet: 21 dec-18 kl 13:58 »
Jag är nog inte rätt man att svara egentligen, eftersom jag inte gillar att bo i andras hus. Men skulle jag behöva bo så, så skulle jag vilja ha en låg hyra och så skulle jag kunna ge ett lågt pris på renovering om jag fick göra det i min takt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #7 skrivet: 22 dec-18 kl 00:03 »
Med tanke på att jag inte hade tänkt göra något med den  fastighet så ser jag inget hinder idag att man kan skriva in en utköpsrätt.
Dvs den som renoverar har rätt att för egen skull köpa loss tomten  för x kronor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovera för boende
« Svar #8 skrivet: 22 dec-18 kl 00:12 »
Det låter ju som ett hyggligt erbjudande som borde få någon intresserad.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Renovera för boende
« Svar #9 skrivet: 22 dec-18 kl 22:21 »
 :D...Finns ju olika lösningar...T.ex hyr man en lägenhet och vill ha det annorlunda...lite finare så kan vissa hyresvärdar gå med på att stå för materialkostnaden  :D....Hyresgästen får det fint och samtidigt får hyresvärden en lägenhet som är mer värd... Båda vinner på något sätt...Lite fundersam i detta fall...Alexn72 skriver att taket nästan är borta och ett träd växer genom huset  :o ...Låter väldigt illa då gällande husets skick...Frågan är ju om det går att renovera eller det är nybygge som gäller och då en stor kostnad...

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Renovera för boende
« Svar #10 skrivet: 23 dec-18 kl 10:45 »
Det är helt opraktiskt. Att renoverar gamla hus är mycket dyrare än nybyggnation. Och det kräver ofta kreativt tänkande och innovativa normavvikande lösningar. Stycka av och sälja är väl det endå vettiga. Jag har köpt min gård för en symbolisk summa. Men bara material gick till flera hundratusen. Och att bo på en byggarbetsplats är i normalfallet något där man få extrapengar från arbetsgivaren - och inte någonting som har ett värde.

Postat med Alternativ.nu´s app


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovera för boende
« Svar #11 skrivet: 23 dec-18 kl 14:38 »
Att renoverar gamla hus är mycket dyrare än nybyggnation.

Det är väl att generalisera? Det beror ju på hur mycket man tänker renovera och om man renoverar själv eller anlitar 2st som tar 8000kr om dagen plus moms. Men växer det träd inomhus kanske det är mer jobb än att bygga nytt.

Det lustiga i bostadsbranchen är ju att om man köper ett nybyggt hus för 3 miljoner, för det är väl vad ett sånt kataloghus kostar (?) så måste man ägna hela livet åt att arbeta för att betala av huset. Nu menar jag betala av 3 miljoner, och inte bara räntor och amortering.
Men det tar ju inte hela livet att bygga detta hus om man byggde det själv. Skulle man själv bygga ett timmerhus eller lösvirkeshus i samma storlek tar det ju inte 30 år, eller 10 år om 3 gubbar bygger. Så det är ju nåt fel på priserna.

Jag läste om de företag som ökat mest i år i min kommun och det var bara byggföretag på listan, så nog är det en bra marknad för dem.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #12 skrivet: 23 dec-18 kl 14:48 »
Det är helt opraktiskt. Att renoverar gamla hus är mycket dyrare än nybyggnation. Och det kräver ofta kreativt tänkande och innovativa normavvikande lösningar. Stycka av och sälja är väl det endå vettiga. Jag har köpt min gård för en symbolisk summa. Men bara material gick till flera hundratusen. Och att bo på en byggarbetsplats är i normalfallet något där man få extrapengar från arbetsgivaren - och inte någonting som har ett värde.

Postat med Alternativ.nu´s app

Hur det måste bli dyrare vet jag inte.
Omständigare kan jag absolut köpa.
Men de är ju fritt val, jag tvingar ingen ;)

Tomten är redan "avstyckad" så jag har absolut inga problem  med att antingen spara den och sälja dyrt senare eller själv hyra in arbetskraft och fixa huset.
Sen sälja det till marknadspris.

Fast om man då tänker lite utanför boxen så har jag inte sett många annonser med något liknande på blocket  som faktiskt erbjuder ganska mycket om man tänker efter.

Kanske inte alla som kan gå till banken och få ett lån för ett ruckel och sen lägga upp pengar för att köpa material.
 ;)


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovera för boende
« Svar #13 skrivet: 23 dec-18 kl 18:31 »

Kanske inte alla som kan gå till banken och få ett lån för ett ruckel och sen lägga upp pengar för att köpa material.

Skulle vara roligt om du lade upp en bild på huset så man får se hur det ser ut. När du skriver att taket är dåligt och det växer träd inomhus får man ju en del bilder i huvudet.
Angående banken så behöver väl inte alla gå dit. Jag skulle gärna köpa ett ruckel om det ingick i nåt skogsköp i närheten av mitt eget boende. Ofta får man ju ruckel nästan på köpet då. Nu verkar ditt hus ligga i skåne så det är ju en helt annat prisbild där, men typ ett sådant här ruckel skulle jag vilja köpa och om det kostar någon miljon är inget problem.

https://www.egendomsbyran.se/objekt/?estate-id=CMLANTBRUK4MCSCGOKQ2E29APK

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovera för boende
« Svar #14 skrivet: 23 dec-18 kl 21:19 »
Alltså jag får en vision att du försöker få ordning på kåken till ett bra pris och någon annan får göra jobbet.
Det är antagligen ett stort jobb som man får lägga enormt många timmar på. Då räcker det inte med att lägga säg 15-25% av en normal arbetstid som man motsvarande kan tänkas lägga på en hyra.
Lite som att utnyttja folk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #15 skrivet: 23 dec-18 kl 23:34 »
Hur det kan bli att jag utnyttjar folk när ramarna inte är satta övergår mitt förstånd.

Min baktanke i det här är att istället för att ha ett ruckel på en av tomterna. Så har jag hellre ett hus.
Eller kanske mer korrekt en granne med ett hus.

Vi kommer totalrenovera ett av rucklen.
( finns 3 st)
1 kommer vi inte göra något med. Och det sista är tanke också att fixa. Men det ligger på framtiden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovera för boende
« Svar #16 skrivet: 24 dec-18 kl 07:57 »
Hur det kan bli att jag utnyttjar folk när ramarna inte är satta övergår mitt förstånd.

Min baktanke i det här är att istället för att ha ett ruckel på en av tomterna. Så har jag hellre ett hus.
Eller kanske mer korrekt en granne med ett hus.

Vi kommer totalrenovera ett av rucklen.
( finns 3 st)
1 kommer vi inte göra något med. Och det sista är tanke också att fixa. Men det ligger på framtiden.


En vision... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #17 skrivet: 24 dec-18 kl 14:33 »
Här kommer bilder

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #18 skrivet: 24 dec-18 kl 14:34 »
Mer

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #19 skrivet: 24 dec-18 kl 14:34 »
Mer


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser