Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy in armar på skinnjacka  (läst 8321 gånger)

beque

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Sy in armar på skinnjacka
« skrivet: 11 jan-13 kl 06:58 »
Halloj,

Jag har skaffat en skinnjacka på rea som jag i grunden tycker är skitsnygg. Problemet är att jag tycker att ärmarna är alldeles för vida. Ärmarna är sydda med dubbelsöm eller vad det heter, dvs en synlig söm samt en på undersidan armen.

Jag är smal och inte alls muskulös och vill helst ha tighta armar, vilket i princip är omöjligt att få tag på.

Hur svårt är det att sprätta upp den synliga sömmen och sedan sy in den så det blir tight? Förstår att sömmen mot armhålan måste vara där den är och att man får runda av sömmen på sluet. Även tips på nålar och tillvägagångssätt eller alternativ mottages.

Mvh Jonas
« Senast ändrad: 11 jan-13 kl 07:21 av beque »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 14:15 »
Det borde ju inte vara några problem. Sprätta upp och ta in så mycket du vill. Nåla upp och prova dig fram, akta nålarna bara. Mät hur mycket du tar in så att det blir lika på båda sidor.

Köp skinnålar i passande storlek. Det finns svart tråd i nylon om jag inte minns fel som är slitstark. Men om man inte vill använda sig av plast så kan man ju köra lintråd som man använder sig av bivax och kanske nått för att få tråden svart, tjära?

Titta noga hur det är sytt från början och gör på samma sätt. Det brukar vara det lättaste sättet att få det snyggt. Själv har jag inte så mycket erfarenhet av att sy in skinnkläder. Men jag har lagat en del.

Ser fram emot att höra hur det gick.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 14:41 »
Jo, som Micke säger, det går bra. Dock.. lätt hänt att det tar en god stund och du blir inte så nöjd med resultatet. Skinn kräver lite plats om du ska kunna böja armarna.
Mitt tips är att prova jackor i loppisbutiker, -70-tals modet var betydligt smalare, precis som människorna. Om du inte hittar det du vill ha, kan du iaf mäta (ta måttband med) hurdan ärmbredd som känns rätt, och modifiera din jacka efter det.
Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 15:04 »
Jag skulle nog gå till en skomakare/skräddare-butik först och fråga vad det kostar om dom syr åt dig.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #4 skrivet: 14 jan-13 kl 00:05 »
Nåla inte i läder - hålen blir kvar. Använd hellre tejp (som du sedan tar bort) eller lim.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #5 skrivet: 14 jan-13 kl 09:02 »
Ja det stämmer, nåla inte där det kommer synas sen :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #6 skrivet: 15 jan-13 kl 19:22 »
Om det här ska bli bra, så måste man sprätta bort ärmarna helt och sedan sy en ny ärmsöm, kanske 1-1,5 cm längre in, annars kommer ärmen att få en konstig form och det kommer att synas.
När man sedan ska sy i ärmen igen, så kommer ärmhålen att vara 2-3 cm för stora. Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det, men det kanske går att lägga ett par veck vid varje ärmhål? Det syns nog minst under armen.

Jag skulle provsy på t ex en skjorta med liknade ärm först.

ojd

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #7 skrivet: 15 jan-13 kl 22:08 »
bärplockerskan är inne på rätt spår. Istället för nålar och tråckling använder man lim på skinn som redan nämnts. Du kommer behöva skärfla kanterna som ska ingå i fällsömmen.

Men, som redan konstaterats, du kommer behöva ändra även sidsömmen om inte ärmen ska se fördjävlig ut. Du kan max ta in 1-1.5 tum.

Och man ska inte gå till en skräddare, man ska gå till en körsnär.

Räkna inte med att en hushållsmaskin kommer må särskilt bra efter att ha sytt en del skinn. De är inte byggda för det, och nålarna är för små för nån vettig tråd. Bound nylon eller polyester strl #60 eller #40. Kolla med en tapetserare eller liknande och kolla om du kan få köpa en kon.  Nålarna till hemmamaskiner saknar också urval kring vilken skärning det är. Med industrinålar finns en hel del mer alternativ, så den ändrade sömmen matchar de andra sömmarna.

En annan ändring, ser ut som det är raglanärm? Uffa, det hade jag inte orkat pula med.

Annan grej, fy vad irriterande verifieringen är. Varför?????
« Senast ändrad: 15 jan-13 kl 22:15 av ojd »

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
SV: Sy in armar på skinnjacka
« Svar #8 skrivet: 17 jan-13 kl 18:36 »
Man behöver inte krångla till det. Strunta i att sy fällsöm, det du kallar dubbelsöm, och gör bara en vanlig söm med tyget räta mot räta. Då behöver du inte tänka på att det måste bli en exakt likadan söm som på jackan i övrigt.
När du sätter i ärmen i jackan igen, så tror jag det blir bäst om du sätter den lite, kanske 1 cm, längre upp på axeln än det var från början. Men det får du pröva dig fram till.

Någon raglanärm är det inte, det ser man om man förstorar bilden, särskilt den i mitten. Det är en vanlig, isydd ärm.

Det jag tänkte på var typ "Sko- & Nyckelservice & Skrädderi". Vissa kan vara riktigt duktiga och det blir nog billigare än att gå till en körsnär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser