Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal suggor  (läst 867 gånger)

Gonefishing

  • Inlägg: 5
Antal suggor
« skrivet: 27 feb-09 kl 16:33 »
Undrar hur många suggor som motsvarar en tjänst? inom får finns en generell uppfattning att 300 tackor motsvarar en halv tjänst och 600 en heltidstjänst. Förstår att det beror på gårdens förutsättningar men finns det någon generell uppfattning om gris?

louise

  • Gäst
SV: Antal suggor
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 20:25 »
Jag kan inte nån generell siffra men har räknat mycket på mina Linderödare.

Och skulle jag sälja färskt kött till konsument direkt, skulle jag behöva.. ska vi se.. 36 suggor om jag vill ha ut en lön på 15000 efter skatt. Men, det är också helt utopiskt, för då har jag inte räknat in transporter, byggnader, maskiner, räntor, medlemsavgifter, vaccinationer, utan bara produktionen av själva grisen liksom. Så, dubbla mängden kanske? 72 suggor.

Å så är köttet helvetiskt dyrt, så det är frågan om man får sålt i den mängden, om det finns så många rika i den stad man bor. 72 suggor blir sisådär 1296 slaktsvin om året.

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Antal suggor
« Svar #2 skrivet: 28 feb-09 kl 00:26 »
Inte riktigt ett svar kanske men vi är 2 och en kvarts tjänst på 370 suggor smågrisproduktion.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser