Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  studera????  (läst 4374 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
studera????
« skrivet: 31 jan-04 kl 09:26 »
hej
Jag tänkte ta upp ett ämne som jag tror att fler unga alternativare än jag brottas med

Jag undrar hur ni som lever "alternativt" har gjort med studielån.

Jag som t.ex står inför valet att antingen studera 6år (ja det blir så mycket eftersom jag måste läsa upp betygen) för att få en "vettig" inkomst och skaffa mig en färdighet, eller jobba på med lågavlönade skitjobb och osäker anställning.
och vi vet ju hur det går om man försöker låna pengar till hus och mark utan ett fast jobb.....
När man har ambitionen att inte jobba heltid utan odla /ha djur på sidan om, har man verkligen råd att betala sina sudielån då?
Om man istället väljer att läsa kortare tid på t.ex folkhögskola och lära sig ett hantverk finns det verkligen möjlighet att leva på det?  

Jag har barn att ta hänsyn till också så det finns gränser för hur jag kan svänga mig med min ekonomi.
Hur gjorde ni!!
Är ni utbildade, har ni skaffat er färdigheter på andra sätt, eller finns det något "kryphål" som jag har missat?

Pessimistiska svar om att man är en samhällsparasit undanbedes

mvh :P
Live simply......so that others may simply live.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:studera????
« Svar #1 skrivet: 31 jan-04 kl 13:30 »
Ursäkta en totalt okunnig i ämnet. Men betalar man inte en viss procent av sin lön till CSN? Eller finns det ett minimibelopp som man måste betala även om man har extremt låg lön?

Itagüí

  • Gäst
Re:studera????
« Svar #2 skrivet: 31 jan-04 kl 13:57 »
Hej!

Jag står ungefär i den situationen jag med, och kan inte säga något om hur du ska göra, men jag kan berätta lite om hur jag tänker.

Låna pengar till hus- och markköp kan bli rätt tungt om du inte kommer ha någon speciell inkomst. Annars så går det faktiskt att ordna själva lånet utan att du har ett fast jobb på riktigt.

Du kan t.ex. be någon du känner som är småföretagare eller något att uppge att du är anställd hos honom/henne och när de då ringer för att kolla upp så bekräftar din vän och har någon lämplig lönesumma att uppge. Jag är inte riktigt säker på att det funkar med lån, men det funkar när man ska skaffa lägenhet i alla fall (det har jag personlig erfarenhet av). Det borde inte vara någon skillnad, det går ju inte att avgöra om du är anställd eller inte.
Lite mer finslipning av planen får man ju såklart göra,  men det är bara att fråga om du vill veta något mer.
Men det här är ju bara något man ska göra om man tror att man kan betala.

Det där med att lära dig ett hantverk på en folkhögskola: du ska nog gå ett antal år då eller ta dig den tiden med hantverket hemma för att ha någon möjlighet att få inkomst på det. Om det inte handlar om konsthantverk av något slag, då är det lite mer andra grejer som spelar in. Då kan man göra i stort sett vad som helst bara man vet hur man ska få folk att köpa det. Älgpluttar som örhängen som man säljer till tyskar, föga kunskapskrävande, mycket luckrativt. (jag vet inte om det är en myt eller om det stämmer, men du hajjar poängen)

Man måste vara väldigt duktig för att överleva på en enda sak, och det tar oftast tid att bli så duktig.

Jag för min del har planer på att ordna ett kretsloppshus där jag framställer all min mat och el och värme själv(nåja, mest är det väl bakterier och växter och fiskar som ska göra det), utan 1800-tals bondslitgöra - som visserligen kan vara vackert och skönt i små mängder, men inte under ett helt (halvt?) liv. (känner jag)

Det där med finansieringen har varit lite problematisk, jag har funderat på allt mellan lån och kriminell verksamhet, och kommit fram till att det smartaste nog är att göra ett projekt av det hela och få bidrag och anslag och sådant.
Min idé är ganska avancerad också, det blir möjligt att folk kan ha lust att ge mig pengar för att genomföra det - men om man är lite forskartokig och händig och uppfinningsrik så är det ett mycket bra alternativ.

Annars är det nog ganska smart att försöka ha ett litet företag av något slag vid sidan om den mer eller mindre fullständiga självhushållningen. Dels ger det liv till landsbygden och ökar möjligheten för andra att göra samma sak, dels verkar det kunna  ge möjligheter till en ganska tillfredsställande livsstil.

De färdigheter jag har skaffat har kommit med mina intressen. Jag hoppade av gymnasiet när jag var 16 - det mesta jag kan har jag ändå lärt mig på egen hand. Det jag gör just nu är faktiskt att studera, fast inte i någon skola. Jag lär mig hur jag ska göra för att bygga min egen gård, för att få hjälp och pengar till det, och hur den ska fungera.
Ett bra sätt att få idéer är nog att gå just självhushållningskurser. Inte för att själva kurserna i sig kanske skulle ge så mycket (min uppfattning) utan för att man får träffa många människor i verkligheten som har kommit så långt med självhushållning/utflyttning och som har massor att berätta och där man får se saker som man inte föreställt sig ens och får nya idéer och drömmar.

Ja lycka till kattenihatten!!! Hoppas det kan vara till någon nytta vad jag har att berätta.

Itagüí

  • Gäst
Re:studera????
« Svar #3 skrivet: 31 jan-04 kl 14:00 »
Gruff!
Jag tror det är ett minibelopp som ska betalas.

Däremot kan du få avskrivningar om du har haft väldigt liten inkomst under väldigt många år, och uppenbarligen inte kommer ha annat än väldigt små inkomster.

Min morsa fick stora delar av sin CSN-skuld avskriven när hon fick förtidspension (vid 46 års ålder typ). Men då skrev hon också ett väldigt fint brev och la ner ganska mycket arbete på att få det gjort. Beror nog jävligt mycket på vem man har turen att tala med på CSN.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:studera????
« Svar #4 skrivet: 31 jan-04 kl 14:35 »
Jag hoppade inte av, jag började inte ens :-) Men det är lustigt, att alla mina vänner skulle antingen dö eller få pippi om den världen dom utbildat sig för att klara sig i rasade ihop.

Kunskap är också en sorts alternativ ekonomi. Men blir man vis av att studera?

Itagüí

  • Gäst
Re:studera????
« Svar #5 skrivet: 31 jan-04 kl 15:01 »
Det är väl så man kan uttrycka det om människan i helhet Gruff.

Den värld människan har utvecklats för att leva i rasade ihop, och nu har alla människor pippi eller dör i förtid (egentligen båda).

:D

Kunskap är oerhört viktigt. Frågan är inte om man blir vis av att studera. Vis blir man nog av att leva och uppleva mycket och av att ha kunnat tillgodogöra sig det.
Man KAN få kunskap av att studera. Det beror på vad man gör och hur man gör. Studera är ingen patentbelagd metod utan betyder ju bara att man utforskar något och lär sig. Det är bra att lära sig.

Men i de här skolorna som vi har idag kan man fråga sig vad det är för tokigheter vi lär oss egentligen, och på vilket vis.

Det finns nog mycket nyttigt att lära sig på olika ställen (Alnarp t.ex.), det gäller "bara" att veta vad det är som verkligen är viktigt att lära sig.
Det mesta av skiten i grundskolan och gymnasiet anser jag var totalt oviktigt och t.o.m. förvirrande och fördummande.

Vad jag gör när jag surfar runt på nätet och läser om olika ekoprojekt världen runt, mailar med folk som bygger och frågar om deras erfarenheter, diskuterar olika metoder och problem, läser om maskodling och kompostering och fiskodling, då lär jag mig om saker som jag tror är viktiga för att kunna överleva på ett bra sätt. Med andra ord: Jag studerar. Men jag går inte i någon skola.
När jag läser om lerbetong och halmbalsbyggande och fantiserar och gör ritningar och planerar byggande, då studerar jag. Men jag går inte i skola.
Ändå är det mycket kunskapsgivande saker jag sysslar med, och tillfredsställande.
Vis blir jag kanske av att genomföra det jag tror på, men själva studerandet i sig kan ju bara ge kunskap.

Är jag klok nog kanske jag till och med kan lyckas sortera ut några guldklimpar ur skolundervisningarna och få ta del av viktig kunskap där med.

Hur man än gör är det ju ganska bra om man kan lära sig något som underlättar livet.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:studera????
« Svar #6 skrivet: 31 jan-04 kl 15:14 »
O, det var en djäkel att skriva långa noveller snabbt! :-)

Men.......

"Vis blir jag kanske av att genomföra det jag tror på, men själva studerandet i sig kan ju bara ge kunskap."

Det där hade jag inte kunnat utrycka bättre själv.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:studera????
« Svar #7 skrivet: 31 jan-04 kl 15:55 »
hej
tack ska ni ha  båda två för era synpunkter.....
det där med eget företag låter väldigt lockande i mina öron om man bara kunde hitta "sitt" område.

jag måste också instämma i vad Itagüi skrev om dagens skola, tänk att man inte är "fullärd" i detta samhälle förrän tidigast vid 24 års ålder, man tillbringar hela sin ungdom i skola...
även dina tankar kring visdom och kunskap var mycket väl formulerat, du satte ord på vad jag har tänkt länge.

ni får gärna komma med fler ideer om hur man kan undkomma utbildningsfällan....

Själv så ska jag nog ransaka mig själv för att komma underfund med vart jag egentligen vill med mitt liv.
Live simply......so that others may simply live.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:studera????
« Svar #8 skrivet: 01 feb-04 kl 16:05 »
vad finns förresten i Alnarp???? ???
Live simply......so that others may simply live.

Itagüí

  • Gäst
Re:studera????
« Svar #9 skrivet: 01 feb-04 kl 23:32 »
Alnarp är en av fyra huvudorter för Sveriges Lantbruksuniversitet.

SLU har många kurser som har att göra med jordbrukets biosystem och teknologi. Och eftersom jag är väldfigt intresserad av ecological engineering och upprättande av ett ekologiskt liv med hjälp av de teknikerna så finns det en hel del för mig att lära på många av de kurserna.
Här kan du bläddra igenom alla SLU:s kurser (översta menyn):
http://kurs.slu.se/index.cfm?dummy=0

Jag vill ju liksom framställa all min mat och min energi på gården (energin kan komma från skogen också). Då behövs inte mycket mer pengar, och jag kommer dessutom ha min huvudsakliga sysselsättning på gården och kan även ägna mig åt att framställa min egna tvål, jaga, snickra, sy kläder etc. etc. etc. ad infinitum.

Jag har kommit rätt långt i planeringen, men jag kan inte beskriva allt här då blir det en doktorsavhandling och den ska jag inte göra nu ;)

Det här är länken som inspirerat mig:
http://www.itv.se/rainbow/svenska/index.html

Lägg märke till att det inte alls är kretsloppsodling de sysslar med eftersom deras bajs åker iväg någonstans (Långtbortistan??) och fiskmaten köper de in.


« Senast ändrad: 01 feb-04 kl 23:41 av Itagüí »

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:studera????
« Svar #10 skrivet: 03 feb-04 kl 21:59 »
hej
det var verkligen intressanta länkar du tipsade om, det är fantastiskt vad folk kan komma på när de tänker till....
   Om du inte har sett kretsloppshuset i sunne så gå in på deras hemsida och kolla, för det var verkligen något extra. jag har själv varit där, och jag tyckte att det var bra ideer, för det utnyttjade urinen från toaletter till att göda växterna i en jordbädd.Sedan fortsatte vattnet till två bassänger varav den bortre innehöll fisk, som kalasade på näringen i vattnet!
har tyvärr ingen länk att visa.......men om du söker på altavista så  hittar du det nog. :)
jag tror att jag fick beskrivningen av systemet rätt men det är ca två år sedan jag var där så....
Live simply......so that others may simply live.

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:studera????
« Svar #11 skrivet: 03 feb-04 kl 22:56 »
www.kretsloppshuset.nu är adressen  :)

Itagüí

  • Gäst
Re:studera????
« Svar #12 skrivet: 24 feb-04 kl 09:22 »
Kattenihatten! Jag har också varit där!!! Hihi, det var ett eller två år sedan nu, så vi kanske var där samtidigt :)
Jag gick kurs i Stöllet så vi åkte ner till Sunne för att hälsa på dom.

ildiko

  • Inlägg: 39
    • Viljas hundskola (även info om Lunalia/ Prelunalia)
Re:studera????
« Svar #13 skrivet: 17 apr-04 kl 19:05 »
Det finns faktiskt ett alternativ till CSN, där man ibland kan låna pengar till utbildning. Jag har inte provat med dem, men sök efter "jak" på webbwn,kanske kan de hjälpa dig!

Själv studerar jag naturmedicin och har tre barn, en hund och 9 fåglar.Visserligen har jag en man också.....
Jag har hittat en väg till alternativ ekonomi och arbetar ca 10 timmar /vecka hemifrån.
Du undrar om du har "missat" något, kan inte låta bli och skriva att jag tänkte likadant.Jag tänkte "det måste finnas ett sätt" och de kom till mig.
Maila mig gärna om du vill ha en presentation av det jag gör. Kanske är det något för dig!
ildiko.algemo@telia.com

Bor i Farsta/ sthlm. Vegetarian. Mediterar, filosoferar, promenerar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser