Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativt handdiskmedel?  (läst 11656 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-09 kl 16:02 »
Om jag minns rätt testas diskeffekt med intorkade rester av spenat, äggula och så var det nåt mer jag inte minns nu. Anders G vet säkert

vildljung

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #21 skrivet: 15 aug-09 kl 13:06 »
Såna där diskdukar kommer och går. Ja, de har prövats. De funkar inte.

Typiskt mej att gå på allting  ;)

Tack för svaret.
Choklad är naturens sätt att kompensera oss för måndagar

speedwell

  • Inlägg: 124
    • Uppland
    • Min hemsida =D
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #22 skrivet: 15 aug-09 kl 16:58 »
Om jag minns rätt testas diskeffekt med intorkade rester av spenat, äggula och så var det nåt mer jag inte minns nu. Anders G vet säkert

Jaha du, det hade jag aldrig hört.. Jag får väl laga spenat imorgon då och låta det stå en vecka innan jag diskar bort det... Och så steka ägg förstås. :)
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Neiklot

  • Gäst
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #23 skrivet: 19 aug-09 kl 18:59 »
Om jag nu inte minns helt galet (vilket tyvärr händer ibland) så användes förr såpnejlika till såpa.
Om det sedan användes som skurmedel på golvet eller till disk, det vet jag inte.

Alternativt så kan man diska i rent varmvatten utan diskmedel.
Även om det är mycket fett.. (Jo, det går faktiskt)..
Är man lat och inte orkar tända spisen kan man diska i kallvatten, men man får gno lite hårdare.

Blir godare för hushållsgrisen också, om hon sliper dricka såpvatten..

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #24 skrivet: 19 aug-09 kl 20:49 »
För att få rent får i allmänhet 4 komponenter medräknas;

Tid, temperatur, rengöringsmedel och mekanisk bearbetning. Om en eller flera av dem minskas, så får övriga ökas. Disk i kallt vatten tar längre tid och mer arbete osv.

Saponiner finns i såpnejlikan. Saponiner är ytaktiva ämnen, som sänker ytspänning på vatten. Det finns tydligen mycket saponiner i hästkastanjer också. Är det nån därute som hört talas om att de använts som tvätthjälpmedel?

undrar Edgar

E.Q u a l i t y

  • Gäst
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #25 skrivet: 19 aug-09 kl 21:18 »
Aska funkar utmärkt för handdisk, speciellt när det är flottigt.
Kan dock vara lite väl tärande på huden, så ta det varligt.

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #26 skrivet: 26 okt-09 kl 09:55 »
Saponiner finns i såpnejlikan. Saponiner är ytaktiva ämnen, som sänker ytspänning på vatten. Det finns tydligen mycket saponiner i hästkastanjer också. Är det nån därute som hört talas om att de använts som tvätthjälpmedel?

undrar Edgar


I den här tråden diskuteras hästkastanjernas verkan som tvättmedel.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: alternativt handdiskmedel?
« Svar #27 skrivet: 27 dec-09 kl 23:49 »
Om man gör egen hård tvål hemma, kan man även ha den till disk. Eller så gör man en specifik för disk, t.ex. med 35% kokosfett (mycket mer fettlösande än man behöver till hud, där man rekomenderar max 30% kokosfett). Eller så använder man sin vanliga hårdtvål från barnängens eller liknande..

Det jag gjort, när jag nu diskat så, är att fylla hon med disk och vatten, och pluppa ner tvålen i den. Vattnet blir då grumligt och vitt, och sen får det stå en liten stund innan jag tar ut tvålen. Efter det är det bara att skrubba med sin vanliga svamp och/eller borste, skölja och voila, ren disk. Behöver man extra tvål kan man gnugga den hårda tvålen mot fläcken, svampen, trasan eller borsten.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 4 användare (2 dolda)
peterm, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser