Småläckage i värmepaketet brukar man först märka på att det luktar glykol i bilen. Om man inte märker glykollukten, så märker man det ändå på att det blir en kletig glykolhinna på insidan av vindrutan.
Nu vet vi ju fortfarande inte vilken årsmodell eller generation av Golf som trådstartaren har, men på Golf II (ungefär '84 till '92) förekom det att plastgavlarna på värmepaketet blev spröda med tiden och kunde spricka varvid föraren eller passageraren fick fötterna skållade när allt hett kylvatten sprutade ut på en gång under instrumentbrädan. Problemet var så allvarligt att VW återkallade alla Golf II och Jetta II någon gång omkring 1995, och monterade slangbrottsventiler på slangarna till värmepaketet. Om en gavel spricker på värmepaketet till en modifierad Golf, så stänger slangbrottsventilerna, det kommer bara ut någon deciliter vatten ur värmepaketet men det blir ingen värme i bilen förrän läckan är åtgärdad och slangbrottsventilerna bytta.