Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ankor och grönsaker  (läst 2214 gånger)

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
Ankor och grönsaker
« skrivet: 14 jul-20 kl 23:33 »
Hej, jag har fyra ällingar som egentligen inte ska vara mina. Nu har de som skulle ha dem, backat.
Så därför behöver jag lära mig om ankor!
De ÄLSKAR tomat, gurka, sallad och en himla massa andra grönsaker, finns det några grönsaker jag ska undvika?
Lisa, Lotten, Måns och Martin får även basfoder från Granngården.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ankor och grönsaker
« Svar #1 skrivet: 15 jul-20 kl 11:48 »
Osäker på om det gäller ankor, men tror det. Avokado är extra giftigt för hönsfåglar, faktiskt giftigt även för oss, men vi tål det bättre och får ju inte i oss så mycket per kilo kroppsvikt. Salt mat skall man nog undvika också. Blir det saltad potatis över så sköljer vi av den.

Våra ankor äter nog allt. Man ser dock tydligt hur mycket mer protein de unga behöver, de kastar sig över maskar och annat från djurriket. Handlar man foder från butik så gäller det att välja det som är avpassat för åldern.


Lycka till med fågelrikets små hundar.

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Ankor och grönsaker
« Svar #2 skrivet: 15 jul-20 kl 14:53 »
Hej och Tack för tips  :)
Jo, jag har förstått att avokado är giftigt, varifrån vet jag inte.
Självklart får de inte saltad mat. Jag brukar koka potatis och pasta till dem, men jag undrar om det är överdrivet.
Ska jag göra så, eller behöver jag inte fodra dem på det viset?
Kan de äta okokta linser, eller behöver jag koka dem?
Alltså, dessa ankor, jag misstänker att de är bortskämda?
Nu åker jag runt till butiker, för att kanske få köpa "avskrivna" grönsaker men jag behöver semester också  ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ankor och grönsaker
« Svar #3 skrivet: 15 jul-20 kl 15:14 »
Linser har jag ingen aning om, för det tror jag inte vi har i skafferiet, men generellt tror jag de mår bäst av att få sådant som vi tillreder till oss själva kokt. Potatisskalen kokar vi åt dem, och gammal pasta vi fått kokas. Bröd gillar de.

Ankor äter de grönsaker (och lite till) som vi kan äta i trädgården. Maskrosblad, kirskål mm. Vi stjälper in gräsklippet från trädgården till dem, och det verkar som om det mesta går åt. Finns inte så mycket rent gräs här, utan mer blandat grönt ;D

Vi hör till de grovt kriminellas skara, för ankor och höns kan ha ätit får, vildsvin, älg, rådjur och fisk.


Ankor är bra på att tigga. Vad är det för ankor du har förresten? Vi har myskankor, och det är säkert en liten skillnad mellan raserna, även om det mesta är lika.

Maria Törnquist

  • Inlägg: 20
SV: Ankor och grönsaker
« Svar #4 skrivet: 15 jul-20 kl 15:44 »
 Hej,
Vi har Pekingankor med någon blandning av en ras som heter något på c, minns inte vad den heter, typ Cangyn eller något ditåt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser