Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinterbete  (läst 4920 gånger)

leifhh

  • Gäst
vinterbete
« skrivet: 15 feb-07 kl 15:48 »
Jag fick en idé som jag vill ha repons på:

Vore det inte bra om man hade en fårhage i vilken man sådde in fodermärgkål, fodeerraps eller kanske sommarsådd råg. Då har man ett bra grönfoder som djuren själva kan skörda under senhöst och vinter med lite snö. På det viset borde man kunna sänka åtgången av hö eller annat grovfoder. (Självklart skall man alltid ha beredskapen att sätta in annat foder om det behövs)

Med andra ord, är det någon som har erfarenhet av att låta får beta dessa klassiska viltåkergrödor lite systematiskt?

Jag klurar nämligen på om jag inte skulle använda en av mina fyra hagar på det viset nästa höst/vinter.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:vinterbete
« Svar #1 skrivet: 15 feb-07 kl 15:53 »
Jag har funderat i liknande banor. Tror dock att det mesta av fodermärgkålen etc skulle bli uppäten av älgen och speciellt rådjuren innan man hinner släppa in fåren. Skulle vara om man vilthägnar den hagen, möjligtvis. Å andra sidan kan iaf rådjuren lösas med bössan, men grannarna kan ha åsikter om att locka dit deras vilt.

Också intresserad av åsikter i ämnet, hur lämpar sig grödorna som foder åt får?
« Senast ändrad: 15 feb-07 kl 15:54 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

  • Gäst
Re:vinterbete
« Svar #2 skrivet: 15 feb-07 kl 16:20 »
Jag har funderat i liknande banor. Tror dock att det mesta av fodermärgkålen etc skulle bli uppäten av älgen och speciellt rådjuren innan man hinner släppa in fåren. Skulle vara om man vilthägnar den hagen, möjligtvis. Å andra sidan kan iaf rådjuren lösas med bössan, men grannarna kan ha åsikter om att locka dit deras vilt.

Om det tydligt framgår att hagen är avsedd för får och deras vinterbete så borde de inte klaga allt för mycket. Man kan ju alltid prata med dem först och pejla läget.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:vinterbete
« Svar #3 skrivet: 15 feb-07 kl 16:28 »
Om det tydligt framgår att hagen är avsedd för får och deras vinterbete så borde de inte klaga allt för mycket. Man kan ju alltid prata med dem först och pejla läget.

Väldigt kul svar om man låtsas att det refererar till rådjuren och inte till grannarna :D
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:vinterbete
« Svar #4 skrivet: 15 feb-07 kl 16:44 »
Man ska vara försiktig med fodermärgkål i både ofryst o fryst skick !

Får kan få fodermärgkålsförgiftning.
Vilket kan sluta med dödsfall  :-\
Kålväxter (Brassicaarter, ffa fodermärgkål, mogna och frostbitna är xtra giftiga).

Liksom Brådsot
Skador i löpmageslemhinnan av fruset foder leder till snabb död
för den som drabbas.

Bra att veta om man tänker sig att beta fodermärgkål kanske ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:vinterbete
« Svar #5 skrivet: 15 feb-07 kl 17:04 »
Jag fick en idé som jag vill ha repons på:

Vore det inte bra om man hade en fårhage i vilken man sådde in fodermärgkål, fodeerraps eller kanske sommarsådd råg. Då har man ett bra grönfoder som djuren själva kan skörda under senhöst och vinter med lite snö. På det viset borde man kunna sänka åtgången av hö eller annat grovfoder. (Självklart skall man alltid ha beredskapen att sätta in annat foder om det behövs)

Med andra ord, är det någon som har erfarenhet av att låta får beta dessa klassiska viltåkergrödor lite systematiskt?

Jag klurar nämligen på om jag inte skulle använda en av mina fyra hagar på det viset nästa höst/vinter.
Fodermärgkål har använts ganska mkt som senhöstbete för några decennier sedan, inte minst på Gotland. Ett skäl till att man slutat är att det visade sig påverka fruktsamheten hos tackorna. De fick fler lamm i kullarna än vad som var önskvärt. Jag vet inte om det är samma sak med foderrapsen. Prova ngt år får du se. Fåren gillar den iaf. Om du har EU-stöd för markerna och skördar vid udda tidpunkter får du bara se till att du fyller i rätt på SAM-blanketten.
Rågen är jag mer tveksam till. Den verkar lätt ge upphov till diarréer.
Men det är erfarheter från sommarbetad råg. Om du ska beta den på vintern måste den vara sådd i slutet av sommaren eller avbetad innan axgång senast i början av hösten.
Att ha långa halmstänglar med axen kvar under vintern tror jag är riskabelt. Stjälken äter de inte och axen kan lätt angripas av svampar och bli giftiga . Midsommarråg tror jag är lämpligaste sorten för betning.

Paradiset

  • Gäst
Re:vinterbete
« Svar #6 skrivet: 26 feb-07 kl 17:27 »
Om du vill ha vinterbete kan du även ha en del ljung.
Vet att dom hade det för på västkusten.
Har alldrig testat men läst om det när jag har gått på sandsjöbacka naturresarvat.

Kram

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:vinterbete
« Svar #7 skrivet: 26 feb-07 kl 22:57 »
Ljung har vi haft en tråd om tidigare och det var inget höjdaride med Ljung till får  :-\

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=15161
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

leifhh

  • Gäst
Re:vinterbete
« Svar #8 skrivet: 27 feb-07 kl 09:14 »
Såväl ljung som grönfoderraps, fodermärgkål etc skall väl inte serveras som enda föda. Men som jag läser/tolkar andemeningen i inläggen i trådarna (kompletterat med en koll i Sjödins Får 6:e upplagan) bör det inte vara några problem om de får dylika foder som en del av det dagliga foderintaget. Det är väl inte konstigare än att man inte bara ger hö utan ser till att det finns saltsten och mineralbalja också?

Inget ensidigt foder är i längden bra, och vissa värre än andra är väl kontentan av det hela....

Intressant inlägg av Henning som menar att fodermärgkålen fungerar som flushing... Det hade jag inte hört tidigare.
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 09:15 av leifhh »

Paradiset

  • Gäst
Re:vinterbete
« Svar #9 skrivet: 28 feb-07 kl 14:40 »
Har själv ingen ljunghed men på sansjöbacka så har dem en hyfsat stor ljunghed där både får och kor går. dessa djur har inte ljungen som enda foder men en ganska stor del av fodret och dom ser både pigga och glada ut och har även fint hull och päls.

Kram

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:vinterbete
« Svar #10 skrivet: 28 feb-07 kl 14:52 »
Det var en rätt intressant artikel i gårdagens ATL om vinterbete i Canada. Korna klarade hela vintern utan tillskottsutfodring!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

leifhh

  • Gäst
Re:vinterbete
« Svar #11 skrivet: 28 feb-07 kl 14:57 »
För er som inte känner till Sandsjöbackareservatet så ligger det i Göteborgs, Mölndals och Kungsbacka kommuner. Man ser det i väster när man kör E6 upp mot Göteborg någon mil före IKEA.

På en liten del av det har en ljunghed återskapats under de senaste 30 åren, en hed som helt riktigt betas av såväl får som kor. Delar av heden bränns emellanåt får att motverka allt förvedad ljung. Reservatet sköts av Västkuststiftelsen. Och är noga övervakat av länsstyrelsen så om det förelåg stora risker med att beta ljung så skulle djuren definitivt inte gått där de går.....

http://www.vastkuststiftelsen.org/VisaNaturres.asp?id=352

leifhh

  • Gäst
Re:vinterbete
« Svar #12 skrivet: 28 feb-07 kl 14:59 »
Det var en rätt intressant artikel i gårdagens ATL om vinterbete i Canada. Korna klarade hela vintern utan tillskottsutfodring!
Scheiss, den artikeln missade jag... Får hoppas att tidningen inte hamnat i kökspannan ännu

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:vinterbete
« Svar #13 skrivet: 28 feb-07 kl 17:47 »
Det var en rätt intressant artikel i gårdagens ATL om vinterbete i Canada. Korna klarade hela vintern utan tillskottsutfodring!

Förbaskade tidningsutdelare som för tredje dagen i rad inte kommit med någon tidning!!!!  >:(

"Klarade" kan ju vara ett rätt vitt begrepp.  ;)Var det så att de överlevde, eller var de i gott hull också?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:vinterbete
« Svar #14 skrivet: 28 feb-07 kl 18:54 »
De vägde kossorna innan och efter vinterbetet och de hade gott hull och tappade inget under vintern.

Hoppas att du hann rädda tidningen undan pannan, Leif! ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

leifhh

  • Gäst
Re:vinterbete
« Svar #15 skrivet: 01 mar-07 kl 08:48 »
artikeln (krönikan) räddad, utklippt och inklistrad bland lite andra artiklar i ämnet......

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:vinterbete
« Svar #16 skrivet: 01 mar-07 kl 13:58 »
Självklart fick vi ingen ATL i efterskott heller...  >:( Men vi fick den vanliga tidningen idag åtminstone, för första gången den här veckan....

Finns artikeln månne på nätet?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:vinterbete
« Svar #17 skrivet: 01 mar-07 kl 16:27 »
Jag tittade på atl.nu men hittade inte krönikan.. Borde du inte kunna ringa o se till att du får den i efterskott? De kan ju inte bara låta bli att dela ut tidningen... :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare
Bokesliden, Erik Forsman, Sebastian Berggren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser