Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineral med eller utan koppar?  (läst 10564 gånger)

Marianne

  • Inlägg: 13
Mineral med eller utan koppar?
« skrivet: 16 aug-06 kl 17:38 »
Hej!

Jag har blandrasfår mellan kött och pälsfår, ska de ha mineraler med koppar eller utan?
Varför ska vissa raser inte ha koppar?

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-06 kl 20:01 »
Jag har Shropshirefår, en köttras. De får inte mineral/koppar utan har endast tillgång till saltsten. Jag har läst någonstans att köttraser inte behöver mineral/koppar, men jag minns tyvärr inte var jag läste det. Artikeln nämnde också att det är olika för olika raser.

Jag vill minnas att det finns en tråd om det här på forumet.

Hittar du inte tråden, hoppas jag någon annan bättre vetande kan ge dig svar.  ;)
« Senast ändrad: 16 aug-06 kl 20:02 av Lena A »

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-06 kl 20:44 »
Hej!
I "Fåråret", en liten skrift utgiven av "Svenska djurhälsovården och länstyrelsen Västra Götaland" som genbanksinnehavare av allmogefår fick för ett par år sen, står det så här: "Det bara är texel och ostfriesiska mjölkfår som inte ska ha för mycket koppar. Har du t ex pälsfår är det mycket viktigt att dom får koppar, men i lagom dos."

Och det här hittade jag på nätet:
"Får behöver koppar, men i lämpliga mängder. Flera foderfirmor har höjt inblandningen av koppar i mineralfoder till 800 mg/kg. Detta är en riskfylld mängd för fåren – lämplig kopparhalt ligger troligen från 250 till högst 400 mg/kg mineralfoder. Köp annat mineralfoder med lägre kopparhalt, eller blanda mineralfoder med 800 mg med minst lika mycket mineralfoder utan koppar."

Jag undrade också hur mycket koppar jag skulle ge mina helsingefår och när jag frågade allmogefårföreningens ordförande Anita Johansson sa hon att hon brukade köpa mineraler med koppar varannan eller var tredje gång och däremellan utan koppar till sina åsenfår. Så jag gjorde som hon rekommenderade och det verkade fungera.
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-06 kl 13:26 »
Jag varierar också. Våra värmlandsfår har på sommaren och hösten mineralbalja utan koppar. Sen när jag börjar ge foder får dom mineraler med koppar och det blandar jag i fodret.

Vad jag har förstått finns det väl inte fårbalja med koppar. Det finns någon balja men den är avsedd för kor. Om det är någon skillnad vet inte jag.
Men det jag har hört och läst så ska inte köttraser ha tillgång till koppar. Något om förgiftning om jag kommer ihåg rätt.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #4 skrivet: 18 aug-06 kl 12:16 »
Det är som tedarix säger bara texel och ostfrisiska mjölkfår som är överkänsliga mot koppar. Men det tydligen mkt vanligare att får uppvisar brist på koppar och inte förgiftning av koppar, så man får inte skrämmas för mycket att aldrig ge fåren kopppar. Har själv texel, korsn. med texel, finull och ryafår och de går i samma grupp. Där är det praktiskt omöjligt att skilja på vilka mineraler de olika raserna äter. Har dessutom våra tjurar i samma hage och de får sin nötbalja med koppar. Försöker göra som mosesmia att köpa varannan gång för att dosen ska bli lagom.

johami

  • Inlägg: 26
    • -
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #5 skrivet: 18 aug-06 kl 14:02 »
Hej.
Jag har köpt stenar där det står "för kor, häst och får". I hur stor utsträckning ska man lita på det?

Såg även en jättefin mineralbalja, på den stod samma sak, men med rekommendationen att viss försiktighet med tillgången skulle iaktagas - vad innebär det och hur kan man styra (läs: kontrollera) det?  :-\

Förra året köpte jag en spann med blandmineral som jag själv doserade i fodret - på så vis visste jag vad de fick i sig.  :P

Sten eller balja? Om man har lös spann med mineral för dosering, kan jag hoppa över sten/balja då?

 ??? Vad är era spontana tankar kring detta?

//Johan

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #6 skrivet: 19 aug-06 kl 19:08 »
Hej alla koppar-till-får-funderare.
Får har en ovanligt smal tolerans mellan brist och förgiftning av koppar jämfört med andra djurslag.
I svin- och nötfoder sätter man till ganska mycket koppar då det kan ha vissa positiva effekter. Det man ska se upp med är det gäller får och för mycket koppar är mineralfoder för nöt som är avsett för dosering. Det innehåller för mycket smaktillsatser och det händer att fåren äter ihjäl sig på det. Använd fårmineralfoder. Baljor eller granulat spelar mindre roll. Vissa av baljorna innhåller även andra godsaker som säkert fåren mår bra av men som är dyrt att tillföra på det sättet.
Använd inte grismjölksersättning till lamm. Den brukar ha extra mycket koppar tillsatt.  Slickstenarna ger så litet intag att risken för förgiftning då är försvinnande liten. Till de känsliga raserna väljer man ett kopparfitt fårmineralfoder.
Följer man de här råden är risken för förgiftning/brist mycket liten.

Jag vill också passa på att försöka avliva en myt och det är missuppfattningen att fåren (eller andra djur) själva känner av brist på mineraler och äter mineralfoder om de behöver.
Fosfor smakar illa och äts inte gärna. Kalcium är mer neutralt i smaken men är inte heller särskilt efterfrågat av våra skyddslingar. Det är de viktigaste mineralerna och för att tillverkarna ska kunna sälja fodret och vi ska lyckas få i det i våra djur krävs att smakmedel tillsätts. Det är vanligt med salt och lucernmjöl. Vitaminpreparat i pulverform är ofta baserat på vetemjöl så det är samma sak där. Det är inget djur som äter av vitaminpreparaten för att de känner något behov.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #7 skrivet: 07 okt-06 kl 22:03 »
PRECIS VAD JAG HAR GRUBBLAT ÖVER.. jag har gutefår o har hört att dom är jättekänsliga mot koppar.. nån som vet?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #8 skrivet: 08 okt-06 kl 12:42 »
jag har gutefår o har hört att dom är jättekänsliga mot koppar.. nån som vet?
Var "hör" ni allt underligt egentligen  ???
........................................................................................
Föreningen Gutefåret säger t.ex i handboken:
Se till att fåren har fri tillgång till mineralslickbalja eller mineralfoderblandning..
Men inget om att Gutefår skulle vara känsliga för koppar..
................................................................................................
Här en Artikel jag läst i Tidningen Gutefåret 1/2005:
av Åsa Lindqvist
Leg.Veterinär Sv.djurhälsovården
/

Ska fåren ha koppar?

Ja! Fåren ska ha koppar!
Koppar är ett livsnödvändigt spårämne. Koppar spelar en viktig roll i bildandet av immuniteten mot sjukdomar, till exempel inälvsparasiter.
Kopparintaget är avgörande för ullkvalitén.
Får som har kopparbrist får en sträv, oelastisk ull med dålig glans och lockighet.

Olika raser är olika känsliga för för mycket respektive
för lite koppar. Vi vet att gotlandsfår (pälsfår) lätt
drabbas av kopparbrist om de inte får koppar i fodret.
Det fanns anledning att tro att våra övriga lantraser också är känsliga för kopparbrist.

I vissa områden i vårt land är kopparbristen i grödan
känd: till exempel på sandiga jordar i södra och östra
Sverige och i Norrlands inland.
Här är det extra viktigt att man ser till att fåren äter kopparberikat mineralfoder.

Vilken typ av mineralfoder ska fåren ha?
Det går bra att välja ett mineralfoder som kan ges till får
eller nötkreatur. Kopparhalten bör ligga på 250-400 mg
per kg. Kalcium-fosforkvoten (Ca/P) bör ligga på 1.8-
2.2, såvida tackorna inte får hö eller ensilage som
innehåller mycket klöver. Då kan kvoten vara lägre,
eftersom klöver oftast innehåller mycket kalcium.

Det är bra om fåren dessutom har en
slicksten, eftersom en del hellre slickar på en sten än
äter lösa mineraler. Det ska vara en sten med salt och
spårämnen, inklusive koppar.

Granulerat mineralfoder i säck innehåller också vitaminer.
De är viktiga, särskilt under stallperioden, när
djuren inte får vitaminer via solljus och grönt gräs.
Kontrollera att sista förbrukningsdatum inte kommer att
passeras under tiden som du utfodrar mineralerna – då
kan vitaminhalterna bli för låga.
Åsa Lindqvist Leg.Veterinär Sv.djurhälsovården/
« Senast ändrad: 28 dec-06 kl 19:08 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #9 skrivet: 09 okt-06 kl 18:46 »
En mycket informativ artikel i ämnet finns på sid 7 i Jordbiten nr 4 2005, en skrift från Länsstyrelsen i Västra  Götalands län. Gutefår kan där jämställas med gotlandsfår (eller pälsfår som de kallas i artikeln). Alla får kan med fog anses som mycket känsliga eftersom steget mellan brist och förgiftning är förhållandevis litet. Lägg märke till att kopparinnhållet i vallfodret kan vara så enormt varierande.

http://www.o.lst.se/o/Publikationer/Publikationer+Landsbygdsenheten/Jordbiten.htm

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #10 skrivet: 10 okt-06 kl 14:09 »
Ni kan även koola svenskadjurhälsovårdens hemsida om får...
"fårhälsovården...

ni kan även kontakta får hälsovetrinärerna och få de senaste rönen....

Alla får behöver mineraler..

annars blir deras imunförsvar nedsatt och de blir mer känsliga för sjukdomar och parasiter tex...

länken...

www.svdhv.org
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #11 skrivet: 10 jan-07 kl 07:01 »
Då undrar jag vilken sorts mineraler ni ger? (märke) Jag har köpt mineralsten hos den lokala foderhandlaren, och där fanns bara en sort, som visade sig vara utan koppar. Nu tänkte jag göra en visit hos LG-produkter, och när jag tittar på hemsidan finns det tre olika baljor; en för tackorna före och efter lamning, en till tackor och bagge om man vill flusha, och en till slaktlamm.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #12 skrivet: 21 jan-07 kl 21:53 »
Det är en osynlig bild?  :o

Pia

  • Gäst
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #13 skrivet: 22 jan-07 kl 15:45 »
Hej! Intressant med så mycket svar och olika alternativ :D.
Jag ställde denna fråga till mig själv när jag skaffade får och läste då på Allmogefårs hemsida att allmogefåren bör ha mineral med koppar. Har allmogeblandningar. Som flera andra har jag varierat mineraler med och utan tillsatt koppar. Tyckte att det blev en viss skillnad med koppar, men kan inte säkert veta att det var det och inte byte av mark eller avmaskning. Då fick dem en vanlig saltsten utan mineral.
Sedan ett tag har jag övergått till Alg-börjes mineraler (via alger) och deras foderkalk för att prova och köpt en salt/mineralsten på Granngården.  Vet ej om det blir för mkt? Kändes tryggt att ge lite av varje.  Kan inte ännu säga vad resultatet blir, om det blir skillnad eller inte. Dem verkade inte måttligt förtjusta i att man strör över detta över diverse tillägg över maten (som någon skrev), förutom algerna som dem verkar älska! Däremot kalken tyckte dem var konstig men har vant sig. Eftersom dem älskar kraftfodret och havrekross äter dem allt som blandas i, så ner går det   ;).

Undrar om någon har erfarenhet av om det blir skillnad att ge mineral/saltsten eller alternativt saltsten + mineralbalja?

/Pia

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Bildfråga....
« Svar #14 skrivet: 24 jan-07 kl 18:01 »
Det här är en kul bild men vet ni vad den föreställer ?

två svar är rätt..men jag tänker speciellt på det ena...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: kopparbrist..
« Svar #15 skrivet: 24 jan-07 kl 18:50 »
Jamen det var ju precis det det var !  ;D
det svarta är ullen innan kopparbristen och sen blev den ljus när kopparbrist uppstod.

den andra ev.orsaken:
på våren apr-maj minskar den normala prod. av svart pigment, och ett vitt band kan bli synligt i bottenullen.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Mineral med eller utan koppar?
« Svar #16 skrivet: 30 jan-07 kl 14:04 »
Hej,
Försöker lägga in en bättre länk till den intressanta artikeln av Jesper Eggertsens o Camilla Johansson om koppar i mineralfoder m.m.
Välj nr 4 dec 05, där finns den på sidan 7.

http://www.o.lst.se/o/Publikationer/Publikationer+Landsbygdsenheten/Jordbiten.htm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser