Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dals-Pärlhöna  (läst 25825 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #20 skrivet: 16 maj-12 kl 12:56 »
Här en till bild på delar av min avelsgrupp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

 

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #21 skrivet: 16 maj-12 kl 17:48 »
Så fina, vad sugen jag blir. Vilken färgvariation hos kycklingarna!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #22 skrivet: 16 maj-12 kl 18:24 »
Här en till bild på delar av min avelsgrupp.

Dom ser inte ut som jag föreställer mig dalska pärlhöns. Dom jag har sett har vita fjädertoppar som gett dem namnet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #23 skrivet: 16 maj-12 kl 18:31 »
Dom ser inte ut som jag föreställer mig dalska pärlhöns. Dom jag har sett har vita fjädertoppar som gett dem namnet.
Kolla in Johan P:s hemsida, han har bild på dalska pärlhöns där. De varierar också i färg på samma sätt som mina. Mina djur härstammar från samma besättning som Johan P:s, om jag förstått det rätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #24 skrivet: 16 maj-12 kl 18:43 »
Ja, en del kanske kan sakna "pärlor".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #25 skrivet: 17 jun-12 kl 15:56 »
...De är lite blyga ännu, men blir modigare för varje dag...
Min är inte blyg alls  :-*


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #26 skrivet: 17 jun-12 kl 17:47 »
Vilken snygging. Måste komma ihåg och uppdatera med mina växande kycklingar när jag har tid. De kan verkligen variera i färgteckning, men kroppsformen och storleken är homogen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
Dals-Pärlhöna
« Svar #27 skrivet: 27 jan-13 kl 10:55 »
Håller med! Synd att de inte räknas som lantraser.
Jag ska skaffa Dals-Pärlhöna igen, kläckte fram en kyckling i fjor men den blev sjuk och fick avlivas. Det var den sötaste, trevligaste hönan någonsin. Även de andra jag har träffat verkar ha hög inbyggd tamhetsfaktor  :-*
Sedan har jag fått lära mig att det är fel att säga "dalsk", för det betyder "från Dalarna" vilket ju inte stämmer. Man kanske kunde enas om det korrekta Dals-Pärlhöna.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #28 skrivet: 27 jan-13 kl 12:26 »
Vilken fin bild! Jasså heter den Dals-pärlhöna? Då ska jag börja kalla den för det :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #29 skrivet: 27 jan-13 kl 14:08 »
Jag har också dals-pärlhöna. Hönan på svarthönans bild är kläckt ur ägg från mig.
xxxxxx

(annonsinslag red.)
« Senast ändrad: 28 jan-13 kl 23:20 av Sirpa »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #30 skrivet: 27 jan-13 kl 14:30 »
Ieenilorac: hur många hönor och tuppar har du och varifrån härstammar de?
Kung Tulle: Ja det är ett problem, men nu finns Torparhönsen och Dals-pärlhöna i härstamningsmessigt säkra besättningar och det är "bara" att uppföröka dem. Har du kollat med genbanksansvarig för rasen?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #31 skrivet: 27 jan-13 kl 14:32 »
Mina hönor härstammar från samma besättning som JohanP:s. Jag har 7 hönor och 2 tuppar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #32 skrivet: 27 jan-13 kl 14:35 »
Okej, vilka färger har du?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #33 skrivet: 27 jan-13 kl 14:39 »
Svart, svart med guldkrage, svart med silverkrage, gulbrun med mörkare krage, svart med vita stänk, gulbrun med ljusare stänk. Det finns också anlag för vitt med svarta tecken. De har väldigt varierande färg, tyvärr har det varit tuppar som fått de roligaste färgerna hitintills. Ska kläcka på ordentligt i sommar, så jag får en bättre bild av hur variationen ser ut. Äggen har väldigt vacker form, och äggfärgen går från off-white till puderrosa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #34 skrivet: 27 jan-13 kl 14:55 »
puttar upp  :)
Höns och Liljor i min trädgård.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #35 skrivet: 09 mar-13 kl 23:28 »
På FB kan man gå med i en grupp som hetar Torparhönsens Vänner, men man kan också diskutera och lägga ut bilder på Dalspärlhöna :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #36 skrivet: 10 mar-13 kl 07:58 »
Här är en bild på två av mina fina djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #37 skrivet: 10 mar-13 kl 10:50 »
Nu vill jag garanterat ha sådana djur!!!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #38 skrivet: 16 maj-13 kl 21:19 »
Puttar upp denna tråd! Nu funderar jag på att skaffa en trio med sånna här, kan någon övertala mig så att jag verkligen skaffar dem??? :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Dals-Pärlhöna
« Svar #39 skrivet: 22 maj-13 kl 10:00 »
Är det någon som har vägt sina Dals-Pärlhöns? Någon som har en siffra på hur många ägg de värper per år? Genomsnittlig äggvikt? De ägg jag har vägt har vägt 28, 32, 32, 32, 33, 33, 33, 36 och 37g. Kan vi inte försöka sammanställa lite mer fakta här, det finns ju INGENTING.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 3 användare
xaelanar, Skaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser