Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?  (läst 7733 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« skrivet: 21 aug-18 kl 14:10 »
Ibland är jag så trött på att söka svar att jag slänger ut frågor.

Måste man skala äpplena när man gör mos?
Likadant med kärnor. De anses ju göra nytta (i magen)


När man gör en äppledrink delar man ju äpplet i 4 delar. Bara tar bort skaftet. Sen kör det med vatten+ ev. andra saker. Sen drar i sig allt, med skal ock kärnor.


Kan man inte göra likadant med äpplemos? Köra äpplena i i snurran ock koka sen med socker osv.


Eller lägga mixade äpplen i en plastpåse ock frysa. Senare då man har mer tid kunde man koka med socker.

Äpplena ramlar ner ock blir dåliga , men jag hinner bara inte sitta ock skala osv nu för att göra mos  .Det är så mycket annat att göra.


Att lagra äpplen i källaren funkar dåligt. Det kommer alltid in möss där.Antingen genom dörren då man vädrar eller på annat sätt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-18 kl 14:25 »
Jag vet inte, men en del kan gå, en del ger en känsla av typ små pappersbitar i munnen, antar det beror på sort, mognad, mm, men många sorter går nog att köra som de är, har du mycket fallfrukt nu kan man ju provkoka några och se hur det blir när man vispat klart, minns en del bagerier i Ungern använde hela äpplen på tiden det begav sig, som barn tyckte man väl att det var litet sisådär att bita i kärnorna, men är man inte så känslig så går det nog, dock smakar väggarna i kärnhuset inte särskilt bra om de förekommer i stor mängd, blir typ som naglar eller plastbitar i moset.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-18 kl 15:20 »
Nej, du behöver varken skala eller kärna ur äpplena.  Lägg rena delade äpplen i grytan och låt massan mosa sig på svag värme så att den inte bränns, ev kan du tillsätta lite vatten.
Sen kör du äppelmassan i en passervagga och får ut ut ett mjukt fint mos som du kan sockra efter behag eller inte.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #3 skrivet: 21 aug-18 kl 16:38 »
Tack för svar!

Ja en passervagga behövs nog. Undrar om ICA eller Coop har?  Jag minns de där i trä man hade förr.

Jag sticker till Coop ock kollar. De moderna är i plast. En del använder en större sil med ock trycker med en stöt i trä. Jag kollade lite filmer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #4 skrivet: 21 aug-18 kl 17:06 »
Fungerar en vanlig för potatismos?
(Personligen är jag väldigt "allergisk" mot kärnhusbitarna)
(Jag har också en heldel äpplen jag tänkt koka mos på)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #5 skrivet: 21 aug-18 kl 18:43 »
Jag var så sugen på äpplemos att stack ock köpte en sån där vagga i svart plast. 59 kr på Coop.

Sen hade jag ett svagt minne att jag redan hade en likadan hemma. Jodå i källaren fanns en likadan i vit plast. Ska nog ge den till en kompis som har äppleträd ock skicka med ett bra äpplemosrecept.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #6 skrivet: 21 aug-18 kl 19:15 »
Fungerar en vanlig för potatismos?
(Personligen är jag väldigt "allergisk" mot kärnhusbitarna)
(Jag har också en heldel äpplen jag tänkt koka mos på)

Det borde den göra. (Själv skalar jag och skär bort kärnhus och fula bitar kokar och kör det sista med mixerstav. -jag gillar inte heller  kärnhusrester)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #7 skrivet: 21 aug-18 kl 20:56 »
Gillar inte alls när det är småhårda saker i moset, min mor lät det alltid vara kvar men jag gör utan.
jag gör mitt mos i saftmaja, får lite go äppeldricka och ett bra mos som går ta som det är men ibland kör jag mixerstaven lite i det för att få det lite finare.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #8 skrivet: 21 aug-18 kl 21:44 »
Nu var det väldigt länge sedan som jag var med och gjorde äppelmos, men vi har alltid kokat äpplena hela med skal och allt (till och med pinnen) i vatten. Sen när de är mjuka så körde vi dem genom något tillbehör på hushållsassistenten. Den spottade ut skal och kärnor på ett ställe och äppelmos på ett annat ställe.
Sen blandades det i socker. Tror inte vi hade något konserveringsmedel i utan på toppen av moset i burken lades ca 1 cm lingonsylt ut som skydd.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #9 skrivet: 21 aug-18 kl 21:59 »
Jomen, det stämmer, jag minns också detdär tillbehöret, men vi använde det aldrig i "modern tid" jag vet inte varför, men tippar på att ingen visste att de skulle kokas först och att det inte fungerade lika bra med råa, hårda höstäpplen... Det var i allafall såvitt jag minns en hylsa med en skruv inuti och en sil under av plåt samt en ränna ut där axeln slutade där kärnorna skulle passera ut.

(Jag måste faktiskt prova detdär med saftmajan)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Matglada Tänkaren

  • Inlägg: 138
    • Dalarna
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #10 skrivet: 29 aug-18 kl 22:26 »
Vi tar endast ur kärnhuset genom att dela med en äppeldelare i flera delar. Ibland tar vi bort skalet ibland inte. Lägg med pyttelite vatten i en gryta. Koka upp helt kort, bitarna ska ha spänsten kvar. När det kallnat rör vi ner vaniljpulver i några satser och kanel i andra men det mesta är okryddat.[/size]
Packar i påsar och fryser.  Små satser gör att äpplena inte hinner oxiderar och blir bruna. En del av det bruna försvinner när man kokar.
Sen använder vi dem hela vintern som osockrad kompott eller mixar till ett mos. Inget socker eftersom våra sommaräpplen är så söta. Men det är ju enkelt att tillsätta om man vill.
Även enkelt att koka en smarrig chutney. Ta upp en påse och låt koka med chili, lök, gula russin, en kanelstång, gula senapsfrön, calvados, socker, salt, en GOD äppelcidervinäger (hoppa över vinägern om den bara är sur!)och pyttelite nejlika. Supersmarrigt och den bästa chutneyn hos oss. ;D  Mammas gamla fina recept.
Eller blanda helt enkelt en påse med socker eftet behag om du vill ha vanligt äppelmos.
Passa på att göra äppelcidervinäger nu så du har till nästa år. ;)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #11 skrivet: 30 aug-18 kl 07:29 »
Saftmaja har vi även använt, man får både mos och äppelsaft.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #12 skrivet: 30 aug-18 kl 11:50 »
Jag mikrar en del varje dag och fryser in.  Stora fördelen är att man slipper dra fram massa grejer.  Sköljer äpplena om skalet får vara kvar,  skär av bitar, liten kniv, slarviga bitar, ner i en djup tallrik. Med eller utan skal beroende på hur tjockt skalet är (på t.ex Transparent Blanche får det sitta kvar). Sätter in tallriken in mikron och tajmar så att äppelbitarna blir mjukkokta.  De förlorar mycket i volym också vilket är bra när man ska frysa in.  Låter svalna och puttar ner i plastförpackningar. 

Eftersom jag ändå inte kan äta råa äpplen (allergi-kli i munnen) har jag fått upp en bra snits på att skära bitar av äpplen inför mikrandet.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #13 skrivet: 30 aug-18 kl 13:49 »
Jag har gjort mängder med äppelmos. Jag delar dom i halvor, lägger dom i en stor gryta, häller på sockret och knappt en liter vatten. Sockret gör att äpplena mjuknar snabbare. Sen kokar  jag äpplena till dom blir mjuka. Jag har en potatismosstöt som jag med jämna mellanrum trycker ned dom okokta som ligger överst. När allt är mjukt tar jag fram vår köksmaskin och monterar köttkvarn och passerapparat. Sen är det bara att köra igenom äpplena, moset rinner rakt ned i en bunke, skal, skaft kärnhushusväggar och kärnor hamnar för sej. När moset svalnat paketerar och fryser det. När jag ska göra äppelbitar i andra sammanhang har jag en finurlig plåtgrej som ser ut som en blomma med plåten på kant, när man trycker den genom äpplet har man både kärnat ur och skurit äppelbitar på en gång.   
kretslopp

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #14 skrivet: 07 sep-18 kl 18:14 »
Jag skalar och skär upp äpplen i bitar har i ett kryddmått askorbinsyra när det fortfarande är lite crunch i äppelbitarna kör jag i mixern och tillsätter lite socker. På så sätt får jag ett ljust fint äppelmos som alla uppskattar. Inte en enda kärna får komma med då det ger en bittermandelsmak på hela moset.

Postat med Alternativ.nu´s app


  • Gäst
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #15 skrivet: 08 sep-18 kl 23:23 »
Jag gjorde äpplemos. Kollade några recept i datorn. Jag klöv äpplen ock några päron skal ock kärnor fick vara kvar. Kokade i 10 min. eller lite mer i ganska mycket vatten. Sen slevade över äpplen i en mindre gryta. Jag hade vägt grytan. Sen mosade ner äpplemoset med en modern vagga i grytan. Äpplemoset vägde 1 kg.


Sen hade jag i 400 gram socker ock värmde så sockret smälte i moset. Sen tog av grytan. Fick svalna. Sen blanda 1 tesked Atamon i en kopp med äpplemos...sen blanda ner det i moset.


Sen ner med moset i glasburkar. Sylttratt är en bra uppfinning. Jag steriliserar inte. Sköljer med kokt vatten/vatten i burken ock Atamon. Jag har på typ glad plast folie eller vad det heter innan locket sätts på. Det blir som en packning. Sen vänder jag ofta burken upp ock ner då sylt osv. lagras.

Jag använde inte askobinsyra. Hoppas det går att äta sen. Det blev en del disk sen. Ska datera ock kolla om det går bra att ha burkarna i garaget. Det är kallare där än i källaren. Ja det var ju kul att göra egen äpplemos. Lite självförsörjande är man allt.
« Senast ändrad: 09 sep-18 kl 17:16 av Fixasjälvkille »

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #16 skrivet: 12 okt-18 kl 18:10 »
Kenwood (tidigt 70-tal) med mos-tillsats.
Kvartar äpplena, låter de koka i en stor gryta med pinnar, larver och allt.
Fiskar upp dem och sedan ned i maskinen. Mos ut i ena hålet på mos-tillsatsen och "icke-mos" ut i det andra.
Moset vägs, 2 dl socker/kg och 1 krm askorbinsyra/kg.
Kokar upp allt och låter det bubbla ordentligt innan det läggs på burk eller fryses.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #17 skrivet: 12 okt-18 kl 20:08 »
Jag tar bara bort dåligt, kokar och sen allt (skal och kärnhus) genom kvarnen. Blir lite bitar av saker men det gillar jag :) Röda äpplen ger ett rödaktigt mos.
Sen är det en smaksak hur man konserverar, Jag har i socker och natriumbensoat men det är för att jag äter upp burkarna för långsamt så dom måste hålla en stund i kylen när jag öppnat en.

Amders

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #18 skrivet: 12 okt-18 kl 22:05 »
Jag vevar mina äpplen genom en äppelsvarv, krossar det svarvade äpplet i handen och släpper ner det i en kastrull med med skvätt vatten. Jag tycker att det är tillräckligt enkelt och snabbt för mina behov, en 10litershink tar ca 30 min att fixa till mos. Så kan man lyssna på en pod under tiden  :)

hemul

  • Inlägg: 23
SV: Hur gör man äpplemos på ett enkelt sätt?
« Svar #19 skrivet: 31 okt-18 kl 13:59 »
Använd en äppelsvarv. Skala och kärnar ur i ett svep. Det blir ringar, eller rättare sagt spiraler, men det kvittar ju. Jag skaffade min som hjälpmedel när jag torkar äpplen och päron, men den underlättar moskoket också. Går mycket snabbare och är snällare mot händerna. Jag har Moster Huldas. Kan hittas för under 200 kr.
https://www.mosterhulda.se/

Nu ska jag posta frågan jag kom hit för. Jag lyckades nämligen ofrivilligt demontera min och får inte ihop den.  ;)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, Lindsey72

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser