Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa kalkon  (läst 11302 gånger)

tossefarmor

  • Gäst
Skaffa kalkon
« skrivet: 29 dec-14 kl 14:46 »
Jag skall skaffa kalkoner, men det finns ju inte så mycket information.
Undrar över hus till dem, foder, om de behöver extra på vintern, ja så mycket som möjligt.
Är tacksam över all information och tips från er .

tossefarmor

  • Gäst
SV: Skaffa kalkon
« Svar #1 skrivet: 30 dec-14 kl 09:28 »
Ingen?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #2 skrivet: 30 dec-14 kl 10:19 »
Mycket av kalkonhållning är liknande som för höns.  Fast att kalkoner är MYCKET större och tyngre, särskilt tupparna.
Själv har jag haft bronskalkoner, så detta gäller för dem.
Trots sin tyngd flyger de bra,  och vill gärna flyga upp på tak av mindre byggnader och upp i träd för att tillbringa natten där.
De är mycket köldtåliga.
Mycket goda ruvare och mammor,  det är fantastiskt att se dem i någorlunda fria, naturlika förhållanden, och detta är absolut det bästa sättet att föda upp dem.  Det kan vara svårt att få maskinkläckta ungar att börja äta.
 
Kalkoner har mycket god foderomvandlingsförmåga.

Ja, detta var lite om mina erfarenheter.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Skaffa kalkon
« Svar #3 skrivet: 30 dec-14 kl 13:52 »
Tack sonja för svaret.

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #4 skrivet: 30 dec-14 kl 14:08 »
Kalkonkycklingar är i extremt behov av värme och proteinrik mat dom första 8 veckorna. Har dom inte en kalkonmorsa som ser till dom så måste man ta hand om dom extra mycket. Dom är inte heller de vassaste knivarna...

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Skaffa kalkon
« Svar #5 skrivet: 31 dec-14 kl 20:26 »
Jag minns en rad jag läste på en engelsk sida, att kalkonskötsel var som att sköta om höns, fast kalkonerna behöver lite mer "babying", ungefär "uppassning". Vad det gäller mer specifikt minns jag inte, förutom att kalkoner tydligen ibland inte fattar att de ska in när de regnar, stannar ute, blir förkylda och dör (!)…

MVH Hönskille som aldrig haft kalkoner själv.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #6 skrivet: 01 jan-15 kl 07:42 »
Jag vill tycka att vuxna kalkoner är synnerligen  kompetenta,  särskilt honorna. Tupparna kan förefalla lite löjliga med sitt spelande, men när det gäller kan även de ta vara på sig själva.
Ungarna däremot,  där är ett problem. De förefaller totalt sakna självbevarelseförmåga.

Men går de med en kalkonmamma tar hon hand om dem perfekt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Malin på torpet

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Skaffa kalkon
« Svar #7 skrivet: 01 jan-15 kl 12:30 »
Jag funderar också på att skaffa kalkoner.
Är de bra på att hitta mat om de får gå fritt ute, som lantrashöns?
Jag vill gärna ha fjäderfä som ger så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Mvh
Malin
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #8 skrivet: 01 jan-15 kl 13:28 »
Mina bronskalkoner var mycket goda fodersökare och slyröjare.
Men självklart krävs det en hel del foder också,  det är ju stora djur, så det skulle behövas stora ytor med omväxlande terräng för dem annars.
Dock lär kalkoner vara de fjäderfä med bäst foderomvandlingsförmåga.
Däremot gäss blir mer ekonomiska eftersom de till stor del lever på gratis foder (bete, hö som man gör själv)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Skaffa kalkon
« Svar #9 skrivet: 01 jan-15 kl 18:41 »
Däremot gäss blir mer ekonomiska eftersom de till stor del lever på gratis foder (bete, hö som man gör själv)

Men gäss förlorar man väl på i och med kostnaden för allt vatten de helst ska bada i.  :P

Är riktigt nyfiken på kalkoner. Skulle vara kul att ha något lite mer ovanligt än höns. Om man är för blödig för att mörda kalkonerna, lägger de åtminstone ägg man kan äta? Skulle känna bra att åtminstone ha lite nytta av dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Malin på torpet

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Skaffa kalkon
« Svar #10 skrivet: 04 jan-15 kl 16:41 »
Däremot gäss blir mer ekonomiska eftersom de till stor del lever på gratis foder (bete, hö som man gör själv)

Då kanske jag ska vänta lite med kalkoner och se hur det fungerar med ölandsgässen jag precis har skaffat.
Tack för svaret :)
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Skaffa kalkon
« Svar #11 skrivet: 04 jan-15 kl 19:01 »
Jag köpte 5  brons och 5 brons/but. Alla överlevde.
Sen köpte jag ca 100 but. Alla var pigga och glada på kvällen, men varje morgon låg ett par döda. Verkade kvitta hur noga man än var med hygien, värme, kalkonmat. Min erfarenhet är att industrikalkoner är extremt känsliga  som små, medan andra är mer härdiga.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Honstorp

  • Inlägg: 18
    • Öland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #12 skrivet: 05 jan-15 kl 19:03 »
Har du höns Weasel?
är 16 år har vaktlar kalkoner och tre sorters höns men vill ha all fåglar som går att ha :)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Skaffa kalkon
« Svar #13 skrivet: 05 jan-15 kl 20:02 »
Har du höns Weasel?

Ja.
jag vet att höns och kalkoner kan smitta varandra med diverse skit. Men vad jag läst ska kalkonerna i så fall bli trötta pch hängiga och lägga gul diarre. Men de här kalkonkycklingarna dog verkligen knall fall. Superpigga på kvällen, döda på morgonen. Orkar inte ha kalkoner igen i alla fall  för det kändes så sorgligt när man tyckte man  verkligen  gjorde allt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #14 skrivet: 24 jan-15 kl 22:18 »
I handboken stod att de äter nässlor. Är det som med får /getter att de bara äter blommorna?

Honstorp

  • Inlägg: 18
    • Öland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #15 skrivet: 28 jan-15 kl 17:56 »
Mina åt upp ett helt buskage med nässlor :)
är 16 år har vaktlar kalkoner och tre sorters höns men vill ha all fåglar som går att ha :)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Skaffa kalkon
« Svar #16 skrivet: 28 jan-15 kl 22:58 »
Mina älskade nässlor, åt allt utom stjälkarna.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #17 skrivet: 01 feb-15 kl 20:39 »
Då kanske man skulle våga skaffa kallikoner då. Har hört att det är ena riktiga matvrak så det är det som hållit tillbaka mig ialla fall.

Honstorp

  • Inlägg: 18
    • Öland
SV: Skaffa kalkon
« Svar #18 skrivet: 30 mar-15 kl 17:17 »
Mina brons äter 50% gräs 20%korn 20% majs och resten värpfoder/gödfoder så de blir inte så dyra bara man kan köpa spannmål billigt av någon.
är 16 år har vaktlar kalkoner och tre sorters höns men vill ha all fåglar som går att ha :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 3 användare
Hans Hultén, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser