Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knep för att få igång värpning hos kalkoner?  (läst 4400 gånger)

IrreVirre

  • Gäst
Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« skrivet: 13 apr-04 kl 18:17 »
Hejsan!!
Jag har en Kalkontupp och sex honor och nu försöker jag få ägg av dom till kycklingar. Men jag har inte lyckats få mer än 6 stycken ägg och undrar nu om du har något knep för att få dom att börja lägga ägg eller om du ger dom något speciellt foder. Själv ger jag mina kalkon värp blandat med kornkross och snäckskal. Jag kan inte ge dom för kraftigt att äta eftersom dom går tillsammans med höns, utifall inte hönsen tål det.

Tack på förhand MVH/ Irene
« Senast ändrad: 15 sep-04 kl 12:52 av admin »

Kungen i Kornhall

  • Gäst
Re:Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-04 kl 22:22 »
Försök med att öka antalet ljustimmar till 14-15 tim per dygn, då känner de att det är VÅR, och får förhoppningsvis vårkänslor. Äggläggningen styrs av hormoner som påverkas av antalet ljustimmar Det räcker med elektriskt ljus före eller efter den naturliga dagsdosen. Sen bör du fundera på vitaminer, d.v.s om dom inte går ute och hittar det själva så kan du ge dom späda eller torkade nässlor, rivna morötter och groddar av alla slag. Detta är bra för hönsen också, och ger gulare äggula. Bipollen är en dyr men bra lösning om man har värdefulla avelsdjur som man "måste" få ägg efter.   Lycka till
« Senast ändrad: 15 sep-04 kl 12:52 av admin »

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-04 kl 08:43 »
Vad är bipollen?! Lät intressant.
« Senast ändrad: 15 sep-04 kl 12:52 av admin »
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« Svar #3 skrivet: 15 sep-04 kl 12:54 »
Inlägg flyttat från avdelningen Djurannonser (svar på numera borttagen annons)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« Svar #4 skrivet: 15 sep-04 kl 14:28 »
Jag råder dig att låta dem vila över hösten och vintern. I slutet av januari kan du sedan börja ge dem vete, solrosfrö och krossade ärtor + lite flytande E-vitamin i dricksvattnet så ska du se att de snart börjar värpa. Däremot är det inte nödvändigt att ge dem högproteinvärpfoder utan det räcker  med allveg och kalkonkycklingarna växer bättre = saktare på allveg än på kalkonstart så risken för benfel är därmed minimerad.

Kalkoner är mycket mindre domesticerade och därmed mer naturligt årstidsbundna än höns så de håller sig till säsongsvärpning mars - augusti.
Lycka till, kalkoner är härliga fåglar. Jaghar skrivit en del om deras foder m.m. på min hemsida. Du är välkommen att läsa mer där om du vill   http://hos.sandnet.se/stackmurs
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« Svar #5 skrivet: 16 dec-04 kl 14:02 »
Jag har fått rådet att om ens hönor sluttar att värpa skall de få fiskleverolja men bara i en vecka anars får man fisksmak på äggen, jag tror att de skulle kuna fungera på kalkoner.
I år började mina kalkoner att värpa under julhelgen 2003 de var lite väl tidigt , men orsaken var att de bodde i ett växt hus och fick maximalt med ljus de slutade inte fören i sommras.(2004)
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« Svar #6 skrivet: 16 dec-04 kl 16:20 »
Jag tror att ljuset har stor betydelse.Mina har ruggat färdigt och det är lagom varmt +att det är väldigt ljust i stallet och  hon lägger väldigt mycket ägg just nu :)/Anna.D

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Knep för att få igång värpning hos kalkoner?
« Svar #7 skrivet: 12 jan-05 kl 10:12 »
För cirka en vecka sedan flytade jag in mina kalkoner i växthuset som vanligt, när jag gorde detta var jag tvungen att klippa vingarna på dem efterssom de anars tar sönder glaset.
När jag gorde detta satt jag ine i växthuset, min kalkont tupp pontus var den första jag gorde han är altid snäll och lätthanterlig, när jag sedan skulle göra hans två honor blev han mycket intreserad av dessa.
Så fort jag la hönan på golvet för att klippa vingarna puffade han upp sig och kom fram och spelade.
Efter en liten stund var han väldigt benägen att kliva upp på ben ligande honan för att parsig.
Han reagerade på åsynen av en ligande kalkonhöna som något oerhörtinbjudende.
detta var starten han behövde, inan jag flytade in dem hade han inte spelat sen i sommras, nu gör han de för jämt. ;)
Så de är bara att vänta på äggen
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 5 användare (2 dolda)
TanishaMad, Nina W, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser