Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små lamm - stödmata?  (läst 4523 gånger)

Har allt

  • Inlägg: 4
    • Småland
Små lamm - stödmata?
« skrivet: 31 mar-17 kl 14:25 »
Hej
Jag är ny som fårägare och våra två tackor har lammat, det ena för två veckor sedan och det andra i förrgår kväll.
Hon som fick senast fick två pyttesmå lamm, har inte vägt dem men uppskattar dem till 1,5 och två kilo.
Jag har suttit mycket och observerat dem. Tackan står stilla emellanåt och tvåkiloslammet har jag sett dia och det andra har jag sett stå under tackan men är osäker på om hon fått någon mjölk. De verkar rätt så pigga och vilar ömsom går omkring emellanåt, de skuttar dock inte runt som de andra lammen gjorde när de var två dygn. Jag har försökt hjälpa den minsta att dia men den ville absolut inte ta spenen. Jag slutade efter en stund och tänkte att den kanske inte var intresserad för tillfället. Jag är egentligen inte orolig eftersom jag tror att den/de skulle vara medtagna ifall de inte fått i sig någon mjölk alls.
Hur vet jag att de får tillräckligt i sig och behöver jag stödmata? Har pulver hemma men vill helst mjölka tackan och ge den mjölken i så fall. Tackan har olika storlek på sina juver men jag har provmjölkat och det kommer från båda. Är tacksam för tips och råd.
Mvh

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-17 kl 17:06 »
Eftersom lammen föddes i förrgår, så måste båda lammen nog fått i sig råmjölk. Känn efter med lillfingret om lammen är varma i munnen. Då har de ätit båda två!

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-17 kl 17:19 »
Jag skulle nog stödmata genom att mjölka tackan och ge i nappflaska till lammen. I synnerhet om dom är små. Dom borde hoppa och skutta lite efter två dygn tycker jag. Kolla som sagt att dom är varma (minst 39 gr), får dom för lite mat har dom svårt att hålla värmen. Dom första fem dygnen är mest kritiska. Lycka till !
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-17 kl 18:19 »
Grattis till levande lamm, och välkommen hit!  :)

  Jag tycker också att du ska titta mera på hur lammen mår än på siffror!  Kolla särskilt hur de utvecklas, om det går åt rätt håll hyfsat fort.

  Att ge tackans mjölk i flaska är så nära "originalet" man kan komma, och du får lite mer koll på att båda spenarna är friska.  Om den ena spenen mår dåligt, så kanske inte tackan orkar stå still när det svagare lammet (som ju oftast får den sämre spenen) försöker dia?  Du har väl harvat igenom allt om vitaminer och selen, antar jag?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Har allt

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-17 kl 21:55 »
Tack för välkomnandet! Har varit med förr men tiden försvann till annat och mitt gamla konto vet jag inte om det finns kvar.  :D
Lammen verkade mycket piggare ikväll och de var varma i munnen. Nu krumbuktade de sig lite mer som de andra lammen. Verkar friska och inte febriga. Såg båda bajsa gult och det ser jag som ett gott tecken på att de får i sig och att systemet fungerar. Kissade också.
Tackan glömde jag kolla spenarna på, det går bli det första imorgonbitti. Kommer på er inrådan att mjölka ur och ge med flaska samt hålla koll på spenarna så de är okej. På fm verkade hon inte ha ont och mjölken rann till lätt från den mindre spenen.
Inte för att jag tänker göra det just nu men hur tänker ni runt att sondmata? Det är väl bättre när de är för svaga att suga själva från flaska?

Har allt

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-17 kl 22:02 »
Angående selen och vitaminer så får tackorna pellets och saltsten förutom hö och lite grönt som börjat komma. De är hungriga hela tiden och jag får hålla hårt i min kaffemugg för även den är de intresserade av.  ::)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-17 kl 22:15 »
Inte för att jag tänker göra det just nu men hur tänker ni runt att sondmata? Det är väl bättre när de är för svaga att suga själva från flaska?

Sondmata gör man bara om om de inte kan suga. Det finns ju en risk för att det blir fel och det hamnar i lungorna och verkar onödigt att ta den risken i onödan.
Jag tycker man kan känna på magen på lamm om de har druckit eller inte. När jag matat flasklamm brukar jag ibland känna att magen är betydligt större än på de andra lammen som diar och då vet jag att jag övermatar flasklammet.
Om du inte ger tackorna mineralfoder är det en orsak till att lammen är svaga och klena. Du skriver att du ger saltsten och endast saltsten är inte tillräckligt.
De flesta som haft får länge ger förutom fri tillång på mineralfoder även extra doser av högkoncentrerat selen under dräktigheten.
I början när lammen är under en vecka brukar mjölken räcka till även om det är trillingar och du ska inte behöva stödmata. Öka hellre då kraftfodergivan.
Det är först när lammen är ca 2-3 veckor som de dricker så mycket att man kan behöva stödmata dem om tackan har dåligt med mjölk eller många lamm.


Har allt

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-17 kl 07:35 »
Tack för svar.
Jag var hos dem nyss och alla tre verkar må bra. Lammens magar var inte tjocka men de var inte tomma heller efter vad jag kände. Tackan lät mig mjölka och jag fick ut lite mindre än en deciliter som jag delade upp och gav med flaskan. Det mindre lammet klöktes i början och nappen verkade för stor. Jag sprutade in det i munnen på henne med en spruta. Ska leta efter någon mindre napp.

Vad gäller tackornas foder köper jag av en vän som haft foderaffär och får i många år. Kraftfodret de får ska enligt honom innehålla allt de behöver av mineraler och annat. Han har det själv till sina tackor. Tänker att det blir foderprat till fikat idag.   ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #8 skrivet: 01 apr-17 kl 11:03 »
Det mindre lammet klöktes i början och nappen verkade för stor. Jag sprutade in det i munnen på henne med en spruta. Ska leta efter någon mindre napp.
Vad gäller tackornas foder köper jag av en vän som haft foderaffär och får i många år. Kraftfodret de får ska enligt honom innehålla allt de behöver av mineraler och annat. Han har det själv till sina tackor. Tänker att det blir foderprat till fikat idag.   ;)


Jag har vanliga nappflaskor till barn som finns att köpa på ica. De har bra nappar men jag har gjort hålet lite större.
Kraftfoder skall de bara ha under högdräktighet och under den tid de ger di, medan mineralfoder skall de ha året runt och särskilt viktigt till lamm som växer. Mineralfoder ser ut som sand och man ger fri tillgång från den dag de föds. Jag vet inte vad det är för foderförsäljare du känner som inte försöker sälja på dig mineralfoder? Om du inte ger dina lamm mineralfoder finns risk att de får bristsjukdomar snart och att de får nedsatt tillväxt etc.

Här är en länk till mineralfoder:http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/Får-%26-Get/Fårfoder-%26-fårmineraler/Får--%26-Getfoder/Fårmineral-Lantmännen-Effekt-med-koppar%2C-10-kg/p/1196321_BASE

Och här är en länk som handlar om mineralfoder: http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/artiklar/2013/e/430/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Små lamm - stödmata?
« Svar #9 skrivet: 01 apr-17 kl 21:45 »
Jag får intrycket att du umgås mycket med dina får för ditt eget höga nöjes skull.   :-* :-*  Då kommer du att kunna se små förändringar i beteende med mera, som andra fårägare inte ser förrän förändringarna blivit större.  Grattis till fåren för att de har en intresserad matte som ägnar tid åt dem!  (Ja, håll du i kaffemuggen, den är nog inte så nyttig för dem.  Att de vill ha den är nog för att Kloka Matte vill ha den.  Logiskt, eller hur?)

  Fosterbeck brukar vara mörkbrunt eller svart.  Nästa omgång bajs från lamm brukar vara små svarta kulor.  Om det är gult eller vitt, brukar det tyda på att de inte kan tillgodogöra sig allt fett de får i sig.  Eftersom du är mycket med dem, kommer du säkert att se i tid om detta bajs skulle börja klumpa sig under svansen.  I så fall behöver lammet hjälp med att bli av med det.  Jag brukar sätta dem under en ljummen vattenstråle - om du har ett sånt avlopp som tål lite fett!  (Anteckna också vilka lamm som drabbas av denna sorts diarré.  Det anses vara åtminstone delvis ärftligt.)

  Jag håller helt med olivia.k beträffande sondmatning!  Det är något man tar till när det inte går att rädda det lilla livet på annat sätt.  Det är också bättre för dem att äta direkt från den egna mamman när detta går.  Hur var det nu ...  Rätt temperatur, hygienisk förpackning, enkel distribution, lagom mycket per gång, ingen disk ... ;) ;)

  Fri tillgång på både salt och mineral rekommenderas!  Räkna med att de kan bli extra törstiga strax efter att du gett dem en ny sort.  Hur många får har du?  Två tackor?  Då tycker jag att du ska kolla om du kan samköpa tillsammans med någon annan fårägare, ty mineral är ganska dyrt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 3 användare (1 dolda)
Assa, MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser