Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler BDT Vatten  (läst 1829 gånger)

4wheel

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Regler BDT Vatten
« skrivet: 13 okt-14 kl 12:56 »
Hej!
Skulle behöva lite hjälp i djungeln av lagar och regler när det kommer till avlopp för enskilt hus.
Har fått kommun problem med slamtömning som nu helt plötsligt i mitt fall nu ska skötas av kommunen på års basis. Har bott i mitt hus i snart 20 år nu och som är byggt 1975 och alltid skött mina brunnar själv och behöver bara slamsuga vart 5 år men, nu ska det ske årligen varken det behövs eller inte enl kommunen för en kostnad av drygt 2300:- per gång. Har lagt in om dispans men fick tillbaka ansökan med uppmaning om detaljerad ritning av min avloppsanläggning samt att icke godkända avlopp behandlas inte? Vad är det som gäller egentligen? Vad säger lagen? Jag har ju toa och BDT vatten separerat. Toaletterna går med vaccum tryck ner i en tank i källaren som jag tömmer 2 ggr per år. Allt annat vatten (BDT-vatten) går ner i en 2 kammar brunn och sedan ut genom ett rör i tomt gränsen. Så är det byggt och så har det varit sedan jag flytta hit. Är det inte godkänt helt plötsligt eller är det? Vi är bara 2 personer i hushållet så, vi gör inte av med så mycket BDT vatten. Vad gäller någon som säkert vet?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Regler BDT Vatten
« Svar #1 skrivet: 13 okt-14 kl 20:47 »
Kommunerna har lite olika regler.
Tvåkammarbrunn med rör som mynnar rakt ut, har nog inte varit godkänt någonstans på länge.
Sedan lär de vilja att man tar hand om både BDT-slammet och piss och skit på något bra sätt. Vad gör ni med detta nu?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare
von tratt, addebadde, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser