Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa mjölk direkt fr bonden  (läst 22987 gånger)

slöfocken

  • Inlägg: 186
köpa mjölk direkt fr bonden
« skrivet: 07 sep-09 kl 17:59 »
Hej, vet nån här, vart man kan få köpa mjölk fr bonden o hur mkt det kostar?

Vi bor mellan falköping o herrljunga. Barnen vill gärna prova på göra egen ost!

Tack påförhand.

Slöfocken

malines

  • Gäst
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 19:29 »
Hej, vet nån här, vart man kan få köpa mjölk fr bonden o hur mkt det kostar?

Vi bor mellan falköping o herrljunga. Barnen vill gärna prova på göra egen ost!

Tack påförhand.

Slöfocken

Jag har upplevt det så att man knatar iväg till närmsta mjölkgård och helt  enkelt frågar om man får köpa. Ta med en hink med lock. Grannen vill ha 3 kr litern av mig när jag handlar av honom, jag brukar sticka till honom ett par 20:or för en knappt full 10 liters hink, så blir han nöjd. Dock lämpar sig hans mjölk dåligt för osttillverkning pga att han har för mycket sporer.

slöfocken

  • Inlägg: 186
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #2 skrivet: 08 sep-09 kl 15:41 »
Fick äntligen tag på en bonde, som är villig att sälja, andra har varit dödsrädda för storebror. han ville ha 3kr/litern. tycker att det är bra pris.

NU undrar jag, när ska man separera grädden fr mjölken, innan man kokar(70gr) upp den eller efter.

Vi har en gammaldags mjölkseparator!

Slöfocken.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #3 skrivet: 23 sep-09 kl 22:10 »
Malines, vad menar du med sporer?
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #4 skrivet: 24 sep-09 kl 07:55 »
Om det är alltför mycket sporbildande bakterier (främst släktena Bacillus & Clostridium), så blir det problem vid osttillverkning. Bakteriernas sporer överlever pastöriseringen, och sedan kan dessa bakterier växa till sig medan osten lagras. Man ser det här i bland när de säljer ut deformerade ostar till extrapris. De sporbildande bakterierna finns i jorden, om djuren är leriga eller om det finns mycket sporer i ensilaget, så kommer de med i mjölken.

MonicaA

  • Inlägg: 222
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #5 skrivet: 24 sep-09 kl 10:11 »
Man kan ju beställa speciella bakteriekulturer som man tillsätter i mjölken så kan man ju styra smaken på det sättet. Jag har aldrig gjort ost, men har funderingar på det för jag vill inte ha något som är pastöriserat( förstör alla nyttiga bakterier och enzymer).

Kolla in www.hjemmeproduktion.dk där kan man beställa olika bakteriekulturer. Fick adressen av bonden jag köper mjölk av efter att jag smakat hans fantastiska vitmögelost. Den var mild och fin i smaken, som barn brukar gilla det.

Jag gör filmjölk själv och låter jag bara mjölken stå och tjockna till sig så smakar det inte så gott, men sätter jag till lite A-fil i botten på flaskan och häller på mjölk och låter det stå ett dygn i rumstemperatur så smakar det jättegott.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #6 skrivet: 07 okt-09 kl 15:42 »
Vi köper all mjölk från granngårn, och ger 4kr/liter. Känns helt överkomligt! =)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jean80

  • Inlägg: 22
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #7 skrivet: 07 okt-09 kl 15:54 »
Kanske en jättedum fråga, men måste man separera innan man kan göra ost av det?

Rutan

  • Inlägg: 100
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #8 skrivet: 07 okt-09 kl 16:04 »
Nej, man måste inte separera mjölken för att göra ost.

OliveOyl

  • Inlägg: 8
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 22:15 »
Någon som vet var man kan köpa gårdsmjölk i lundatrakten?

MonicaA

  • Inlägg: 222
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #10 skrivet: 16 okt-09 kl 22:17 »
Någon som vet var man kan köpa gårdsmjölk i lundatrakten?

Jag känner till ett par bönder. Hör av dig till mig om du vill veta mer.
« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 12:30 av MonicaA »
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

raultoma21

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Kan man köpa mjölk direkt fr bonden i Göteborg?
« Svar #11 skrivet: 23 aug-10 kl 13:36 »
Någon som vet var man kan köpa gårdsmjölk :P i Göteborg? ??? raultoma21@yahoo.com Tusen tack.  ;)


Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #12 skrivet: 30 aug-10 kl 22:49 »
MonicaA: hur tjock blir den egna filen? Jag har försökt göra fil på getmjölk men den blev så otroligt lös så ingen av oss ville ha den.
Tips?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

superp

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #13 skrivet: 16 sep-10 kl 23:21 »
Någon som vet var jag kan få tag på mjölk i stockhomstrakten får gärna PMa.
Jag är ute efter helst rå mjölk då jag vill göra en kefir utan att använda pastöriserad mjölk, jag har druckit opastöriserad mjölk tidigare om nu det skulle spela roll.

Tacksam för svar.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #14 skrivet: 17 sep-10 kl 00:24 »
MonicaA: hur tjock blir den egna filen? Jag har försökt göra fil på getmjölk men den blev så otroligt lös så ingen av oss ville ha den.
Tips?

vi har gjort youghurt på bode ko och get mjölk.. med komjölk blir det mycket tjockare och godare.. men get mjölken blir den varje gång rätt rinning och mycket saltare.. antar bara att det inte funkar samma med getmjölk som med komjölk?

förövrigt kostade komjölken här 5 kr/liten, vi bor ca 1 timme söder om stockholm.. men kossorna finns inte kvar utan har ersätts med getter nu!  tror 1 liter getmjölk kostar 10 kr här om någon undrar :P

r3mpuh

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #15 skrivet: 04 okt-10 kl 20:13 »
Hej!

Hur vet man om det finns några getmjölk bönder i närheten?
Finns det någon bra hemsida man kan kolla på eller något nummer som har information om det?
Bor i Sala så bäst vore om det fanns en getbonde här, näst bäst om det finns någon som säljer opastöriserad getmjölk i västerås. :p

Detta är förövrigt min första post. :D

Tacksam för svar!
Mvh Kim :)

davjac84

  • Gäst
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #16 skrivet: 06 okt-10 kl 22:35 »
Jag letar också helmjölk, i trakterna göteborg, tjörn, orust, stenungsund, trollhättan, uddevalla. Hade verkligen uppskattat om man kunde fått ngt tips på var man kan få tag i det.

Mvh: David (davjac84@gmail.com)

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #17 skrivet: 06 okt-10 kl 23:03 »
Fick äntligen tag på en bonde, som är villig att sälja, andra har varit dödsrädda för storebror. han ville ha 3kr/litern. tycker att det är bra pris.

NU undrar jag, när ska man separera grädden fr mjölken, innan man kokar(70gr) upp den eller efter.

Vi har en gammaldags mjölkseparator!

Slöfocken.

Separera först, drick sedan, skit i att koka vänj kroppen pö om pö så slipper du död uppvärmd mjölk. det är ju den stora fördelen men riktig mjölk, att den inte är förstörd genom uppvärmning
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

MonicaA

  • Inlägg: 222
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #18 skrivet: 07 okt-10 kl 09:04 »
Förlåt Fredrikslund för att jag inte svarat! Jag har inte gått in på alternativ.nu på jättelänge. Jag har fullt upp med GAPS dieten och den tar all min tid.

Prova att låta mjölken stå i 2 dygn i stället för i 1 dygn. Vi hällde ca 3 cm köpt filmjölk i en 1 liters glasflaska och hällde på med den opastöriserade komjölken, men inte ända upp för den ska gå att skaka. Sedan lät vi den stå av misstag i nästan 2 dygn och det funkade jättebra. Den blev inte dålig utan bara tjockare. Jag har aldrig använt getmjölk. Du får prova dig fram hur länge den kan stå ute och tjockna utan att bli dålig. Du får lukta på den lite då och då.

När vi köpte mjölken tappade vi upp den i 3 liters bringare. Låter man den stå oskakad i några dagar så samlas grädden på toppen. Just nu håller vi oss borta från bl.a laktos och kasein ett tag för att hela vårt matsmältningssystem.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Existens?

  • Gäst
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #19 skrivet: 07 okt-10 kl 09:31 »
Efter vad jag läste i bladet så närmar sig den vanliga mjölken 4 kronor, och den ekologiska en bit över 5.. Om man säljer till Arla alltså. Så 5 respektive 7 kr skulle jag nog hosta upp för att köpa privat.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #20 skrivet: 07 okt-10 kl 09:40 »
Jag köper "oekologisk" mjölk direkt från grannens tank, 5 kronor litern.. Han har Jersey-kor så den mjölken är lite fetare än "vanlig" mjölk, d.v.s. att det blir en del grädde också.. :)

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #21 skrivet: 07 okt-10 kl 13:06 »
Jag häller mjölk i en 3 l spann...... tillsätter några matskedar filmjölk och låter allt stå
i rumstemperatur i ca. 1½ dygn. Vips så har man tjock fin fil  :D. Den håller ett par veckor minst.
När vi köper den opastöriserade mjölken så häller vi den först i 2 l glass förpackningar...dagen efter är där tjooockt med god grädde  :P som då är lätt att skumma av.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #22 skrivet: 16 okt-10 kl 16:58 »
Vi mjölk ur egen tank och mums vad gott det är! Men vi skummar aldrig av den, då blir den ju så blaskig!
Nu med egna kor!

DairyMarkets

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #23 skrivet: 03 jul-20 kl 19:55 »
Hej,
letar efter opastöriserad mjölk i Västmanland, Västerås??? Trevlig kväll
pontus55@hotmail.com

Solsidans gumma

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #24 skrivet: 22 okt-20 kl 20:32 »
Jag betalar just nu 5 kronor litern hos grannen. Och jag kan hämta när jag vill. :laugh:

Blerta Kuci

  • Inlägg: 2
SV: köpa mjölk direkt fr bonden
« Svar #25 skrivet: 07 okt-21 kl 10:46 »
Hej, jag är också jätteintresserad av att köpa både get men också fårmjölk.

Jag känner till ett par bönder. Hör av dig till mig om du vill veta mer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 7 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, tuslus, Tli, von tratt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser