Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Mjölmajs", kan det odlas i Sverige? Andra glutenfria spannmål?  (läst 7175 gånger)

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
Jag har aldrig sett att folk odlar något annat än sockermajs och andra majssorter som används som grönsak. Själv vill jag använda majsmjöl som jag kan göra plättar av, reda såser med mm. Finns det sådana sorter att få tag i? Vad heter de, var hittar man?

Jag är också nyfiken på om någon har tips på annat glutenfritt "mjöl"-livsmedel, tex bovete - hur odlas det?
Är det värt att odla havre själv?

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
Det som i Sverige används som fodermajs är väl samma som i ex Sydamerika används till majsbröd, säger min chilenska faster iallafall.

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
Aha, nu kollade jag på wikipedia och såhär står det:

Citera
Den odlade majsen delas in i ett antal sortgrupper beroende på användning:
Flintmajs (Z.mays Indurata-Gruppen)
Mjölmajs (Z.mays Amylacea-Gruppen)
Popmajs (Z.mays Microsperma-Gruppen)
Prydnadsmajs (Z.mays Japonica-Gruppen)
Sockermajs (Z.mays Saccharata-Gruppen)
Tandmajs (Z.mays Dentiformis-Gruppen)

Så det jag är ute efter är alltså  amylacea-majs... bara man kan hitta nåt som funkar i norden.

Var köper man utsäde? I lagom kvantiteter då...


Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Hej jag har testat att odla mjölmajs i år en sort som heter painted montain.
Det har kaske inte varit så bra majs år och jag har skött om det mesta dåligt i år.
Men jag stod nyss och tittade på en färdig kolv, sattsar bara på att få mer utsäde till nästa år.

Tyvärr har jag slarvat bort mitt minneskort till kameran men om jag finner det ska jag ta kort.

/ Maria
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
Jaa, painted mountain - precis vad jag sökte!  :D Då ska jag skriva upp det på önskelistan för nästa år.  :)

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
Jag har aldrig sett att folk odlar något annat än sockermajs och andra majssorter som används som grönsak. Själv vill jag använda majsmjöl som jag kan göra plättar av, reda såser med mm. Finns det sådana sorter att få tag i? Vad heter de, var hittar man?

Jag är också nyfiken på om någon har tips på annat glutenfritt "mjöl"-livsmedel, tex bovete - hur odlas det?
Är det värt att odla havre själv?

Bohvete har jeg 'overalt' i hagen.
Fin høy plante med hvote blomster som etterhvert blir mørke bohvetekorn.
Veldig enkel å få til.
Den er pen med andre blomster og er grønngjødsel, så et er derfor jeg har den 'overalt' for å bedre jorden mens vi nyter vakre blomster og høster bohveten på høsten.
Jeg fant de første frøerne i en pose med grønngjødsel og har aldri igjen behøvd kjøpe nye frø, bare bruker fra året før.
Du kan sikkert bare kjøpe helt (upolert og ikke varmebehandlet!) bohvete og så den.
Eller jeg kan sende til deg.
 :)

(de hvite små mellom vallmo, echiachea og gurkört er bohvete)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
quinoa ska väl kunna odlas i svergie det är väl en målla? mjölmålla?
http://www.impecta.se/sv/artiklar/mjolmalla.html

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Det finns sorter av hirs som ska gå att odla i så här kalla områden.
Vet inte om dom innehåller gluten.
Jag vet inte heller om det finns att få tag på här men det finns i USA i allafall.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
quinoa ska väl kunna odlas i svergie det är väl en målla? mjölmålla?
http://www.impecta.se/sv/artiklar/mjolmalla.html


Har forsøkt både quinoa og amarant i V-Värmland
Det blir frø, men ikke spiselige
Det skal sies at jeg har kun forsøkt disse siste kalde/våre sommerne, sp kanskej det går ellers!
Eller i varmere soner.

Jeg tok bare frø fra posen kjøpt i helseaffär, og det grodde helt ok
Kommer til å forsøke amarant igjen  - veldig fin plante!

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
Bohvete har jeg 'overalt' i hagen.
Fin høy plante med hvote blomster som etterhvert blir mørke bohvetekorn.
Veldig enkel å få til.
Den er pen med andre blomster og er grønngjødsel, så et er derfor jeg har den 'overalt' for å bedre jorden mens vi nyter vakre blomster og høster bohveten på høsten.
Jeg fant de første frøerne i en pose med grønngjødsel og har aldri igjen behøvd kjøpe nye frø, bare bruker fra året før.
Du kan sikkert bare kjøpe helt (upolert og ikke varmebehandlet!) bohvete og så den.
Eller jeg kan sende til deg.
 :)

(de hvite små mellom vallmo, echiachea og gurkört er bohvete)

Vad fint! Det låter som en kjempebra växt! ;) Vi är inte så värst förtjusta i smaken på bovete men om den är en jordförbättrare så kan man kanske se det som en bonus att man får ätligt frö också.

Hirs är glutenfritt så det vore också intressant att försöka odla... hmm.

AnnaLj

  • Inlägg: 14
    • Bohuslän
Har forsøkt både quinoa og amarant i V-Värmland
Det blir frø, men ikke spiselige




Hej! Vi har också försökt med quinoa och amarant, quinoa blev inget men amaranten ser hyfsad ut med tanke på växtförhållandena. Varför är inte din amarant "spiselig"? Fel sort eller smakar illa? Våran är inte riktigt klar att smaka på än, så är nyfiken... Hej från Anna
« Senast ändrad: 25 aug-12 kl 23:08 av AnnaLj »

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
Vad fint! Det låter som en kjempebra växt! ;) Vi är inte så värst förtjusta i smaken på bovete men om den är en jordförbättrare så kan man kanske se det som en bonus att man får ätligt frö också.

Hirs är glutenfritt så det vore också intressant att försöka odla... hmm.

ja smaken er jo litt sur, men den kan spises som hel dampet frø/korn (som vi sier, hva heter korn på svensk...?)
den kan krosses som flingor
den kan males til mel

de ekte blinis (som man har til belugakaviar) er laget med bohvete og de tynne franske crêpes som man spiser med salt mat er også laget av bohvete
(ikke dem man har til søtt, som dessert)

Si ifra om du vil jeg skal sende  :)


Hej! Vi har också försökt med quinoa och amarant, quinoa blev inget men amaranten ser hyfsad ut med tanke på växtförhållandena. Varför är inte din amarant "spiselig"? Fel sort eller smakar illa? Våran är inte riktigt klar att smaka på än, så är nyfiken... Hej från Anna

Den ble ikke moden nok til å spises.
Bare derfor.
Jeg hang den opp ute til fuglene i steden  o:)
Håper du får det til - fortell fortell

K

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Jordsmak

  • Inlägg: 0
    • Hälsingland
Här är ett sent inlägg i tråden,men ändå ett inlägg... Jag har odlat Painted Mountain majs nu under 3-4 år i Mälardalen, och startade med en liten påse från Runåbergs och sparar frön för varje år. Förra året satte jag ut ca 200 plantor och åt en hel del goda kolvar under hösten, dock inga jätte skördar. Jag har inte provat att göra mjöl eftersom det inte blivit så stora mängder after att jag sparat utsäde och ätit färska kolvar (väldigt goda, kraftiga och mättande frön som inte är så söta,lämpliga i tex grytor och soppor).
Första året sådde jag inne och planterade ut, men allt eftersom mängden ökat så sår jag nu kring 1 maj i kallväxthus i lådor, och planterar ut ett några veckor senare då plantorna blivit ca 2-3 dm höga. Har provat med att direktså men utan bra resultat, kan hända att det var lite väl kallt förra sommaren och det kan gå bättre då det är varmare, det skulle ialllafall förenkla betydligt om man vill så större mängd. Dom kan stå långt in på hösten och är om inte annat väldigt vackra!
Nybyggare i Ekoby Växhuset utanför Söderhamn.

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
Härliga kolvar kompostfilosofen!

Jag har precis köpt Painted Mountain från Runåbergs, och tänkte grilla färska kolvar trots att den kallas mjölmajs. En "tre systrar" odling ska det bli.

Enligt en annan forumtråd är majs känsligt för omplantering, så jag tänkte förodla i toarullar (som inte tas bort vid utplanteringen) för att inte skada rötterna. Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
Härliga kolvar kompostfilosofen!

Jag har precis köpt Painted Mountain från Runåbergs, och tänkte grilla färska kolvar trots att den kallas mjölmajs. En "tre systrar" odling ska det bli.

Enligt en annan forumtråd är majs känsligt för omplantering, så jag tänkte förodla i toarullar (som inte tas bort vid utplanteringen) för att inte skada rötterna. Vad har ni andra för erfarenheter av detta?

Vakre majs kompostfilosofen!

Jeg har i 3 år forplantet majs inne og pottet om inne og så planetet ut. Det har gått helt fint.
Men majsen får laaaaaaaange røtter så man må selvsagt være forsktig og passe på at de har en høy potte.
Til ompottng bruker jeg gamle melkekartonger hvor jeg klipper av øverste del, så har man en dyyyyp potte. Stikk hull nederst for drenering.

I år skal jeg prøve noen majs i växthuset, vi har bl.a., en mjölmajs fra Guatemala vi skal forsøke.

Hadde lyst til å prøve disse, men får ikke tak i frø....
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Pumpkin

  • Inlägg: 100
    • Värmland
Bra tips om majsodling! Jag ska också prova Painted Mountain för första gången i år! Den jättefina glasmajsen såg jag hos en amerikansk firma, men de skickar tyvärr inte  :(
Jag skulle vilja prova Hirs - hittade självsådda plantor i fjol (fågelfrö) som växte otroligt och gav mycket frö. Dumt nog sparade jag inte  :-[
Everything is an experience


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare
Lasse-hatten, Efwa, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser