Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solceller till villavagn  (läst 995 gånger)

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
solceller till villavagn
« skrivet: 26 jun-23 kl 11:03 »
Hej alla.
Hoppas att ni hade en trevlig midsommar.
Vi har lite planer på att skaffa solceller till våran villavagn.
den går enbart på 230volt. Inget i vagnen går på 12volt.
Skulle vilja få lite råd och info om vad man ska tänka på och vilka paneler man ska ha.
Vi vill ju som alla andra ha det bästa som kostar så lite som möjligt.


torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: solceller till villavagn
« Svar #1 skrivet: 26 jun-23 kl 12:07 »
Ska solcellerna användas tillsammans med ett buffertbatteri för att kunna ha el i vagnen utan koppling till elnätet, eller är meningen att ha solcellsanläggningen kopplad till elnätet för att sälja energi?
Är det enbart enfas 230 V det rör sig om eller är det en trefasanläggning?

Om vi antar det första, "off-grid" -fallet:
Vad är det för prylar som ska kunna köras på el från solcellerna i vagnen?
Vad rör det sig om för total effekt (räkna då med sammanlagring, dvs bortse från såna saker som inte behöver kunna köras samtidigt)?
Är det några saker som är "besvärliga" pga höga startströmmar eller övertoner - t ex mikrovågsugnar eller större asynkronmotorer som driver vattenpumpar mm?
Hur stor total energiförbrukning kan man räkna med per dygn?
Hur lång tid utan större solinstrålning (typ kompakt mulet väder) måste batterierna räcka till?
Ska anläggningen användas bara sommartid eller året runt?

Och under alla förhållanden:
Hur mycket får anläggningen inklusive batterier, kablar mm väga?
Hur ser budgeten för projektet ut?
Har ni egen elkraftkompetens eller måste avlönade ingenjörer/konsulter/elinstallatörer anlitas för allt som ska göras?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: solceller till villavagn
« Svar #2 skrivet: 26 jun-23 kl 12:13 »
Det där är ju lite tycke och smak vad man vill ha. Jag valde de vanliga kiselpanelerna man sätter på hus när jag satte dit på skåpbilen. Det heter att de kan få mikrosprickor av vägvibrationerna, men enligt en konstruktör som sysslar med sådant så är det på marginalen. Sedan har du lite olika bud på vad för laddare som är bäst. Den ena motionerar blybatterier bättre, men optimerar inte uttaget från solpanelerna. Kommer inte ihåg vilken jag valde, men kan titta senare. Jag har bara två paneler på bilen och kopplade dem nog fel. Antingen seriekopplar man eller så parallellkopplar man. Jag seriekopplade vilket gör systemet känsligare för skuggor (skuggan av en luftledning eller stolpe räcker) och tappar någon procent vid maxuttag, men ger lite mer när det är mulet. En vanlig 1000W sinusomformare (för att jag redan hade en sådan) levererar AC till bilen. Skulle jag bygga om så skulle jag sätta dit en som ger 2000W så det går att använda vanlig mikro och klena högtryckstvättar.

Jag har bara ett stort batteri på 240Ah, hade flera förut men när man plockar ihop batterier med varierande kvalitet/ålder så blir det känsligare hur de laddas och frånskiljs, så de andra åkte ut för att bli av med självurladdning på enklaste sättet.

Köper man bara några få paneler av en solcellsmontör så kan man få rätt bra pris på modeller som det blivit några över av. Ungefär som stuvar i en tygaffär.

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: solceller till villavagn
« Svar #3 skrivet: 26 jun-23 kl 12:40 »
Ska solcellerna användas tillsammans med ett buffertbatteri för att kunna ha el i vagnen utan koppling till elnätet, eller är meningen att ha solcellsanläggningen kopplad till elnätet för att sälja energi?
Är det enbart enfas 230 V det rör sig om eller är det en trefasanläggning?

Om vi antar det första, "off-grid" -fallet:
Vad är det för prylar som ska kunna köras på el från solcellerna i vagnen?
Vad rör det sig om för total effekt (räkna då med sammanlagring, dvs bortse från såna saker som inte behöver kunna köras samtidigt)?
Är det några saker som är "besvärliga" pga höga startströmmar eller övertoner - t ex mikrovågsugnar eller större asynkronmotorer som driver vattenpumpar mm?
Hur stor total energiförbrukning kan man räkna med per dygn?
Hur lång tid utan större solinstrålning (typ kompakt mulet väder) måste batterierna räcka till?
Ska anläggningen användas bara sommartid eller året runt?

Och under alla förhållanden:
Hur mycket får anläggningen inklusive batterier, kablar mm väga?
Hur ser budgeten för projektet ut?
Har ni egen elkraftkompetens eller måste avlönade ingenjörer/konsulter/elinstallatörer anlitas för allt som ska göras?

Oj.
Nu blev det genast svårare.
Vi står idag på en camping där den står hela året.
Tanken är att vi ska flytta den när vi hittat en vettig tomt med vatten och avlopp.
 Vi har trefas koppling på vagnen via stolpe.
Vi har micro men den går ju bara någon minut i veckan.
 Sen är det det vanliga, lampor, övervakningskameror, fläkt, portabel ac.
Inga pumpar till vatten eller avlopp.
Då den kommer att stå på ett ställe när vi hittat tomten vi söker så har inte vikten någon betydelse.
Har en kompis som installerar solpaneler men han har ingen försäljning men han har sagt att han ställer upp när det är dags.

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: solceller till villavagn
« Svar #4 skrivet: 26 jun-23 kl 12:44 »
Det där är ju lite tycke och smak vad man vill ha. Jag valde de vanliga kiselpanelerna man sätter på hus när jag satte dit på skåpbilen. Det heter att de kan få mikrosprickor av vägvibrationerna, men enligt en konstruktör som sysslar med sådant så är det på marginalen. Sedan har du lite olika bud på vad för laddare som är bäst. Den ena motionerar blybatterier bättre, men optimerar inte uttaget från solpanelerna. Kommer inte ihåg vilken jag valde, men kan titta senare. Jag har bara två paneler på bilen och kopplade dem nog fel. Antingen seriekopplar man eller så parallellkopplar man. Jag seriekopplade vilket gör systemet känsligare för skuggor (skuggan av en luftledning eller stolpe räcker) och tappar någon procent vid maxuttag, men ger lite mer när det är mulet. En vanlig 1000W sinusomformare (för att jag redan hade en sådan) levererar AC till bilen. Skulle jag bygga om så skulle jag sätta dit en som ger 2000W så det går att använda vanlig mikro och klena högtryckstvättar.

Jag har bara ett stort batteri på 240Ah, hade flera förut men när man plockar ihop batterier med varierande kvalitet/ålder så blir det känsligare hur de laddas och frånskiljs, så de andra åkte ut för att bli av med självurladdning på enklaste sättet.

Köper man bara några få paneler av en solcellsmontör så kan man få rätt bra pris på modeller som det blivit några över av. Ungefär som stuvar i en tygaffär.
Vi vill ha något som funkar och själva vagnen kommer inte att rulla runt på vägarna utan när vi hittat tomten vi söker så blir den stående där till man inte fixar att bo hemma längre. Då blir det barnens "bekymmer"  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: solceller till villavagn
« Svar #5 skrivet: 26 jun-23 kl 13:12 »
Tänker mig att en tomt med vatten och avlopp också har ett hus och el.

Hamnar ni däremot på en tomt som kanske har en dricksvattenbrunn, ett ruckel utan avlopp och el, så är det ju guld att ha elen hyfsat fixad i vagnen. Säg att ni får plats med 6 paneler på taket á 400W = 2 400W vid fullt solsken så har ni en grund att stå på. Att sätta ner 2 markstående enheter på 6 paneler vardera i olika vinklar så ni har bra med el medan solen är framme är ju inte svårt det heller. Nöjer ni er med endast lyse och andra småförbrukare när det är mörkt så behövs inget stort batteripaket.

von tratt

  • Inlägg: 1767
    • Skåne
SV: solceller till villavagn
« Svar #6 skrivet: 27 jun-23 kl 06:45 »
...
Vi har micro men den går ju bara någon minut i veckan.

Tyvärrr är det inte bara förbrukningen som måste beaktas, systemet måste denna minut orka leverera. Å andra sidan kyl och frys drar ofta inte så mycket men bör helst fungera utan avbrott. Det kan bli billigare och bättre att byta några apparater (vanor) än att bygga efter nuvarande behov :-) tyvärr har jag inga mer konkreta råd.



Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: solceller till villavagn
« Svar #7 skrivet: 27 jun-23 kl 09:50 »
Så sant. I mitt fall så köpte jag den enda mikro som gick att hitta med rimligt letande, som faktiskt drog mindre än 1000W. Men det större problemet är att solen ger väldigt lite under ca 3 månader. Jag hade ett kylskåp av vanlig hushållstyp igång mars-oktober, sedan orkade inte två paneler hämta hem den energin som krävdes. Hade jag utökat antalet paneler så hade strömmen räckt i halva februari och en bit av november också, men sedan hade solen bara dugt till lyse och mobilen. Så på vintern krävs annan lösning.

Är man van att leva med årstiderna så blir det lättare att anpassa sig till ett klent solelsystem. Vill man inte anpassa sig så får man satsa mer på systemet.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: solceller till villavagn
« Svar #8 skrivet: 27 jun-23 kl 09:51 »
När det gäller kyl och frys, så tänk på att även de kan dra stora startströmmar som kan vara svåra för en växelriktare att klara av. Moderna lite mer påkostade kyl och frys med bra energiklassning styr ofta kompressorn med inverter, som har mjukstartfunktion och inte drar några höga startströmmar, sådana är att föredra i den här typen av anläggning. En annan fördel är att de är helt oberoende av växelspänningens kurvform, så de fungerar utmärkt även med en billig växelriktare som lämnar trappstegsspänning (andra fördelar med sådana växelriktare är att de ofta har bättre verkningsgrad än sinusväxelriktare, och är enklare uppbyggda så de har chans att vara mer driftsäkra och lättare att reparera).

Den portabla AC:n kan också vara en stor bov både ur energiförbruknings- och startströmssynpunkt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14460
    • Östergötland
SV: solceller till villavagn
« Svar #9 skrivet: 27 jun-23 kl 09:57 »
Fördelen med AC:n är att den rimligtvis bara körs när solen levererar rejält.

Har du något tips, Torbjörn, hur man kan se vilka kylar/frysar som har mjukstart?

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: solceller till villavagn
« Svar #10 skrivet: 27 jun-23 kl 10:05 »
Tillverkarna brukar passa på att skryta ordentligt om inverterteknik mm på de kyl- och frysskåp som har mjukstartfunktioner inbyggda. Det brukar ofta sitta någon stor klisterlapp om saken på de skåp som står som skyltexemplar hos nasarna, och det står säkert i broschyrer, produktblad mm också.

Åtminstone för ca 10 år sedan var det bara de skåp som hade allra bäst energiklassning och låg relativt högt i pris som hade inverterteknik, men jag kan tänka mig att den har börjat förekomma längre ner i prisklasserna på senare år.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare (1 dolda)
Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser