Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kobajs och biobränsle  (läst 2436 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #20 skrivet: 18 sep-20 kl 10:49 »
Och om jag inte minns helt fel reagerar svaveldioxid med vatten och blir svavelsyra.

Det är svaveltrioxid, SO3, som bildar svavelsyra tillsammans med vatten.  Men vid all förbränning av svavel eller brännbara svavelföreningar, så får man räkna med att rökgaserna innehåller både SO2 och SO3 i varierande proportioner.

Halterna av SO2 och SO3 kan vara rätt höga i avgaser från fartygsdieslar som drivs på billig bunkerolja med hög svavelhalt.  Förr i tiden gällde samma sak även för dieselmotorer, oljepannor mm på land, men där har ju kraven på bränslet skärpts gradvis under de senaste 30 åren, så svavelhalterna är så gott som försumbara idag.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #21 skrivet: 18 sep-20 kl 12:35 »
det påpekades att Länstyrelsen inte ser biogas som ett biobränsle.

då fann jag följande;

Citera
5. Vad innehåller förbränningsavgaserna?
Biogas är ett mycket rent bränsle och utsläppen av kolmonoxid, kolväten,svavelföreningar, kväveoxider, tungmetaller och stoft är försumbara.  Eftersom biogas
är ett biobränsle
medför förbränningen dock inget nettotillskott av koldioxid till
atmosfären.
Citera
9. Är biogasen farlig?
Biogasens huvudbeståndsdelar, metan och koldioxid, är gift- och luktfria gaser

Om rå biogas luktar är det oftast på grund av innehållet av olika svavelföreningar,
främst vätesulfid.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6518-8.pdf

sen när det gäller uppvärmning av reaktorn, så verkar det svårt att hitta sådana som använt vanliga komposthögar till det på youtube. men det kommer väl.
https://www.youtube.com/watch?v=3d0vdWgJRxE

edit,

"The french agronomist Jean Pain is held responsible for the invention of the Biomeiler. His system was a combination of a sealed biogas reactor in the center of a big compost heap, producing both biogas and heat. He also worked on agricultural principles in harmony with nature.
https://www.appropedia.org/Compost_heater


The raw materials of Pain's compost heap were saplings, branches and underbrush. He developed the machines that grind these materials to the proper size
...
Skepticism has been leveled at Pain's estimates for methane extraction[6] and it is not known if anyone has been able to reproduce his results.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compost_heater
« Senast ändrad: 18 sep-20 kl 13:24 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #22 skrivet: 18 sep-20 kl 17:40 »
Jag undrar om det går att använda fekalier från människa ?
Vid en temperatur på 50-55 grader och anaerob miljö, dör väl de flesta(om inte alla) patogena bakterier.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #23 skrivet: 18 sep-20 kl 17:45 »
Finns projekt i u-länder som har som mål att fixa gas till matlagningen samtidigt som det sanitära problemet med toaletter löses. Det behövs lite olika lösningar beroende på förutsättningarna.

Här i Sverige är det nog lättast att göra som skräptanten föreslår.


 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kobajs och biobränsle
« Svar #24 skrivet: 18 sep-20 kl 18:44 »
Sen är det ju mycket lättare att få processen att fungera i varmare länder än Sverige. Och i all synnerhet är det lättare om utetemperaturen är någorlunda jämn året runt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser