Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera ägg  (läst 56798 gånger)

Annika M

  • Inlägg: 69
    • Småland
Konservera ägg
« skrivet: 10 dec-03 kl 08:46 »
Grannen får ägg av oss emellanåt och vi började prata om ägghantering m.m. hon nämnde då att när hon var liten ( på 20-talet) så brukade de lägga in ägg.

Hon kom inte ihåg hur de gjorde och vad de använde för att konservera dem, bara att de brukade ha ägg en lång tid in på vintern efter att hönsen slutat värpa.

Kanske någon här vet??

Camilla

  • Gäst
Re:Konservera ägg
« Svar #1 skrivet: 14 dec-03 kl 15:00 »
Hej,
Kan det vara vattenglas hon tänkte på? I en av mina gamla kokböcker finns recept på hur man lägger in ägg i vattenglas. Till 8 tjog ägg används 1 liter vattenglas och 9 liter vatten. Äggen (med skal på) stoppas i en stor kruka och blandningen av vatten och vattenglas hälls över så det täcker. Sedan förvaras det hela mörkt och svalt.

Vattenglas är alltså inte ett glas vatten  ;D utan någon blandning som används för att t ex fuktskydda en tegelvägg (som varit på tal här i forumet nån gång för längesen.

Citat från NE:
"Vattenglas, silikater av natrium eller i mindre utsträckning kalium som under högt tryck och temperatur lösts i vatten. Sammansättningen kan variera; förhålandet mellan SiO2 och M2O (där M är Na eller K) ligger normalt mellan 3,2 och 3,5. Vattenglas har sirapskonsistens. För framställning och användning se Natriumföreningar."


/Camilla

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Konservera ägg
« Svar #2 skrivet: 14 dec-03 kl 18:19 »
Natriumsilikat
En vattenlösning av natriumsilikat kallas vattenglas. Det är en hälsoskadlig, ganska tungflytande vätska. Viktigt är att skyddsglasögon används och vid hudkontakt skyddshandskar.

Viktigt att man inte häller ut natriumsilikat direkt i vasken utan har ett uppsamlingskärl. Natriumsilikat faller lätt ut till fast ämne och kan täppa till avloppet.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Annika M

  • Inlägg: 69
    • Småland
Re:Konservera ägg
« Svar #3 skrivet: 14 dec-03 kl 20:16 »
Grannfrun kom ihåg att det hette vattenglas.

Men ifall det är hälsovådligt vill man ju inte använda det..

Tack iallafall för svaren :)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Konservera ägg
« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 22:47 »
Nu knycker jag tråden. 

Om man inte ska använda vattenglas så - hur var det med inläggnings vätska som till gurka /rödbetor eller dyligt.

Fungerar det till kokta ägg?  Tycke mig ha läst det någonstans. Men hittar inget recept på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konservera ägg
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 23:44 »
Det är så gott.    ;D
Googla på pickled eggs så hittas det lätt flera recept
Enligt wikin http://en.wikipedia.org/wiki/Pickled_egg
solägg http://da.wikipedia.org/wiki/Sol%C3%A6g
mer solägg http://mikkelhornnes.dk/solag.htm
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Konservera ägg
« Svar #6 skrivet: 18 jan-12 kl 19:45 »
Tack Skogsvilde.

Solägg ritualen fick mig att flina stort  ;D  Något för gubbakalas.


Å sen gjorde jag som du sa googlade på pickled ägg och hittade en som provat på att göra det och hon hade flera recept som ser spännande ut.

http://simplyrecipes.com/recipes/pickled_eggs/

Lena K.L.

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
SV: Konservera ägg
« Svar #7 skrivet: 18 jan-12 kl 20:14 »
Vi la in äggen i vattenglas när jag var liten. Det var viktigt att äggen var rena utan att man behövt tvätta/torka av dem, eftersom hinnan förstörs om man gör det. Vi lade alltid de rena åt sidan framåt höstkanten, och sparade ihop så många som rymdes i krukan innan mamma blandade till vattenglaset. De smutsiga äggen hamnade i kylen och användes som vanligt. Vattenglaset stelnade till en vit "sörja" och jag kommer ihåg hur man fick stoppa ner handen och känna sej fram till äggen, och sen torka av så mycket som möjligt av vattenglaset tillbaka ner i krukan igen. Sen fick man tvätta både händerna och äggen noga innan man knäckte dem till sockerkaksbaket, eller va som stod på "menyn" för dagen..

Mamma använde alltid gummihandskar när hon blandade till det, men jag har för mej att det skulle vara mindre farligt när det stelnat, därför hade vi aldrig handskar när vi tog upp dem. Rätt eller fel? Vad vet jag? 8)

Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg om vi hällde ut det i slasken när äggen var slut. Men på den tiden fanns inte nån sophämtning på landet utan vi hade en "egen" soptipp där vi slängde sånt som inte kunde komposteras eller ges till djuren, och avloppet gick rätt ut i kärret...... :-[

Nu finns det ju möjlighet att lämna det på miljöstationen om man skulle vilja prova!
Kokta inlagda ägg är ju svårt att baka av :P  Men det lät verkligen intressant! Ska kolla det när jag får tid! :)
Lena
man harnte roliare´n man jörse

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konservera ägg
« Svar #8 skrivet: 24 jan-12 kl 20:14 »
Provar picklade ägg idag....    återkommer om nånn månad med resultatet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #9 skrivet: 24 jan-12 kl 20:19 »
Rödbetsäggen va ju jättevackra! Pionrött, vitt och gult. Snyggt!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konservera ägg
« Svar #10 skrivet: 24 jan-12 kl 20:43 »
Rödbetsäggen va ju jättevackra! Pionrött, vitt och gult. Snyggt!
Jepp  ;D just därfer blev det sådana denna gången.   
Nästa gång tänker jag ladda med gurkmeja och curry.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #11 skrivet: 24 jan-12 kl 20:51 »
I en gammal bok jag har står det om åttahundrafemtielva sätt att bevara ägg över vintern eller längre.
Vattenglas är ett, men det finns tidningspapper och aska, och en massa andra också!
Ska jag kanske *hitta fram* dem???
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Konservera ägg
« Svar #12 skrivet: 24 jan-12 kl 20:56 »
I en gammal bok jag har står det om åttahundrafemtielva sätt att bevara ägg över vintern eller längre.
Vattenglas är ett, men det finns tidningspapper och aska, och en massa andra också!
Ska jag kanske *hitta fram* dem???
Jaaaa, snälla, gör det  :-*.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Konservera ägg
« Svar #13 skrivet: 24 jan-12 kl 21:06 »
Provar picklade ägg idag....    återkommer om nånn månad med resultatet.

Hej,

jag är uppväxt på pickled eggs, de går att äta efter några dagar, jag har de i stora hinkar i källaren och fiskar upp de efter behov. I england använder vi malt vinäger men vanligt vinäger fungerar lika bra.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Konservera ägg
« Svar #14 skrivet: 24 jan-12 kl 21:09 »
Hej,

jag är uppväxt på pickled eggs, de går att äta efter några dagar, jag har de i stora hinkar i källaren och fiskar upp de efter behov. I england använder vi malt vinäger men vanligt vinäger fungerar lika bra.

mvh

Jonathan
Recept?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #15 skrivet: 24 jan-12 kl 21:09 »
*bläddrar bläddrar*

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Konservera ägg
« Svar #16 skrivet: 24 jan-12 kl 21:16 »
Recept?

hej,

koka äggen så att de är hårda, släng de i hinken med vinäger så att de täcks, låt stå minst två dagar, njut.....

ganska enkelt  ;D ;D som sagt malt vinäger ( mörk brunt har ej hittat den i sverige) smakar enligt mig bäst men vit vinäger fungera bra också, om man gillar pickled onions kan man ha de i samma hink men de kan smaka av sig till äggen en aning, dock är vinäger det dominerande smak.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

wicket

  • Inlägg: 43
    • Bohuslän
SV: Konservera ägg
« Svar #17 skrivet: 24 jan-12 kl 21:17 »
I skolan hade vi en besökare som föreläste om sin jorden runt seglats tror jag det var. och under den seglingen hade han haft med ägg som var konserverade genom att han hade strykt på ett lager vaselin på ägget.
Vi provade detta i hemkunskapen och förvara ägg i rumstemperatur insmorda i vaselin. Och vi knäckte nått ägg var eller varannan vecka. Minns inte hur länge dom klara sig men jag vet läraren var imponerad.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #18 skrivet: 24 jan-12 kl 21:25 »
Då ska vi se...  och jag tar INGET ansvar för smak eller varighet  :P
Det är en gammal gammal bok...
Men om vi börjar med:
Hur man gör frusna ägg ätbara
Man upplöser litet salt i friskt brunnsvatten och lägger de frusna äggen däri.
Härigenom utdrages fristen och äggen bli lika goda om förut.
Likväl måste de användas snart därefter, emedan de lätt skämmas om de få ligga.

Ägg
Förvaras länge, om de väl inlindas i tidningspapper och därpå nedläggas i ett kärl med aska, hvilken fullkomligt bör täcka äggen.
Öfver det hela kan man slå en handfull koksaöt.
Ägg förvaras äfven, om skalen äfverstrykes med en spiritus vini gjord fernissa eller om de doppas i väl skirad fårtalg samt därefter inläggas försiktigt, så att de ej röra vid hvarandra- Man kan äfven betjäna sig af en blandning af pulviriserad gips och vatten, hvilken blandningen nästan hårdnar under arbetet.

Att förvara ägg.
STARK saltlake göres och äggen nedläggas däri. Dessa sjunka till botten, upptagas sedan och torkas väl. Förvaras i mörkt rum och kunna gömmas huru länge som helst.

Ett säkert och bepröfvadt medel att förvara ägg.
Man bestryker äggen väl med yllelapp doppad i så kalladlinoljefernissa och ställer sedan upp dem i ägghyllan på den smalare ändan, samt förvarar dem på torrt och svalt ställe.
Våren, då äggen äro billigast är den lämpligaste tiden härtill.
När oljan torkar, blivfa äggen likdom öfverdragna af en glashinna som skyddar dem för luftens inverkan. Af de ägg som jag inlagt på våren har jag följande vinter kunnat använda till sockerkaka.

Att förvara ägg
12 liter vatten kokas med 7 deciliter salt och 7 deciliter kalk. Man låter det sjukna och häller det sedan på äggen.

Förvaring av ägg.
Färska ägg ingnidas med vaselin ställas sedan i ägghyllan. skola äggen förvaras mycket länge, böra de efter en vecka åter ingnidas med vaselin.

Liten paus och sen *bläddra bläddra* igen  ;D

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #19 skrivet: 24 jan-12 kl 21:40 »
Ett par till fanns det:

Att förvara ägg
om man har ett torrt svalt skafferi, hålla äggen sig bättre i torrt salt än i någon annan torr inpackning. Saltet torkas i ugnen och stötes fint. Sedan det kallnat fullständigt, häller man ett hvarf salt i en låda, lägger de i silkespapper inlindade ägem med spetsen nedåt, utan att det ena berör det andra, täcker dem helt och hållet med salt och packar på detta sätt lådan full. Det öfversta saltlagret måste betäcka äggen 2 cm högt. Lådlocket får fästas endast med skrufvar emedan äggen skulle skakas vid inslagning af spik. Lådan vändes försiktigt en gång i veckan.

De flesta andra handlar sedan om antingen salt eller kalk eller en blandning av båda. Det viktiga är att inte äggen rör vid varandra.
Enligt uppgif ska det fungera att använda dem ända upp till ett år  :o efter man lagt in dem. Dock inte till att ha löskokta ägg!
Hoppas att något passar någon ;)
Denna boken är full med allt möjligt, från hur man bereder ägg till papegojor till att rena talg och allt där emellan. Riktigt kul bok :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser