Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?  (läst 7422 gånger)

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland

Hej!

Jag är nu i väntans tider. Om drygt en vecka får jag min första egna hund som då kommer att vara 8 veckor gammal. Jag bor ödsligt och mycket avskilt ute på landet. Inga grannar finns i närheten, inte heller någon väg går förbi tomten då endast min egen väg leder dit och hittills har jag bara fått besök en gång när jag inte räknade med det. Ett ovälkommet besök...
Hunden är av rasen Dansk/Svensk gårdshund och inte världens mest skräckinjagande direkt. Jag vill främst ha en hund som är mild, snäll, trevligt sällskap och väluppfostrad. Dock skulle det vara bra om den blir mycket vaktig och kanske till och med lite aggressiv när den är hemma vid bostaden mitt i skogen. Ju mer desto bättre. Om dagarna kommer hunden att följa med mig till jobbet dit många kunder kommer. Där vill jag att den ska vara snäll och absolut inte skrämma någon som kommer dit eller ens skälla åt någon. När man läser på nätet om hur man tränar vakthundar verkar det som att man antingen ska ha en hund som fungerar enbart som vakthund eller en som är sällskapshund eller brukas för andra ändamål. Är detta en utopi? jag hoppas och tror inte det.
Jag vill alltså träna hunden i att vakta och vara lite aggressiv hemma men jättesnäll när den är med mig på firman under arbetsdagarna. Har någon tips och råd om hur man lär hunden olika betéenden på olika platser tar jag tacksamt emot dem!

God Jul önskas alla alternativare!
Biodlande torpare med hund och gäss.

Vilse

  • Gäst
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #1 skrivet: 24 dec-08 kl 05:04 »
en hund upptrader olika hemma i sitt eget bo eller ute paa stan.
revir.

en gaardshund vaktar automatiskt sitte egna bo med att skaella,
den har det i blodet i sin rasbeskrivning.

naer naagon kommer hem laat hunden skaella naer naagon kommer,saej tack och saett den och slaepp in den som komer.
paa jobbet saa vet hunden at det aer allmaen plats.
om ni inte har kunder besoekare saa ofta och hunden skulle faa foer sej at jobet aer hans saa laat besoekare ge honom en godisbit.
en hund som aer gaardsvar har i sin beskrivning at den skaeller foer att uppmaerksamma men aer oftast vaenlig o gillar besoekare naer dom vael kommit in genom grinden.
dom har ett bra moerkt skall som avskraecker den som inte ska komma.

fia_

  • Inlägg: 53
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 23:47 »
Om hunden blir rädd och reserverad för främlingar ska dom inte ge hunden godis när den är reserverad.. Om hunden är reserverad mot t.ex kunder som inte är återkommande ska du bara hålla kund och hund ifrån varandra, det är ingen idé att bygga upp en relation på så kort tid som egentligen inte behövs. Godis ska inte användas som muta, utan när hunden beter sig korrekt. Om t.ex hunden är reserverad mot, säg din syster, som kommer ganska ofta och hälsar på, så ska hon visserligen ha godis i handen, så hon blir intressant, men hon ska inte ge godis förrän hunden är lugn eller glad (alltså inte spänner sig/morrar/drar sig undan)... Då berömmer du ett gott beteende, och hunden är inte dummare än att den beteer sig så då, för att den vet att du blir glad och nöjd av det...

Beröm hemma när han skäller, kanske till och med lite godis då också.. Träna ett par gånger bara, så lär det sitta sen, det går ju ganska fort om hunden trivs med vakt..
På jobbet är det bara att korrigera när hunden morrar/skäller, typ en butt i sidan osv. När han är social, hälsar på folk eller bara ligger och inte bryr sig när det kommer folk ska han få positiv uppmärksamhet och lite kel/bus och glada ord..

Långt inlägg vart det... Synd att man är bättre på att ge råd än att uppfostra sitt eget lilla monster  ;D
Hoppas det går bra med lilla bebisen!  :)

Margit

  • Gäst
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-09 kl 18:56 »
Det är nog bara att uppmuntra det önskvärda beteendet.

Min hund skäller ALDRIG på dörren, hon bryr sig inte - ligger lugnt kvar i sin korg vilket jag uppskattar då hon är en osäker och inte helt pålitlig hund.

Utomhus blir hon rabiat om någon närmar sig huset och skäller som en galning...men då är hon ju oftast i hundgård eller bunden, så  då är det OK.

OM hunden är reserverad mot främlingar ska man ALDRIG muta med godis, det förstärker bara obehagskänslan i mötet.

Ett annat problem kan vara att hunden skäller som en galning på dörren om det är folk hemma, är det ingen hemma så ligger hon/han tyst...så gjorde min förra hund  :-*

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #4 skrivet: 23 jan-09 kl 21:15 »
Jag tror på att man ganska tidigt tränar hunden på att inte-hälsa på kommando. Alltså; ligga kvar i sin korg när det kommer kunder om du ber den. Sen hänger det ju på hundens personlighet om den tycker det är ok att hälsa på kunder när den är på jobbet. Lite så att få den att inse att jobbet inte tillhör reviret på samma sätt som gården, utan på jobbet så är man passiv eller "jobbar" med att lyda ägaren.  Mina första hundar levde just så, var med på jobbet och gick lösa hemma. Det var spanielar, så de gillade att gå fram och hälsa på kunder, men blev lätt lite för mycket, bra att kunna säga åt dem att gå och lägga sig. På jobbet var det inte ok att skälla, någon gång alls. Däremot hemma fick de skälla om någon kom, jag upplevde aldrig några problem med att skilja på det. Lycka till med din valp!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Vilse

  • Gäst
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 02:33 »
Det är nog bara att uppmuntra det önskvärda beteendet.

Min hund skäller ALDRIG på dörren, hon bryr sig inte - ligger lugnt kvar i sin korg vilket jag uppskattar då hon är en osäker och inte helt pålitlig hund.

Utomhus blir hon rabiat om någon närmar sig huset och skäller som en galning...men då är hon ju oftast i hundgård eller bunden, så  då är det OK.

OM hunden är reserverad mot främlingar ska man ALDRIG muta med godis, det förstärker bara obehagskänslan i mötet.

Ett annat problem kan vara att hunden skäller som en galning på dörren om det är folk hemma, är det ingen hemma så ligger hon/han tyst...så gjorde min förra hund  :-*

jag har tre hundar, "gammal" hane, medelålders tik, ung hanhund.
det är så intressant at se deras rangordning och vem som får göra vad.
tiken kan rusa till staketet och skälla,,men rusar unghunden fram och skäller då går gammelhunden och säjer ifrån på skarpen! här ska du inte komma o tro at du är vakthund utan du väntar tills jag eller tiken skällt vid griden och då kan du komma och skälla med oss men inte först ut!! morr morr morr!

"gammel" hanhunden skäller aldrig dagtid om någon kommer,,men om jag sover,,jädrans i min lilla låda vilket liv och vilken bas! oj oj oj :)
någon som driftar sej att köra upp på vår uppfart mit i natten,,första gången det hände så trodde jag inte mina öron! den timida hanhunden som aldrig skäller gjorde stort rabalder!

(hans fd ägare hade elhalsband på honom och gav honom en stöt varje gång han skällde,,sen klagade hon på att hunden inte skällde på kommando!!
jag har lärt jycken att skälla på kommando med hjälp av att jag skällde och lite korv, men det tog tid innan han vågade skälla!)

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 04:14 »
Tack för alla tips!
Har nu haft valpen sedan 2 veckor och hittills är han bara glad för alla människor han träffar. Svårt att hålla isär honom och kunderna för alla tycker ju att han är så söt och vill klappa...
Har börjat ta hundlektioner med honom för en istruktör och så småningom blir han säkert duktig.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-09 kl 17:32 »
Hade min Riesen med mig på jobbet.
Låg snällt i sin korg brydde sig aldrig om kunderna.
Hemma och i sommarstugan där var det andra tongångar.
Där var hon vakthund nr 1
La inte mycket arbete på det, för henne var det naturligt.
Hedemorahöns

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #8 skrivet: 01 maj-09 kl 18:04 »
Hade nästan glömt bort denna tråd som jag startade i december innan jag fick min valp. Nu är hunden 5 månader gammal och jag har inte behövt göra något speciellt. Han vaktar jättebra hemma och är världens snällaste och tystaste hund på jobbet.  :)
Biodlande torpare med hund och gäss.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hur lär jag hunden vakta hemma men vara snäll på jobbet?
« Svar #9 skrivet: 01 maj-09 kl 18:24 »
Grattis.
Ibland oroar man sig i onödan.
är likadan själv ;)
« Senast ändrad: 09 okt-09 kl 19:24 av Lycka »
Hedemorahöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser