Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fy 17.....vilket påslag för allrengöringsprodukter!?  (läst 1844 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Numer tillverkar jag mitt egna rengöringsmedel men köpte tidigare färdigt från butik. Betalade ca 45 kr för 1 l ekologiskt/miljövänligt, vilket är ett mediumpris. Finns ngt billigare att få tag i men beror på hur lite tillsatser man vill ha/inte ha.
Räknade på hur mycket det kostar mig att tillverka eget (eko, mv) och summan blir häpnadsväckande runt 5-6 kr.... för grovrengöring 10-11 kr inkl allt! Och då köper jag natriumbikarbonat som tydligen är dyrt...så ska kolla upp bättre pris och då hamnar min tillverkning förmodligen på bara några ynka 3-4 kr - vilka pengar industrin tjänar och vad vi konsumerar i onödan!? Det tar typ 2-3 min att göra egen rengöring så den som skyller på ONT OM TID har problem......

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Fy 17.....vilket påslag för allrengöringsprodukter!?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-17 kl 17:04 »
Det är väl inte så märkligt att färdigköpt kostar mer än det man gör själv? Det gäller ju praktiskt taget allting. Det är ju inte bara råvarorna man betalar för i en färdig produkt.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Fy 17.....vilket påslag för allrengöringsprodukter!?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-17 kl 19:48 »
Natriumbikarbonat brukar inte vara någon särskilt användbar ingrediens i rengöringsmedel.
Visst kanske man kan få ihop något som i bästa fall löser vissa slags smuts, men förmodligen är det betydligt mindre drygt än ett normalt tensidbaserat rengöringsmedel.
Man ska ju inte bara titta på priset per liter utan också titta på hur mycket man måste dosera för att få önskat resultat.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Fy 17.....vilket påslag för allrengöringsprodukter!?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-17 kl 21:08 »
Numer tillverkar jag mitt egna rengöringsmedel men köpte tidigare färdigt från butik. Betalade ca 45 kr för 1 l ekologiskt/miljövänligt, vilket är ett mediumpris. Finns ngt billigare att få tag i men beror på hur lite tillsatser man vill ha/inte ha.
Räknade på hur mycket det kostar mig att tillverka eget (eko, mv) och summan blir häpnadsväckande runt 5-6 kr.... för grovrengöring 10-11 kr inkl allt! Och då köper jag natriumbikarbonat som tydligen är dyrt...så ska kolla upp bättre pris och då hamnar min tillverkning förmodligen på bara några ynka 3-4 kr - vilka pengar industrin tjänar och vad vi konsumerar i onödan!? Det tar typ 2-3 min att göra egen rengöring så den som skyller på ONT OM TID har problem......


Men hur gör du det då, recept tack
?! [emoji846]


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Fy 17.....vilket påslag för allrengöringsprodukter!?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-17 kl 22:54 »
Natriumbikarbonat brukar inte vara någon särskilt användbar ingrediens i rengöringsmedel.
Visst kanske man kan få ihop något som i bästa fall löser vissa slags smuts, men förmodligen är det betydligt mindre drygt än ett normalt tensidbaserat rengöringsmedel.
Man ska ju inte bara titta på priset per liter utan också titta på hur mycket man måste dosera för att få önskat resultat.
Där har du faktiskt FEL! Natriumbikarbonat är överlägset bra att både städa och tvätta med! Min vita mopp/trasda blev sällan skitig när jag tvättade/skurade med köpt eko rengöring eller kemiskt med bla tensider .- När jag började köra egen blandning blev moppen helt plötsligt smutsig och golven blev helrena! Så jag tycker det är superbra och är helnöjd - !!

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Fy 17.....vilket påslag för allrengöringsprodukter!?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-17 kl 07:40 »
Bikarbonat köper jag för 50 kr kilot i kilopåsar. Om jag vill ha 25 kilo säck så går det på ungefär 500 kr sist jag kollade. Men det skulle ta mer än 10 år att göra åt.

Prissättning har egentligen ingenting med kostnaderna att göra.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser