Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla ek  (läst 970 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Odla ek
« skrivet: 06 feb-21 kl 11:30 »
Jag har groddat ett gäng ekollon som jag tyckte var fint. Plockade ekollon vid ekar som växer i gamla Folkets park-området i närmsta tätorten. De ekollonen ser inte ut som de som växer här hemma. De är dubbelt så långa/stora.
Ja i alla fall så funderar jag på om de går att sätta i jord nu eller om jag skulle gjort det från början i så fall? Tänker i så fall plantera ut dem framåt sommaren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Odla ek
« Svar #1 skrivet: 06 feb-21 kl 13:53 »
Det går säkert att sätta dem i jord..
Fjäderfän och kaniner

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Odla ek
« Svar #2 skrivet: 06 feb-21 kl 14:02 »
Jag har groddat ett gäng ekollon som jag tyckte var fint. Plockade ekollon vid ekar som växer i gamla Folkets park-området i närmsta tätorten. De ekollonen ser inte ut som de som växer här hemma. De är dubbelt så långa/stora.
Ja i alla fall så funderar jag på om de går att sätta i jord nu eller om jag skulle gjort det från början i så fall? Tänker i så fall plantera ut dem framåt sommaren.
Säkert någon importerad eksort. Har du groddat dem måste de i jord då de annars torkar o dör.  när de väl börjar skjuta så håll dem på låg värme annars blir det bara långa rafter. ljuset är jätteviktigt.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Odla ek
« Svar #3 skrivet: 11 feb-21 kl 16:22 »
Det går jättebra att sätta dom i jord nu men tänk på att ha en kruka som är ordentligt djup då eken har rötter som går mycket djupt.
Själv köpte jag en kruka i frigolit på Plantagen som var ca 50cm djup och det fungerade bra.
Jag plockade små miniplantor ute på hösten satt dom i kruka då och lät dom stå inne under vintern så dom inte skulle dö och ställde ut dom när det var frostfritt
och det gick hur bra som helst och hade dom i ca 2 år så dom växte tills sig från kanske 10cm långa till ca 25cm långa.
Sen så dog dom för jag slarvade med vattningen och eftersom dom stod i krukan under tak så fick dom ju inget regnvatten heller men annars hade dom säkert klarat sig.
Jag hade 4st plantor från början och jag tror det var 2 som överlevde tills det att jag slarvade.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla ek
« Svar #4 skrivet: 11 feb-21 kl 19:13 »
Som sagt, sätt dom i jord snarast. Just nu lever dom på den näring som fanns i nöten, men den borde snart vara slut. Var försiktig när du planterar ut dom, de kommer inte att tåla solens ljus. Dels styrkan, dels den ultravioletta strålningen som inte finns inne. Egentligen skulle du kunna ha dom i kruka i skugga ute hela sommaren, och plantera på sin slutgiltiga plats först när de tappat löven till hösten. Och så funderar jag på om det kan vara "Bur oak", en amerikansk ek som har väldigt stora ekollon. En av de vanligaste och mest populära ekarna i USA och Kanada. Går att odla i Sverige, men de vill ha mycket värme som de säkert får i Blekinge.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quercus_macrocarpa



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 4 användare
Björkris, xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser