Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning  (läst 3114 gånger)

sari358

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
Avmaskning
« skrivet: 26 apr-11 kl 22:02 »
Apoteket vill inte sälja avmaskningsmedel så att dem inte bli resistenta(maskar).
Men om man ska avmaska fåren... och hundar glufsar i sig fårskit... får dem inte samma maskar? Eller ska man inte avmaska fåren heller?
I finland veterinären blev stortokig när berättade att man får bråka i apoteket att få medlet...
Någon.. hur gör ni...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avmaskning
« Svar #1 skrivet: 27 apr-11 kl 07:51 »
Hundrana är bärare/mellanvärd till fårens bandmaskar. Därför behöver man avmaska sin hund mot bandmask när man har får...
Det är klart att man ska avmaska fåren, ring veterinären och be att få maskmedel utskrivet!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sari358

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Avmaskning
« Svar #2 skrivet: 27 apr-11 kl 07:58 »
Tack. Nu känner jag mig inte lika knäpp mera. Ibland börjar man tvivla sig sig själva.

bea

  • Inlägg: 790
SV: Avmaskning
« Svar #3 skrivet: 27 apr-11 kl 08:19 »
Menar du att apoteket vägrar sälja receptfria maskmedel till dig?
För isf hade jag blivit vansinnig.....dom har ju inte med att göra vad du köper som är receptfritt!!
Dom har ju inte med att göra vad du köper på recept heller, om inte läkare/vet har skrivit något som e helt fel!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Avmaskning
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 09:13 »
Är det inte brukligt att ta prov innan djuren behandlas med avmaskningsmedel?

sari358

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Avmaskning
« Svar #5 skrivet: 28 apr-11 kl 22:38 »
JAA! Känner flera stycken som har inte fått ut avmaskningmedel utan resept eller har svurit att har sett maskarna.
Svårt se maskarna när hunden vägrar göra ifrån sig framför matte.

Om provtagning: Många veterinärer rekomenderar/rekomenderade avmaskning jämna mellanrum. Gärna strax innan man ska vaccinera hunden. Pga om det finns mask kanske vaccinet inte biter ordentligt.
Det var därför finska vet. fick spel. Dumt att riskera att hunden får rabies, om vaccinet blir för svag, för att man har magen full av mask.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Avmaskning
« Svar #6 skrivet: 29 apr-11 kl 10:49 »
Om provtagning: Många veterinärer rekomenderar/rekomenderade avmaskning jämna mellanrum. Gärna strax innan man ska vaccinera hunden. Pga om det finns mask kanske vaccinet inte biter ordentligt.
Det var därför finska vet. fick spel. Dumt att riskera att hunden får rabies, om vaccinet blir för svag, för att man har magen full av mask.

Man ska inte avmaska och vaccinera samtidigt! Maskmedlet kan slå ut vaccinet så att det inte har någon effekt! Jag tror att det är parvo eller valpsjukevaccinet, detta gäller!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Avmaskning
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 11:42 »
Man ska inte avmaska och vaccinera samtidigt! Maskmedlet kan slå ut vaccinet så att det inte har någon effekt! Jag tror att det är parvo eller valpsjukevaccinet, detta gäller!

Det har jag faktiskt aldrig hört, på vilket sätt skulle ett vaccin och avmaskning kunna påverka varandra? Är djurets allmäntillstånd nedsatt ska man förstås passa sig för både det ena och det andra.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Avmaskning
« Svar #8 skrivet: 29 apr-11 kl 23:34 »
Är det inte brukligt att ta prov innan djuren behandlas med avmaskningsmedel?

Jo!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser