Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beteende vid nya getkompisar...  (läst 1190 gånger)

mor på landet

  • Inlägg: 43
beteende vid nya getkompisar...
« skrivet: 26 aug-08 kl 16:45 »
Hej, är bara lite nyfiken på hur era getter betett sig när  ni fått hem "nya" medlemmar " 
Har de blivit kompisar eller har de visat vem som är herren på täppan direkt.
Ska iväg imorgon och hämta vår nya....get.
 Malte står redan vid grinden i hagen och längtar!!!!!
Han har vart ensam 1 månad nu...sen hans bror dog....
En liten hälsning till Weronicha, vi ses i morgon då.....  :D

Alore

  • Gäst
SV: beteende vid nya getkompisar...
« Svar #1 skrivet: 26 aug-08 kl 20:17 »
Spännande! :) Mina getter blev kompisar med en gång, men så var de ganska unga båda två. Hoppas det går bra! Och jisses vilken söt lugg typen på din avatar har ;)

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: beteende vid nya getkompisar...
« Svar #2 skrivet: 26 aug-08 kl 20:29 »
Vi har hämtat hem nya medlemmar vid två tillfällen nu, och det har varit ganska lika men det här har varit grupper.
Först tog vi hem 6 st ur samma killning (kan man säga så? alltså  det var 11 som vi skulle ha men tog bara 5 första gången) sedan kom dom andra 5 efter några veckor och då hade dom glömt bort att dom var födda i samma hage och gick i två lag och tittade misstänksamt på varandra i en vecka, men nu är dom jättekompisar och håller i hop.
I fredags fick jag hem 15 små och 5 stora (med egna killingar med) I dag så har vi släppt ihop dom i en stor hage och och det har varit mycket stångande och buffande och mammorna har vaktat på sina små, trots att dom andra "gamlingarna" inte är mer än ett par månader äldre än dom nya killingarna.
Dom "gamla" killingarna har varit van vid att jag nattat dom och stängt in dom varje kväll, dom nya har gått ute hela sommaren i skogen så när regnet och kvällen nu kom så stod mina "gamla" vid staketet och fattade ingenting då jag inte stängde in dom och dom nya ville inte alls gå in utan ville bestämma själv och vara ute.
Nåja, efter mycket bräkande och skrikande så veknade mitt modershjärta och jag tog "gamlingarna" som fick gå in i boxen medans dom nya är kvar i hagen och bestämmer själv ifall dom vill gå in i sitt hus, alla nöjda och glada.
(ja, ja, jag vet att jag skämmer bort dom) :-[
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: beteende vid nya getkompisar...
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 20:38 »
ET, du har det stora privilegiet att ha en flock!  :D Många kan/vill inte ha så många djur! När det handlar om flockdjur är det nästan alltid lättare ju fler individer man har!

mor på landet! Det går säkert bra! Lycka till!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: beteende vid nya getkompisar...
« Svar #4 skrivet: 26 aug-08 kl 21:28 »
Är det två, så går det ofta bra.

mor på landet

  • Inlägg: 43
SV: beteende vid nya getkompisar...
« Svar #5 skrivet: 27 aug-08 kl 09:57 »
Tack för edra svar...jag tror oxå det går bra. Malte som vi har hemma nu är jättesnäll, har aldrig försökt smita osv. (Det gjorde däremot hans bror) Kröp under staketet. Ska snart ge oss iväg då. Själv är jag dunderförkyld, men vad gör man inte för en get!!Alvedon...på er alla! :)
« Senast ändrad: 27 aug-08 kl 10:01 av mor på landet »

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: beteende vid nya getkompisar...
« Svar #6 skrivet: 27 aug-08 kl 10:38 »
Lycka till, det kommer säkert att gå fint!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: beteende vid nya getkompisar...
« Svar #7 skrivet: 31 aug-08 kl 12:07 »
Jag hade en kastrerad bock och en get först och så flyttade det in två getter till. Gamla geten gav sig på en av de nya getterna och slångade henne och sprang efter henne en hel eftermiddag. Tillslut låg de bara och flämtade. Sen var det över och nu funkar det bra. Lite smågruff är det ju som vanligt med getter men inga slagsmål vad jag sett. /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser