Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocken elak med killing  (läst 1903 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Bocken elak med killing
« skrivet: 29 feb-12 kl 11:58 »
Hejsan
Det är mitt första år med bock och man lär sig hela tiden. Har släppt ihop bocken med geten som fått killing och upplever att han är lite dum mot lillkillen. Han stångar inte direkt på men visar tydligt att han inte gillar honom. Viftar till med hornen åt honom och man ser att lillkillen undviker bocken. Är rädd att han inte får äta ordentligt.

Sen tycker jag att mina tjejer också blivit räddare. De hoppar till för minsta lilla och ryggar undan. De undviker också bocken men de ryggar även för mej och de har de inte gjort tidigare. Emil (bocken) är annars jättesnäll, han har inte försökt stånga mej eller getterna. Visst han kan busa ibland, men inget jag tycker är otäckt eller elakt. Men man ser när han kommer så utstrålar han makt.

Det kanske ska vara så här, att de har respekt för bocken och undviker honom.
Hur har ni andra det? Jag kan bara jämföra med fåren och de är så olika.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Bocken elak med killing
« Svar #1 skrivet: 29 feb-12 kl 16:36 »
Bocken kan visst vara lite bestämd mot ungbockar men SKALL vara mycket omtänksam mot killingar, vakta dem, trampa ner grenar och sly så att killingarna kan äta, lära dem att slåss (mycket försiktigt) etc.  Har bocken ont?  Hur ser hans klövar ut?
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bocken elak med killing
« Svar #2 skrivet: 03 mar-12 kl 21:38 »
Inte heller jag tycker det låter riktigt normalt.  Gå gärna igenom hela bocken med händerna, och "fråga" honom om han har ont nånstans.  (Kan ju vara något annat än klövar, Torptomte!  ;)  )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Bocken elak med killing
« Svar #3 skrivet: 04 mar-12 kl 10:00 »
Jag gick faktiskt "igenom" honom i fredags, kollade klövarna och kände igenom honom. Han verkade inte bry sig, klövarna behövdes inte verkas mycket.
Men jag ser på hans beetende att det verkar som att han kan ha ont någonstans, han är irriterad och helst åt lillkillen. Han har fått extremt lite foder ibland så det kan inte bero på det heller. Nu får han inget. 
Men vi testade en annan variant.
Vi har haft ute dem ganska mycket, lösa på gården och då verkar det gå bättre. Funderar på om han kanske vill ha större yta, tycker kanske att lillkillen är för busig.
Deras utehage är stor, men med all snö vi fått blir den begränsad. Så nu har vi lossat på stängslet och skottat ut hela hagen med traktor. Får se om det blir bättre.

En annan sak jag märkt är att han ser höhäcken lite som sin egen, den är lång över 5 meter och dom är bara han , 2 tjejer och lillkillen. Men det är ändå som om han ser det som sitt revir. Kan det vara så?
 
Han älskar gran och det får de ofta, kan de vara negativt?

Han är annars så go och snäll mot oss, och det funkar så bra. Man hör väldigt mycket om stångande bockar som är riktigt hemska, så jag är så glad att det visat sig att han är så go.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bocken elak med killing
« Svar #4 skrivet: 04 mar-12 kl 14:43 »
Ja, om Du tycker det verkar som att han har ont nånstans, eller inte mår bra på annat sätt, så tror jag på den teorin.  Fast, ...  att lista ut VAD som är fel kan vara svårare!  :P

Hur blir det om Du ordnar en foderplats till?  Kan Du t ex göra så att de kan äta från två olika hål på foderhäcken?  Eller göra en avbalkning, så att lillkillen kan få matro?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Bocken elak med killing
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 14:10 »
Du skriver att du nyss släppt ihop bocken och geten med den nya killingen.

Jag har inte haft så mycket erfarenhet av just bockar. Men jag vet ju att nykomlingar i en flock brukar skapa lite mer revirmarkeringar och hierarkiska diskussioner från övriga flocken. Kanske bocken i det här fallet vill markera sin status mot nykomlingen? Varje gång jag släppt ihop två nya getter med varandra så ska de demonstrera sin makt i några dagar, och det gäller speciellt vid matbordet där de kräver större utrymme. När hierarkin har demonstrerats färdigt efter några dagar så brukar allt lugna ner sig. Ibland kan det ta ett par veckor. Då behöver man ge getterna lite mer utrymme att komma undan från varandra och flera matplatser. Samtidigt låter det konstigt att bocken ser på killingen som en konkurrent. De flesta djur känner igen en bäbis från sin egen sort. Men din bock kanske har låg självkänsla :P hihi

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Bocken elak med killing
« Svar #6 skrivet: 07 mar-12 kl 13:49 »
Nu känns det som om det har lugnat ner sig en aning. Det var bra att vi skottade upp hela hagen för nu har de gott om plats och nu utfodrar jag på flera ställen. Visserligen blir det mycket spill, jag sätter höet på marken i olika högar, men allt för att det ska funka.
Jag tar fortfarande in geten och killingen till natten, så de ska få lite lugn och ro.

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

835 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser