Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns av mindre sort  (läst 958 gånger)

Höns av mindre sort
« skrivet: 02 mar-20 kl 23:59 »
hej! Jag ska skaffa höns. Vill ha en liten el mellan stor ras,, inte nödvändigtvis dvärg,,, bara dom inte är för stora. Vad finns det för tips? Dom ska värpa bra också.. Nån som vet någon i Södermanland som säljer bra höns?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Höns av mindre sort
« Svar #1 skrivet: 03 mar-20 kl 00:29 »
Tåliga höns som inte så lätt får benkvalster är mitt tips. De bästa vi har är Tyska dvärgar och Hedemora. Hedemororna är nog egentligen bäst, men de små tyskarna imponerar. Ovanligt tåliga för sin storlek.

SV: Höns av mindre sort
« Svar #2 skrivet: 03 mar-20 kl 13:07 »
Tåliga höns som inte så lätt får benkvalster är mitt tips. De bästa vi har är Tyska dvärgar och Hedemora. Hedemororna är nog egentligen bäst, men de små tyskarna imponerar. Ovanligt tåliga för sin storlek.

Tack för tips!  (: ska kolla upp dom...

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Höns av mindre sort
« Svar #3 skrivet: 03 mar-20 kl 17:08 »
Tyska dvärg är bara helt underbar. Lägger inte så mycket ägg. Är tama redan från de är små. Har enbart en tysk dvärghöna kvar och hon följer mig som en hund när jag är ute  ;D. Man får bara se upp så man inte trampar på dem. Vill gärna ruva.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Höns av mindre sort
« Svar #4 skrivet: 03 mar-20 kl 18:01 »
Håller med om att de är tama. Även om de är snabba och jag inte är den som normalt sköter hönsen, så kan jag ta upp dem utan problem. Men våra lägger rätt bra med ägg. Små, vita, som är perfekta att steka som pålägg. De håller sig förresten rätt nära sitt hus när man släpper dem fria.

Hedemororna är inte lika tama, lite mer vaksamma. Det känns som att dem måste man tämja från att de är små för att de skall bli riktigt tama.

 

SV: Höns av mindre sort
« Svar #5 skrivet: 18 mar-20 kl 17:56 »
Tyska dvärg är bara helt underbar. Lägger inte så mycket ägg. Är tama redan från de är små. Har enbart en tysk dvärghöna kvar och hon följer mig som en hund när jag är ute  ;D. Man får bara se upp så man inte trampar på dem. Vill gärna ruva.

Tack för tips,, de låter som en trevlig liten höna (:


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare
ninanna, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser