Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa skog.  (läst 6652 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Skaffa skog.
« skrivet: 14 jan-05 kl 21:31 »
Jag och min tjej vill gärna köpa lite skog som kan få växa ifred, kanske bli en liten paus för fåglar på väg någon stans? Eller för djur som tröttnat på att se ändlösa hyggen, ogenomträngliga täta granskogar osv....

Vi behöver mer kunskap om hur själva anskaffandet och hur det papperspraktiska går till. Vad man bör fundera kring innan man köper osv.
Vi bor i nordöstra hörnet av Blekinge och har givetvis lagt ögonen på lite fina äldre lövskogsplättar. Hur fungerar det att köpa skog från "privat"/ skogsbolag? Skillnad?

Böcker i ämnet, länkar, eller egna erfarenheter, skulle vara trevligt. Gärna då med lite "alternativ" inriktning, har varit inne på "farbror statens" sidor, men det känns mest som övertalning och indoktrinering till att tänka som dem.  :-\
Och det är vi inte det minsta intresserade av  ;D

Hasta luego :)
« Senast ändrad: 14 jan-05 kl 21:45 av Attis »
/Attis

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Skaffa skog.
« Svar #1 skrivet: 16 jan-05 kl 09:02 »
Jag och min tjej vill gärna köpa lite skog som kan få växa ifred,
Vi behöver mer kunskap om hur själva anskaffandet och hur det papperspraktiska går till. Vad man bör fundera kring innan man köper.

Köper ni en bit skogsmark som "tomt" så får ni betala betydligt mer per arealdel än om ni köper markbiten som "fastighet" (skogsfastighet/jordbruksfastighet).

Priset på skogsmark är betydligt högre än vad marken + samtliga växande träd + avverkningskostnaden av dessa träd är värd.  Att köpa skog är alltså en förlustaffär i ekonomiska termer sett.  Tre olika orsaker har samverkat till detta.

 Ägare till skog behöver inte betala förmögenhetsskatt på innehavet.  Därför har många rika personer köpt skogs- och lantbruksfastigheter för att flytta sin insamlade förmögenhet till områden som inte beskattas.

Sågverken kan av del strategiska skäl köpa skogsfastigheter för betydligt högre pris än dess värde. De kan också förädla virket på ett sådant sätt att de får ut pengar från träddelar som säljaren av dessa träddelar inte får betalt för (så kallat vrak i olika former).  

Folk har ett speciellt förhållningssätt till "sin skog".  Detta kanske beror på "ägandet i sig" och/eller att skötseln sträcker sig över tre generationer  och/eller vår historiska relation till skogen som varande ett "skogsfolk".

Ni hittar det mesta av nödvändig info på följande länkar.

Priser
http://www.skogssverige.se/skog/fragaomskog/Dummy/4634.cfm

Lagfart
http://www.sveaskog.se/templates/Page____7395.asp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser