Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling med fastnad torkad avföring  (läst 934 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Kyckling med fastnad torkad avföring
« skrivet: 09 jul-19 kl 18:23 »
Var lite rädd att det här skulle hända då uppfödaren vi hämtade dom små from nämnde att det ibland fastnat avföring i bakdelen på de små och att man ska tvätta bort det med ljummet vatten. Vilket låter lätt i teorin, men enligt kycklingarna är det INTE okej för mig att röra mycket vid dom, och att hålla dom är näst intill omöjligt. Det går en liten stund om man använder båda händerna men tyvärr har jag ingen tredje hand att faktiskt tvätta kycklingen med. Är ju också total nybörjare så jag är livrädd att hålla för hårt, vilket inte hjälper situationen.  :-\

Någon som har några tips om hur man kan hantera det? Tror ju inte riktigt att det här löser sig självt och jag är väldigt orolig att den lilla ska må dåligt av detta (eller värre!).  :'(

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kyckling med fastnad torkad avföring
« Svar #1 skrivet: 09 jul-19 kl 23:01 »
Var lite rädd att det här skulle hända då uppfödaren vi hämtade dom små from nämnde att det ibland fastnat avföring i bakdelen på de små och att man ska tvätta bort det med ljummet vatten. Vilket låter lätt i teorin, men enligt kycklingarna är det INTE okej för mig att röra mycket vid dom, och att hålla dom är näst intill omöjligt. Det går en liten stund om man använder båda händerna men tyvärr har jag ingen tredje hand att faktiskt tvätta kycklingen med. Är ju också total nybörjare så jag är livrädd att hålla för hårt, vilket inte hjälper situationen.  :-\

Någon som har några tips om hur man kan hantera det? Tror ju inte riktigt att det här löser sig självt och jag är väldigt orolig att den lilla ska må dåligt av detta (eller värre!).  :'(

Jag trycker de helt sonika mot bröstet med ena handen och tvättar dem där bak med andra handen. de brukar snabbt lugna ner sig, hur arga de än är. Det är så med vuxna också. Det är ju för deras bästa.
Jag sprutar med vattenspruta i rumpan, gnuggar lite med papper eller helst en fiberduk.

Ibland låter jag dem bada en stund i varmt vatten och sedan göra som jag skrev. Våtservetter fungerar bra efter ett bad.

Det är sällan de blir så stressade som de låter. Man kan känna om de andas hårt eller hjärtat slår extremt hårt men det gör det aldrig tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 4 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser